Interview: ’Boardwalk Empire’-gangsterne siger deres sidste farvel

Hvordan er det at arbejde med den samme karakter i fem år? Og hvor går man hen bagefter? Vi har i New York talt med fire af de faste skuespillere på ’Boardwalk Empire’, hvis sidste sæson starter på HBO Nordic i dag.
Interview: ’Boardwalk Empire’-gangsterne siger deres sidste farvel
Foto: HBO

Det plejede at være skuespiller Gretchen Mol, som måtte sidde længst tid i sminkestolen på settet til HBO’s ’Boardwalk Empire’, alt imens kostumer, hår og makeup transformerede hende til rollen som seriens fallerede showgirl, Gillian Darmody.

Men under de netop afsluttede optagelser til ’Boardwalk Empire’s femte og sidste sæson, der får premiere i dag på HBO Nordic, var det Vincent Piazza, skuespilleren bag gangsteren Charles ’Lucky’ Luciano, som måtte bruge længst tid i makeupartisternes hænder.

»Jeg har hele tiden fået håret permanentet og farvet, men nu bruger jeg godt 40 minutter i stolen«, fortæller han, da vi møder holdet bag ’Boardwalk Empire’ i New York.

En lille forandring i produktionsvilkår, der siger en hel del om det usædvanlige tidsspring, sæsonafslutningen byder på.

Munter morder
Finalen på fjerde sæson forlod Atlantic City i 1924, men nu har serien foretaget et spring frem i tiden på syv år til 1931.

Piazza griner og løfter på skuldrene af den ekstra forberedelsestid. Selvom han på overfladen ligner sin dystre rolle som Luciano med det tilbagefriserede hår og grå jakkesæt, er Piazzas muntre og imødekommende personlighed meget langt fra den stoiske morder, han spiller i serien.

For seriens skuespillere har tidsspringet været endnu en udfordring i deres fem år lange arbejde med at lære karaktererne at kende og forstå deres udvikling – inden det alt sammen er forbi.

Ifølge Anatol Yusef, der spiller seriens jødiske gangster Meyer Lansky, giver de lange tv-roller muligheder, som ikke eksisterer andre steder:

»Man kan virkelig udvikle et bånd til sine medskuespillere og med sin karakter, og karakteren bliver også defineret af dit forhold til de andre skuespillere. Jeg er meget tiltrukket af den længere fortælleform og de muligheder, tv-serierne giver for selv at få indflydelse på sin karakters rejse, mens publikum samtidig får et forhold til os som skuespillere«, siger han.

Lucky og Lansky på toppen af fødekæden
Yusef er født og opvokset i London, og hans britiske accent står i slående kontrast til den jødiske newyorker-klang, han har lært sig for at blive en troværdig Lansky.

Begge de gamle partners in crime, Lansky og Lucky, kommer virkelig til deres ret i den nye sæson, for det var i 30’erne, de historiske personer fik tilkæmpet sig store magtpositioner i gangsterverdenen.

I virkelighedens verden var Luciano og Lansky uadskillelige, forklarer Vincent Piazza, der er kendt for sin grundige research om seriens historiske karakterer. Men seriens forfattere forholder sig relativt frit til de historiske fakta, og der er derfor ingen garantier for, hvordan forholdet mellem Lansky og Luciano udvikler sig.

»Nu får vi at se, hvor tætte på hinanden de virkelig er«, siger Piazza om den kommende sæson. For Piazza er der næppe andre tv-roller, der vil kunne toppe ’Boardwalk Empire’, og for fremtiden vil han derfor fokusere på film og teater, fortæller han.

LÆS OM SKUESPILLERNES MULIGHED FOR AT PRÆGE KARAKTERERNE OG OM DERES LIV EFTER ‘BOARDWALK EMPIRE’ PÅ NÆSTE SIDE.

Ved seriens begyndelse researchede Yusef også på Meyer Lansky, men han og Piazza er enige om, at den historiske research også kan blive en bremseklods. »En forståelse for den menneskelige natur er mere værdifuld end research«, siger Yusef, der selv har en lang karriere som klassiske sceneskuespiller bag sig.

For Piazza betød netop hans researcharbejde dog et særligt tæt samarbejde med seriens hovedforfatter, Terrence Winter, der trak Piazza til side undervejs i skriveprocessen på grund af hans historiske indsigt og spurgte ham til råds om udviklingen af karaktererne.

Men når først manuskriptet er skrevet, har skuespillerne generelt ikke mulighed for at indføre ændringer, forklarer Kelly MacDonald, der spiller Margaret Thompson i serien. »De ved, hvad de laver«, siger hun om forfatterne.

»Der er ikke meget plads til at manøvrere. Især i forhold til dialogen kan vi ikke ændre et ord«, tilføjer MacDonald, der er lille af bygning og i et dæmpet tonefald fortæller, at det ikke er ofte, hun bliver lagt mærke til og genkendt på gaden, fordi seriens Margaret ser så anderledes ud.

Det betyder dog ikke, at skuespillerne ikke har formet deres roller i serien. Særligt de seneste sæsoner har spillerne præget udviklingen, siger Gretchen Mol, der med naturligt blond hår samlet i nakken, uden makeup og iklædt en enkel T-shirt ikke er nem at genkende som den rødhårede og pudrede Gillian. »Som forfatterne lærte os at kende, begyndte de at skrive ud fra, hvad vi hver især bringer til vores roller«, fortæller hun.

En svær start
Det langvarige arbejde med den samme karakter er dog ikke lutter fryd og gammen. Kelly MacDonald følte sig for eksempel ikke helt tilpas med den måde, Margaret udviklede sig i de enkelte afsnit af seriens første sæson, siger hun.

»Men efter et par afsnit begynder man at forstå, at arbejdet ikke er som på en film, der har en begyndelse, midte og ende. Man kan ikke holde for meget fast i sin karakter og en idé om, hvordan de skal udvikle sig i hvert enkelt afsnit«.

Om sin egen udvikling som skuespiller efter fem år på ’Boardwalk Empire’, siger MacDonald:

»Havde det været en rolle i en film, var jeg måske ikke blevet castet til den, men serien har været god for mig. Det har været en mulighed for at søge grænser og udvikle mig som skuespiller, for selvom det har været den samme karakter, har Margaret udviklet sig så meget, at det alligevel var mange forskellige karakterer. Jeg ville aldrig have fået så meget erfaring som skuespiller henover de sidste fem år, hvis det ikke var for den her serie«.

En simrende stuvning
Gretchen Mol – kvinden bag Gillian Darmody – er enig.

»Al den tid, karakteren er i dig… Jeg plejer at sige, at det er ligesom en stuvning, der står og simrer. Ikke engang på teaterscenen har man den samme mulighed at udvikle en karakter«, siger Mol.

Men hvad så med livet efter ’Boardwalk Empire’? Hvordan kommer man videre efter et halvt årti med den samme karakter?

Vincent Piazza kan herhjemme snart ses i Clint Eastwoods ’Jersey Boys’ og har flere andre film i kalenderen. Gretchen Mol vender tilbage på teateret, mens Kelly MacDonald og Anatol Yusef endnu ikke har skrevet under på nye roller.

»Jeg tror, jobmarkedet har ændret sig ret dramatisk. Filmroller er altid svære at få, men der er så mange a-list-skuespillere på tv nu«, siger MacDonald og tilføjer ydmygt:

»Det er jo fantastisk for en skuespiller bare at have haft arbejde så længe«.

Læs også: Anmeldelse af ’Boardwalk Empire’ sæson 5

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af