Martin Scorsese holder et tempo, som ville få de fleste andre 77-årige til at dejse. Tidligere på året havde han premiere på Bob Dylan-dokumentaren ‘Rolling Thunder Revue’, så kom som bekendt eposset ‘The Irishman’, som han nu er i fuld gang med at køre Oscar-kampagne for, og sideløbende forbereder han sin næste film, ‘Killers of the Flower Moon’, der forener karrierens to store muser, Robert De Niro og Leonardo DiCaprio. Derudover en lang række sideprojekter med at restaurere filmklassikere og formidle filmmediets historie.
Men faktisk var han klar til at pensionere sig selv efter den Oscar-nominerede ‘The Aviator’ med Leonardo DiCaprio fra 2004. Instruktøren knækkede nemlig nær halsen på storfilmen om milliardæren, filmmanden og flyentusiasten Howard Hughes.
»I de sidste to uger med klipning og miksning af ‘The Aviator’ havde jeg forladt branchen på grund af stress«, fortæller han i et interview med New York Times og begrunder det med et opslidende forhold til selskberne bag filmen, Warner Bros. og Miramax.
»Jeg sagde, at hvis det her er måden, I er nødt til at lave film på, så vil jeg ikke gøre det mere«, tilføjer han og forklarer, at det at arbejde i det eksisterende studiesystem er »som at være i en bunker, og du skyder ud i alle retninger«.
»Man begynder at indse, at man ikke taler det samme sprog mere, så man kan ikke lave film mere«.
I stedet for at kaste håndklædet i ringen betød frustrationen, at Martin Scorsese derefter begyndte at producere sine film uden for Hollywoods etablerede studiesystem. Det har blandt andet resulteret i, at danske Niels Juul blev en af producerne på religionsfilmen ‘Silence’ med Adam Driver og Liam Neeson – og at Scorsese tog imod Netflix’ tilbud om at stille op med det kolossale beløb, ‘The Irishman’ krævede, og samtidig give instruktøren fuld frihed.
Oplevelsen med ‘The Aviator’ sætter også Scorseses meget omdiskuterede udtalelser om Marvel og Hollywoods hang til forlystelsesfilm i relief. Han har mærket på egen krop, hvordan studier havde svært ved at håndtere auteur-drevet filmkunst.
I interviewet med New York Times afslører Martin Scorsese i øvrigt, at han ikke har set årets vel nok mest omtalte film, ‘Joker’. Mindst 50 procent af Todd Phillips’ alternative superheltefilm er ellers hentet fra Scorseses 70’er-klassikere ‘The King of Comedy’ og ‘Taxi Driver’ – men det er måske netop derfor, Scorsese føler, at han på en måde allerede har set den. I interviewet siger han:
»Jeg har set klip fra den. Jeg kender den. Så det er sådan, hvorfor skal jeg (se den, red.)? Jeg forstår den. Det er fint«.