Chok og genistreger: De mest overrumplende sæsonåbninger i nyere tids tv-serier

Anden omgang af den mystiske forsvindingsthrillerserie ‘The Leftovers’, der i mandags premierede på HBO Nordic, leverer en af de mest opsigtsvækkende sæsonåbninger i tv-historien. En åbning, der – uden at afsløre for meget – starter et helt andet sted end den lille by Marpleton, hvor første sæson udspillede sig.

Også den kommende opfølger til Noah Hawleys ‘Fargo’ (premiere på HBO Nordic i næste uge) leverer en mystificerende sæsonåbning, der med Coen’sk deadpanhumor og allegorisk kraft strider mod forventningerne.

Vi benytter anledningen til at kigge nærmere på de serier, der i nyere tid har taget os med bukserne nede i sæsonåbningens allerførste scene.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. ‘Breaking Bad’ sæson 3

Vince Gilligans nyklassiske ’Breaking Bad’ excellerede i sæsonåbningsscenerne. Hvem husker ikke Walter White iført underhylere og seksløber på prærien i pilotafsnittet? Den lyserøde stofbamse i swimmingpoolen i sæson to? Eller femte sæsons fremtidsglimt af vor hovedperson, der med fuldskæg og et våbenspækket bagagerum fejrer sin 52-års fødselsdag på en diner?

Tredje sæsons synkrone kravletur skiller sig dog ud som den måske mest pirrende – den, der mest markant forlod seriens hovedspor i både tid, sted og tematik: For hvem er de identiske gangster-typer, der i matchende gråt jakkesæt kravler rundt på alle fire omgivet af mexicanske bønder, der gør det samme? Og hvad har de at gøre med tegningen af Heisenberg, der hænger som en skydeskive på væggen i en lille hytte?

En af ‘Breaking Bad’s store kvaliteter var legen med fortælleformen i de mange flashbacks og flashforwards – og evnen til at introducere nye, mystiske karakterer, der med det samme vakte interesse. Tvillingeparret blev senere introduceret på mere uddybende – og frygtindgydende! – vis, men kravledelen blev aldrig forklaret (et religiøst ritual? en lokal skik?), og måske derfor står tredje sæsons mærkværdige åbningsscene stadig tilbage som et af seriens mange gyldne øjeblikke.

Ovenstående klip er et uddrag fra den omtalte scene.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. ‘Hannibal’ sæson 2

Man kunne næsten høre de tre ord bag forkortelsen ’WTF’ give genlyd i alverdens tv-stuer, da åbningsscenen fra anden sæson af NBC’s ’Hannibal’ løb over skærmen.

Her ses første sæsons ellers så venligstemte samarbejdspartnere, psykologen Hannibal (Mads Mikkelsen) og FBI-agenten Jack Crawford (Lawrence Fishburne), i en voldsom og blodig kamp til døden, hvor alt godt fra køkkenet tages i brug for at aflive modparten. Men hvordan kunne det nogensinde komme så vidt?

Som klassisk benyttelse af foreshadowing-effekten, der griber direkte ind i handlingen – måske bedre kendt som in medias res – bryder ’Hannibal’-skaberne måske ikke ny grund med dette stiltræk. Men det var chokerende at opleve, at den kløgtige FBI-mand omsider havde luret, hvem Hannibal Lecter egentlig er. Og selvom man skulle vente 12-13 timer på at finde ud af, hvordan han afslørede kannibalen, kunne man ikke lade være med at se videre.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. ‘Six Feet Under’ sæson 1

Ofrene kunne være unge såvel som gamle, og metoderne kunne være både brutale og komiske, men fælles for samtlige afsnit af HBO’s mesterlige bedemandsserie ’Six Feet Under’ var, at nogen skulle dø i åbningsscenen.

Det koncept blev på fornem vis introduceret i den allerførste scene af seriens allerførste afsnit, hvor bedemanden Nate Fischer – spillet af Richard Jenkins – omkommer i et voldsomt trafikuheld.

Med et hav af Hollywood-biroller i bagagen var Jenkins et af castets mere kendte navne, og at hans død ligefrem kickstartede seriens grundhandling, var en stor overraskelse. Èn af genistregerne ved scenen var desuden, at bedemanden Nate selvfølgelig døde i en… ligvogn. Endda kort efter at hans kone Ruth over telefonen prøver at få ham til at stoppe med at ryge, så han ikke lider en tidlig og tragisk død.

Richard Jenkins blev dog ikke skrevet ud af serien trods sin død – han blev ved med at dukke op som spøgelse for de efterladte.

Se Richard Jenkins død som den første i videon ovenfor.

Lost sæson 3
4. ‘Lost’ sæson 3

Som storleverandør af løsthængende ender og pirrende mysterier var ABC’s ujævne, men drønunderholdende hitserie ’Lost’ evig garant for twists and turns – og hvor én sæson sluttede på en gådefuld cliffhanger, startede den næste som oftest med et tilsvarende brag.

Selvom man sent glemmer både debutsæsonens åbning i øjet på desorienterede Jack og andens sæsons introduktion af den underjordiske betjener af dommedagsuret, Desmond, må startscenen på tredje sæson af ’Lost’ betragtes som seriens største game changer.

Her forstyrres en litterær diskussion om Stephen King-romanen ’Carrie’ i et civiliseret interiør pludselig af jordskælvsrystelser – hov, eller var det et fly, der eksploderede på himlen? Fandme ja. Og ikke et hvilket som helst fly. For vi er ikke i Surburbia-USA, men derimod på øen blandt ’the others’, der viser sig ikke at være et primitivt folkefærd som antydet i første sæson, men derimod en meget civiliseret og kalkuleret størrelse.

