Den svenske mester Ruben Östlund vandt filmverdenens fineste pris, Guldpalmen i Cannes, for ‘The Square’ i 2017, og alene af den grund regnede ingen med, at han kunne gentage succesen med sin opfølger, ‘Triangle of Sadness’ med danske Vicki Berlin og Zlatko Buric på rollelisten.
Men da juryen uddelte årets priser statuetter i Cannes lørdag aften, løb Östlund såmænd igen med hovedprisen.
I et felt, hvor ingen film for alvor slog benene væk under alle og enhver (som eksempelvis ‘Parasite’ for et par år siden), var svenskerens tykke satire over verdens ulighed den film, der kunne samle juryen med skuespiller Vincent Lindon i spidsen. Måske som den eneste af årets titler, der både var underholdende, filmisk original og forholdt sig til et aktuelt tema. Jeg har skrevet mere om filmen her.
Kun otte instruktører før Östlund har vundet Guldpalmen to gange, fra danske Bille August til de belgiske Dardenne-brødre og britiske Ken Loach.
Ruben Östlund har vakt opsigt under festivalen med sine udtalelser om, at danskerne er dårlige til at lave film, og ved årets udgave af Cannes-festivalen blev det da i hvert fald slået fast, at svenskerne er godt kørende. Ud over Guldpalmen vandt Tarik Saleh for bedste manuskript til filmen ‘Boy from Heaven’.
Dog kan Danmark også kippe med flaget efter aftenens uddeling. Ali Abbasis danske, Iran-baserede ‘Holy Spider’ vandt således den kvindelige skuespilpris, der gik til Zar Amir Ebrahimi.
Her er alle årets Cannes-priser:
Guldpalmen: ‘Triangle of Sadness’
Grand Prix: ‘Close’ og ‘Stars at Noon’
Juryens pris: ‘Eo’ og ‘Le Otto Montagne’
Bedste instruktør: Park Chan-wook, ‘Decision to Leave’
Bedste manuskript: ‘Boy from Heaven’
Bedste mandlige skuespiller: Song Kang Ho, ‘Broker
Bedste kvindelige skuespiller: Zar Amir Ebrahimi, ‘Holy Spider’
Camera D’or (debutantpris): ‘War Pony’ (Gina Gammell og Riley Keough
Specialpris i anledning af 70-års-jubilæum: Jean-Pierre og Luc Dardenne for ‘Tori and Lokita’