‘A Most Violent Year’
J.C. Chandor er noget så særegent som en auteur i moderne amerikansk film. Han lagde kimen med sine to foregående, meget forskellige film, finanskrisethrilleren ’Margin Call’ (2011) og det næsten ordløse forlisdrama ’All Is Lost’ (2013). Nu cementerer han den endegyldigt i sin danske biografdebut, det ambitiøse gangsterdrama ’A Most Violent Year’.
Der runger et ’Godfather’-vægtigt ekko i fortællingen om den driftige brændstofforhandler Abel Morales (en fremragende Isaac) og hans illusion om at realisere den amerikanske drøm i et voldshærget New York anno 1981. Det er det mest voldelige år i landets historie, hvilket siver ud som en ond smitte gennem alle filmens sprækker. Fra den konstante paranoia, der omgærder Abel og hustruen Anna (Chastain), til filmens stilistiske udtryk, hvor Alex Eberts ulmende soundtrack knejser over den storslåede fotografering af New Yorks skyline.
Læs også: Se ‘A Most Violent Year’ før alle andre ved Soundvenue Forpremiere på mandag
Som en mindre moralsk depraveret udgave af Michael Corleone rammes Morales (navnet siger alt) af en malstrøm af modgang: Overfald, skinhellige bankmænd og stævninger fra den glatte statsanklager (Oyelowo). Drivkraften er afbetalingen af en gæld for en betragtelig ejendomsinvestering, men kan man holde sig på dydens smalle sti i et samfund, hvor alle regler er sat ud af spil?
Chandors bud er et af de mest interessante i gangsterfilmens kanon, en genre der typisk ender i en løftet pegefinger. Her er intet tydeligt skel mellem godt og ondt, selvom Morales insisterer på, at livet altid kun udstikker én rigtig vej.
Chandors tre film er vidt forskellige, men de er alle båret af en stor evne til at gestalte komplekse karakterer og en konsekvent fortællestil, der aldrig overforklarer eller giver publikum entydige svar. Helt centralt står spørgsmålet: Hvad er et godt menneske? Er det, som Morales mener, at være en ærlig og hårdtarbejdende forsørger? Eller, som hans hustru Anna plæderer for, at beskytte sin børn for enhver pris?
På blot fire år har Chandor lavet tre vigtige film, og ’A Most Violent Year’ er hans bedste. Hvor skal det dog ikke ende?
Kort sagt:
’A Most Violent Year’ er, hvordan ’Godfather’ havde set ud, hvis den havde foregået i 1981, og Michael Corleone havde haft samvittighed. Den positionerer samtidig J.C. Chandor som en af vor tids bedste bud på en amerikansk auteur, der kan løfte arven efter Scorsese og Coppola.
Læs også: Se ‘A Most Violent Year’ før alle andre ved Soundvenue Forpremiere på mandag
Læs også: Det skal du se i biografen i juni