Der er på papiret overraskende langt fra instruktør Kristian Levrings Dogme-film ’The King Is Alive’ fra 2000 og det psykologiske drama ’Den du frygter’ fra 2008 til det stort opsatte og yderst ambitiøse western-opus ’The Salvation’, der på lørdag får verdenspremiere på filmfestivalen i Cannes.
Men for den 57-årige dansker er ’The Salvation’ på mange måder realiseringen af en drengedrøm, komplet med hårdkogte cowboys og de storslåede naturlige kulisser, Kristian Levring altid har kælet for i sit arbejde som både spillefilm- og reklameinstruktør. ’The Salvation’ er optaget i Sydafrika, og filmens panoramiske billedside er betagende flot.
»Vi filmede i Sydafrika af økonomiske årsager. ’The Salvation’ skal jo forestille at foregå i 1872, og periodefilm bliver hurtigt meget dyre, når man skal have de helt rigtige kostumer, kulisser etc. Derudover har de i Sydafrika nogle gode støtteordninger for filmskabere«, forklarer Kristian Levring fra sit hjem i bydelen Hamstead Heath i London.
Læs også: Kristian Levring løfter sløret for ny gyserfilm skrevet af Lars von Trier
’The Salvation’ fortæller historien om den tidligere danske soldat Jon (Mads Mikkelsen), som efter nederlaget til tyskerne i 1864 er draget til USA sammen med sin bror (Mikael Persbrandt) for at gøre lykken på præriens endeløse vidder. Efter syv lange år genforenes Jon med sin kone Marie (Nanna Øland Fabricius, aka sangerinden Oh Land) og lille søn, men gensynsglæden bliver brutalt kort, og Jon tvinges ud på et blodigt hævntogt mod den hensynsløse Delarue (Jeffrey Dean Morgan). Et togt, der bl.a. fører Jons vej forbi den mystisk forførende indianer Princess (Eva Green).
»Det var en stor ting for mig at vise filmen til amerikanere for første gang, for som dansker sidder man og tænker: ’Køber amerikanerne nu det her, en western med dansk instruktør og optagelser i Sydafrika, der skal gøre det ud for USA?’ Men det gik godt, og det virkede ikke til, at det var et problem for nogen, at vi havde filmet i Sydafrika«, fortæller Kristian Levring.
Hvilke udfordringer var der i at filme i Sydafrika?
»Jeg er meget fascineret af den slags natur, hvor vind og vejr er med til at bestemme billederne. Og det betød meget på den her film. Derudover byggede vi alle kulisser i filmen op fra grunden, og det var hårdt, men også en rigtig god proces.
En af de byer, vi har med i filmen, brændte dog ned til grunden, lige inden vi var færdige med at optage filmen. Det kan man godt kalde en udfordring, haha! Det skete, fordi ham, der sad og skulle holde vagt ved settet om natten, faldt i søvn ved lejrbålet …«
Tarantino laver westerns, og på årets Cannes-festival kan vi også se Tommy Lee Jones’ ’The Homesman’. Er western-genren ved at få et comeback?
»Western-genren er jo en ur-genre i filmbranchen. Tilbage i 50’erne og 60’erne var der kun to virkelig store filmgenrer: film noir og western. Siden da er westernfilmen blevet erklæret død flere gange, men jeg tror på, at der altid kommer en modbølge, når folk afskriver en genre – som da stumfilmen pludselig vendte tilbage med ’The Artist’.
Det vil også ske med westerns og er muligvis allerede ved at ske. Mens vi sad og skrev manuskriptet til ’The Salvation’ kom Coen-brødrene med deres western ’True Grit’, så der har været fornyet interesse om genren de seneste år«.
Der er nogle overraskende navne på plakaten i ’The Salvation’ – især den tidligere fodboldstjerne Eric Cantona og sangeren Oh Land?
»Jeg ville gerne have nogle stærke ansigter med, for western-genren byder jo som regel på nogle seje mænd og kvinder. I en western skal skuespillerne jo se ud på en eller anden måde, ikke? Og Eric Cantona, ja … Det er måske lidt plat, men jeg er jo fodboldfan, og han er en af mine store helte, hehe. Derudover havde jeg set ham i Ken Loachs ’Looking for Eric’, hvor han var rigtig god, så da vi castede til ’The Salvation’ forsøgte vi bare at henvende os for at høre, om han kunne være interesseret. Og det lykkedes at få ham med.
Angående Oh Land skulle vi have en kvinde, der som Jons kones så meget skandinavisk ud, over for Eva Greens karakter, der er en rigtig modsætning. Selv om Eva jo i virkeligheden er halvt svensk, så ser hun næsten lidt latinamerikansk ud. For at et filmprojekt bliver interessant, skal der være noget eller nogen med, der giver det mangfoldighed. Og det er sjovt at have Oh Land og Eric Cantona med i en westernfilm«.
Hvem er bedst til hest, dansken Mads eller svensken Mikael?
»Uh, nu får jeg tæsk. Jeg bliver nødt til at sige Mads. Men det betyder altså ikke, at Mikael var dårlig. Han gjorde meget for at lære det. Mads er bare ret god til at ride og har redet mere end Mikael«.
Det var det helt rigtige svar.
»Ja, men det er skam rigtigt. Jeffrey Dean Morgan, som spiller skurken, var nu også meget god til at ride. Men ikke lige så god som Mads«.
Der er bare ikke nogen, der er lige så gode som Mads!
»Nej, det kan vi godt sige, haha!«
’The Salvation’ har dansk premiere 22. maj.
Læs også: Cannes-highlights dag 2 – Wormtail grynter sig til pragtpræstation