Kuldegysningerne sparkede ind, og seriens tredje og muligvis bedste sæson kunne på suveræn vis tage sin begyndelse. Se scenen HER.

The return of chef
5. ‘South Park’ sæson 10

At ’South Park’-skaberne Trey Parker og Matt Stone er frygtløst dedikerede til deres grovkornede samfunds- og kendissatire er for længst blevet almen viden, men sjældent er det blevet tydeliggjort som i åbningsafsnittet af kultseriens tiende sæson, ’The Return of Chef’.

Efter niende sæsons Scientology-parodierende ’Trapped in the Closet’ opsagde soul-musikeren, stemmeskuespilleren og scientologen Isaac Hayes nemlig sin kontrakt og forlod dermed rollen som Kyle, Stan, Cartman og Kennys rådgivende skolekantine-kok, Chef. Det efterlod et tomrum i persongalleriet, som Parker og Stone måtte forklare – og det må man sige, at de gjorde på vanlig provokerende manér.

’The Return of Chef’ starter med et fiktivt recap, der fortæller, hvordan Chef rejste væk med den såkaldte Super Adventure Club (en bevægelse ledet af en ældre, excentrisk herre, der minder ikke så lidt om L. Ron Hubbard), fordi han manglede spænding i sit liv.

Her kunne ’South Park’-bagmændene sagtens have ladet Hayes’ såvel som karakterens eftermæle hvile, men Parker og Stone ville det anderledes, og ved at sammenklippe gamle Isaac Hayes-replikker handler afsnittet således om, hvordan Chef er blevet hjernevasket af den mystiske klub til at begå seksuelle overgreb mod børn (!).

Så var tiende sæson af ’South Park’ – der i øvrigt er Trey Parker og Matt Stones egen favoritsæson – ligesom i gang.

The newsroom
6. ‘The Newsroom’ sæson 1

Præcis én scene skal man ind i Aaron Sorkins dramaserie ’The Newsroom’ for at forstå dens præmis: Masser af dialog og masser af politisk indignation.

Den massive startscene fra seriens første afsnit varer lige knap otte minutter og viser nyhedsværten Will McAvoy (spillet af Jeff Daniels) nå bristepunktet midt i en politisk college-debat, hvor spørgsmålet pludselig lyder: »Hvorfor er USA det bedste land i verden?«

Den spydige og informationstætte ordstrøm, der herefter flyder uhindret ud af Will, vækker minder om starten på den ligeledes Sorkin-forfattede ’The Social Network’, der på samme måde lod fyrig dialog og kontrolleret krydsklipning gøre arbejdet i sin første scene.

Selvom scenen med Will og det måbende college-publikum både kan føles søgt og lige lovligt ivrig efter at fastslå sine pointer, så er den et bomstærkt vidnesbyrd om den samfundsrelevante tv-dramatik, ’The Newsroom’ lagde for dagen.

Se scenen HER.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. ‘Fargo’ sæson 2

Hvad har fiktive fraklip fra en sort-hvid-film om cowboys og indianere at gøre med ’Fargo’, en sorthumoristisk thriller-serie, der trækker på Coen-brødrenes nyklassiker af samme navn?

Det spørgsmål må man lettere forvirret stille sig selv i den allerførste scene af seriens anden sæson, der har premiere på HBO Nordic 13. oktober.

Her drøfter en instruktørassistent og en skuespiller den historiske kontekst, der ligger til grund for en drabelig kampscene i den westernfilm, de sammen er ved at optage. Skuespilleren takker ja til en cigaret, scenen tager sin tid, og hvad man måske troede ville være en bragende start på den længe ventede serietoer, føles snarere som et absurd intermezzo, inden løjerne overhovedet er startet.

Det er en jøde og en indianer, der bogstaveligt forstand venter, ikke på Godot, men på Ronald Reagan, der er ved at få sat pile i brystet før optagelserne. Vi er ikke på, der er en symbolik, men er lidt i tvivl om hvilken.

I et kommende interview med ’Fargo’s skaber, Noah Hawley, spørger vi blandt andet ind til de desorienterende startsekvenser, der gør ‘Fargo’ så dejligt uforudsigelige. Det kan man læse her på sitet i næste uge.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. ‘The Leftovers’ sæson 2

Til sidst skal vi selvfølgelig lige omkring den aktuelle sæsonåbning af ‘The Leftovers’, som er anledningen til denne artikel.

Det har længe stået klart, at den nye sæson ville flytte fra den lille by Mapleton i staten New York til byen Miracle i Texas – en by, hvor ingen indbyggere forsvandt i den såkaldte departure, hvor to procent af Jordens befolkning ellers gik op i røg.

Men det overraskende ved starten på sæson 2 er, at vi ikke starter i nutidens Miracle, men tager et vanvittigt spring i tid og sted. Uden at afsløre for meget kan man fastslå, at det vækker minder om en berømt og berygtet fortidssekvens i Terrence Malicks ‘The Tree of Life’, der ligesom tager det hele fra begyndelsen.

Det samme gør åbningen på ‘The Leftovers’, der fungerer som en slags allegori – må man formode – over de kommende hændelser. Det er ‘Lost’-forfatter Damon Lindelof, der står bag ‘The Leftovers’, og aldrig har man mærket det mere tydeligt end i denne åbning, som har en meget ‘Lost’-esque kvalitet over sig.

Man må ind på HBO Nordic for at se scenen – ovenfor kan man til gengæld se den nye introsekvens, der er noget mere lys og let end i første sæson.

Læs også: Anmeldelse af ‘The Leftovers’ sæson 2

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af