‘Sangen fra havet’
»Du bliver verdens bedste storebror«, får drengen Ben at vide af sin mor i Tomm Moores Oscar-nominerede ’Sangen fra havet’, og sådan indkapsles kernen af fortællingen allerede inden for filmens første fem minutter. For nogle gange kan det være en kamp at leve op til familiens og egne forventninger, når livet pludselig tager en katastrofal drejning.
Ben bor med sin far og højgravide mor på en afsidesliggende ø i det irske højland. En aften forsvinder hans mor og efterlader den nyfødte og stumme pige Saoirse til den fortvivlede familie. Faren forsøger desperat at holde fast i livsglæden og opdrager Ben og Saoirse efter bedste evne, men føler sig til sidst tvunget til at sende dem ind til fastlandet for at bo hos deres farmor. Ben kan nemlig ikke forenes med Saoirse, som han mener er direkte skyld i morens forsvinding.
Den eventyrlystne Ben længes hurtigt hjem til den lille ø, og mod hans vilje følger Saoirse med ham, da han i smug forlader farmorens hjem. Hurtigt vikles de to søskende ind i et fantastisk eventyr af den slags, Ben kun kender fra morens historiefortælling. Søsteren Saoirse viser sig nemlig at have helt særlige kræfter, og Ben tvinges til at lægge sit nag mod hende på hylden for at redde dem begge.
Som den japanske tegnefilmmester Hayao Miazaki tager Tomm Moore udgangspunkt i en i fremmed kultur for at formidle en række vedkommende universelle tematikker, og ’Sangen fra havet’ handler da også om noget så almengyldigt som kærligheden til sine nærmeste, at acceptere hinandens forskelligheder og at respektere den natur, der omgiver os. Filmen skiller sig markant ud fra flere af årets andre Oscar-nominerede animationsfilm, for hvor Disneys ’Big Hero 6’ lefler lidt for den amerikanske og asiatiske popkultur, og samspillet mellem fabeldyr og mennesker i ’How to Train Your Dragon 2’ serveres med en ordentlig kop patos i form af tværfløjter og violiner, fremstår ’Sangen fra havet’ oprigtigt intim og ekstremt sårbar.
Ved første øjekast ligner filmen et sart kunstværk, der med sin grumsede akvarelmalede stil ligger langt fra den gængse computeranimerede stringens. Men det fabulerende visuelle lag smelter hurtigt sammen med den scenografiske virkelighed, der hylder den irske natur med det brusende hav, de høje fjelde og de dybe skove. Og den keltiske lydside giver ekstra dybde til fortællingen, som da den stumme Saoirse dansende følger efter en flok lysende krystaller, der på ren ’Avatar’-vis fører hende op til morens efterladte klædeskab.
Som i sin ligeledes Oscar-nominerede, men mere dystre ’Brendan og hemmelighedernes bog’ fra 2009 er Tomm Moore åbenlyst inspireret af keltisk kultur og irske folkesagn. Men denne gang lader han virkelig den nære fortælling om samspillet og kærligheden mellem mennesker komme i forgrunden. Det er en næsten umulig opgave at lade sin hovedkarakter undergå forvandlingen fra mistillid til ubetinget mod og næstekærlighed uden at lade sig friste af store følelsesforstærkere som episke musikstykker og farverige montager. Men fortællingen om den unge Ben, der kæmper for at tilgive sin lillesøster og komme sig over fraværet af en mor, lykkes hele vejen – et lunt og rørende lille mesterværk.
Kort sagt:
’Sangen fra havet’ er en kunstnerisk bouillonterning af håb, mod og kærlighed, som med sin sårbare fortælling aftvinger en ordentlig glædeståre eller ti.
Lyt til Soundvenue Filmcast: Paul Thomas Andersons hashtågede ‘Inherent Vice’, musikfilm-revival med ‘Steppeulven’ og ‘Whiplash og Snapchats første serie
Læs hele vores omfattende Oscar-dækning HER.