Rosemary
Når man er på flugt, har man ikke tid til at tøve. Det kan høres på Rosemarys electro-poppede debut-ep. Nerverne sidder yderst på tøjet, og uhyggen ligger bag dit næste fejltrin.
På åbningsnummeret ‘Old Persian Tale’ pulserer en synthesizer spændt i et fremadrettet, men afventende tempo. Den er på udkig efter vildt. Trommen er sparsom og rolig, og i baggrunden suser en elektronisk støj som lyden af en tredjepart, der overlytter din telefonsamtale.
Hen over den lidt skrattede og old-school produktion synger sangerinden Sahar Pour intenst og let desperat. Hendes vokal har en fin blanding af skingerhed og ro, der giver plads til masser af vellydende skarphed, og hun placerer ofte sine fraseringer et meget modent sted mellem hysteriske og reflekterede elementer – en velegnet kombination til flugtkonceptet. Sahar Pour er i øvrigt selv flygtet fra Iran til Danmark som barn.
Alligevel har de seks numre alle en dyster festlighed over sig, og ep’en får derigennem en enormt velfungerende kontinuitet, hvor den rammeste alvor præsenteres med god humor. Der er noget forfriskende ved at høre så ambitiøs electro-pop. Genren har nærmest haft det for let, fordi den er så populær, og kravet til musikkens refleksionsevne og fortællekraft er dermed faldet. Men Rosemary giver den ny ballast ved at bruge ægte livserfaringer i musikken med et resultat, der både er plettet og sammenhængende.
Ep’en kan downloades gratis fra duoens hjemmeside HER.