Instruktion: Henry Hobson. Medvirkende: Arnold Schwarzenegger, Abigail Breslin, Joely Richardson, Laura Cayouette. Dansk premiere uvis.
Tre trailer-tanker:
1) Arnold Schwarzenegger i en zombiefilm? Ja tak! Arnold Schwarzenegger i en eksistentialistisk zombiefilm? Hm. De af os, der blev opfostret med Arnold-VHS’er på reolerne, har et brændende, nostalgisk ønske om at se den aldrende terminator gentage fortidens bedrifter i eksplosive actiondrømme, men hvad overfladen af overdreven skønhedspleje skjuler er, at skuespilleren nærmer sig de 70 med hastige skridt. Med andre ord er det nok for meget at forlange en ny ’Predator’ eller ’Terminator 2’, og dømt ud fra traileren er det heller ikke ligefrem det, vi får med ‘Maggie’.
2) Den originale zombiefilm udspiller sig i Midtvesten, hvor Schwarzeneggers pæreamerikanske farmer (med tyk østrigsk accent!) værner om sin datter (Abigail Breslin fra ’Little Miss Sunshine’), der så småt er begyndt at degenerere mod de levende dødes rækker: Inden længe er transformationen til fuldblods zombie komplet. Det er tåbeligt nok til at fungere i en Schwarzenegger-film, tænker man, men traileren afslører højst overraskende en alvorlig, afdæmpet grundstemning. Som en pendant til Gareth Edwards’ ’Monsters’, der var mere ’Before’-trilogi end monsterfilm, fokuserer instruktør Henry Hobson på de menneskelige omkostninger frem for blodsprøjt og afrevne lemmer à la Romero.
3) Måske er det netop i erkendelsen af, at tiden er løbet fra ham, at Schwarzenegger søger mod større dramatiske udfordringer i håbet om en renæssance. Dramatiske udfordringer har bare sjældent klædt ham, og i ’Maggie’ kan han ikke sætte sin lid til den kostelige kitsch, der har reddet så mange af hans tidligere film. Er han virkelig i stand til at bære en film uden at skjule sig bag et hav af gebrokne one-liners? Jeg tvivler, men alene forsøget må aftvinge respekt.
Læs også: Sublim selvironi – skuespillere, der karikerede sig selv