De internationale anmeldere om ny ’Steve Jobs’-film: Pragtpræstation af Michael Fassbender

I går aftes fik Danny Boyle’s længe ventede film om Steve Jobs verdenspremiere på den anerkendte filmfestival i Telluride. Og hvordan er den så blevet taget imod?

Vi har samlet fire toneangivende mediers konklusioner om filmen, som de fleste har ventet ville være en stærkere skildring af Apple-skaberens liv og levned end ‘Jobs’ med Ashton Kutcher fra 2013. Michael Fassbender spiller Jobs, og han får mange roser med på vejen.

Fassbender sætter tonen
»Man skal helt tilbage til ’There Will be Blood’ for at finde en anden Hollywood-antihelt, der er lige så villig til at isolere sig selv fra andre og forfølge sine drømme med skruppelløs egenrådighed«, skriver Varietys Justin Chang og fremhæver i den forbindelse Michael Fassbender som en hjørnesten i filmen, der er skrevet af ‘The Social Network’ og ‘The West Wing’-forfatteren Aaron Sorkin, som kendte Steve Jobs fra det virkelige liv.

»Det her er en skuespiller, der ved præcis, hvordan man håndterer Sorkins linjer, balancerer rytme og tone og legemliggør selvtillid og autoritet i hvert et atom af sin krop. Det er en præstation, der sætter tonen for resten af en velspillende skuespillerflok«, skriver Justin Chang og fremhæver desuden de elskværdige præstationer fra især Seth Rogen og Kate Winslet.

Dramatisk sus
»Fassbender giver en følelse af et hoved, der altid er flere skridt foran alle andre, og som tillader ham at skifte gear uden at blinke med øjnene«, skriver The Hollywood Reporters Todd McCarthy ligeledes beundrende om Fassbender og sætter desuden veteranen Danny Boyles instruktion i kontrast til David Finchers arbejde på ‘The Social Network’:

»Hvor Finchers knivskarpe instruktion gav en fornemmelse af noget cool og noget sjovt, giver Boyles hjerte-galoperende tempo og ekspressive stil et konstant dramatisk sus til den nye film og en intens følelse af at være til stede i det ’nu’, der udspiller sig«.

Utroligt vigtigt
Hverken Boyles instruktion eller Fassbenders skuespil kan dog redde ’Steve Jobs’ fra Aaron Sorkins snakkesaglige manuskript, vurderer Benjamin Lee fra The Guardian.

»Sorkins sans for højspændt dramatik fungerer bedst, når der er noget vigtigt på spil, men selvom han og filmen konstant minder sit publikum om, hvor utrolig vigtigt det hele er, så er det skuffende svært at interessere sig for det, der foregår«, skriver Lee og beskylder desuden Sorkins manuskript for stedvist at tage tempoet ud af filmen. Benjamin Lee uddeler tre ud af fem stjerner.

Rablende ekstremer
Netop kritikken af Sorkins manuskript tilslutter IndieWires Eric Kohn sig, mens han dog kalder Fassbenders præstation for »sprællevende« og sammenligner filmen med sidste års Oscar-vinder ‘Birdman’.

»Selvfølgelig går Sorkins manuskript sjældent hånd i hånd med det nuancerede – en tendens, der når de rablende ekstremer i ’Steve Jobs’«, skriver Kohn og mener, at man »nogle gange kan høre Aaron Sorkin grine selvtilfreds bag tasterne«, når filmen med trættende kløgt snakker sit drama ihjel.

»Men strukturelt har Sorkin leveret et mesterligt manuskript af narrativ sparsommelighed. Filmen viser aldrig Steve Jobs berømte taler, men afmystificerer i stedet Jobs ved at vise ham i sin normale tilstand, hvor han forsøger at manipulere menneskene omkring sig og bliver rasende, når brikkerne ikke passer«, skriver Eric Kohn og giver filmen B+, hvilket han i øvrigt får opbakning til af IndieWire-bloggen The Playlist, hvis anmelder Rodrigo Perez dog er i tvivl: B plus eller A minus, hedder karakteren her.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af