KOMMENTAR. I 2018 fik Jada sin Roskilde-debut som årets allerførste navn på den lille Countdown-scene. Det hypede popstjerneskud havde dengang kun udgivet to sange.
I 2019 vendte hun tilbage til festivalen, denne gang opgraderet til det noget større Avalon-telt som en del af Roskildes hovedprogram. Da havde hun netop udgivet det fornemme debutalbum ‘I Cry a Lot’.
I 2020 får vi så Jada til Dyrskuepladsen for tredje år i træk. I dag er det blevet annonceret, at hun har fået æren af at åbne Orange Scene til sommer.
Er det ikke lidt for meget af det gode? Trænger Roskilde ikke til en Jada-pause? Bliver det ikke bare mere af det samme?
Svaret på alle tre spørgsmål er ganske enkelt: Nej!
I løbet af 2019 så jeg Jada live fire gange. I de fleste tilfælde ville magien begynde falme, hvis jeg så en kunstner så mange gange på så kort tid, men hver eneste koncert med Jada var fuldstændig fortryllende – som en seance, man tilbragte på en lyserød sky.
Det kræver noget at blive ved med at være så givende live. Og det er derfor, at Jada – selv om hun har spillet land og rige tyndt i 2019 – har fortjent at åbne Orange Scene.
Første gang, jeg så Jada i 2019, var i et udsolgt Store Vega. Hun havde sammensat et pastelfarvet sceneshow med rekvisitter, koordinerede outfits, kostumeskift og gæsteoptrædener. Det, der dog for alvor bar showet, var Jada selv. Hun udstrålede fra start til slut enorm ydmyghed og taknemmelighed over den kærlighed, publikum udviste hende – en kærlighed, hun gav tilbage i spandevis.
At se julelysene i Jadas øjne, som hun skuer ud over en publikumsmængde, er noget, der aldrig bliver gammelt. Jeg fældede en tåre til hendes Vega-koncert – og det samme gjorde jeg, da hun nogle måneder senere gav en tidlig koncert på NorthSides Red Stage for et talstærkt publikum.
Den sitrende fornemmelse, jeg havde i maven, var som at være nyforelsket – eller som at få en julegave, man ikke havde turdet håbe på. NorthSide-koncerten var markant kortere end Vega-koncerten, så der var ikke tid til nær så mange overraskelser. Effekten var dog den samme: Jadas spilleglæde og talent var så gennemtrængende, at man selv kunne føle hver eneste følelse, hun besang.
Ja, Jadas debutalbum ‘I Cry a Lot’ er ekstremt stærkt, men det er som om, at hun faktisk får formidlet sine følelser endnu bedre live. Det rum, hun skaber til sine koncerter, er et sted, hvor kærligheden flyder både til og fra scenen. Det er befriende.
Hun har helliget sig kunsten af lave et gennemført liveshow. Og lavet et manifeset om, at hun altid vil give 110 procent af sig selv live. Det er faktorer, der skinner igennem under hver eneste koncert. Og det er det, der gør, at hun i den grad har fortjent æren af at åbne Orange Scene.
Tilbage til mine Jada-koncerter i 2019. Jeg havde forventet, at hun ville have svært ved helt at rive mig med, da jeg et par måneder efter NorthSide skulle se hende igen, denne gang til Badesøen. Jeg troede, at jeg efterhånden vidste præcis, hvad jeg skulle forvente af hendes koncert, og at showet ville føles som ren rutine for mig.
Men jeg blev totalt overvundet nok engang. Jeg så koncerten sammen med en ven, der ellers ikke fandt Jada særlig interessant på album – men selv hun måtte erkende, at det var et fænomenalt show. Den samme intensitet gjaldt, da jeg et par måneder senere oplevede Jadas surprise-minikoncert til Soundvenues endagsfestival Input. Her var hun hævet over publikum, så vi fik en helt unik koncertoplevelse, nærmest som om hun var en svævende engel i salen.
Jeg forventer noget helt særligt af Jadas Orange-koncert. Netop fordi, hun selv har sat barren så højt. Når jeg læser om hendes optræden på Avalon sidste år eller hendes nylige anden Store Vega-koncert, er det klart, at hun gør det til en dyd at genopfinde sit sceneshow, når hun står over for en særligt stor opgave.
Det er noget af det, der har gjort hendes ry som livemusiker til noget helt særligt i Danmark. Hvilket de udsolgte koncerter i hobetal vidner om.
Orange Scene er vel noget nær den største opgave, en dansk musiker kan stilles over for – så tro ikke, at det blot bliver gammel vin på nye flasker, når Jada kommer til Dyrskuepladsen for tredje år i træk. Det bliver noget helt andet end 2019. Og formentligt en flot kulmination på den treenighed af Jada-koncerter, Roskilde Festival har lagt hus til fra 2018-2020.
»Vi kommer med hele cirkusset, og vi glæder os så meget. Vi vil gøre alt for, at det bliver det fedeste nogensinde«, udtaler Jada i dagens pressemeddelelse fra Roskilde Festival. Og jeg tror hende.
Jada er en af landets allerbedste livenavne. Ikke bare fordi hun synger fantastisk. Fordi hun gør en dyd ud af at levere det perfekte show. Derfor er hun den helt ideelle kunstner til at åbne Orange Scene i år.