Spoiler alert: Denne artikel er forbudt område for folk, der ikke har set de første fire afsnit af den nye sæson af ’Twin Peaks’ (og agter at gøre det).
Et talende elektrisk træ, en gigantisk glasmontre med et blodtørstigt monster lavet af tåge og garmonbozia i lårtykke stråler. Det nye ’Twin Peaks’ er for de mest hardcore fans af den oprindelige serie og dem, for hvem det ikke kan blive mærkeligt nok.
Jeg gav fem thumbs up til serien i min spoilerfri anmeldelse på premieredatoen. Siden har de mange forvirrede indtryk haft tid til at sætte sig, og du har haft tid til at catche op, så i denne artikel slænger jeg spoilerfiltret fra mig og kaster mig uforfærdet ned i David Lynchs mørke kaninhul.
Hvad var de vigtigste takeaways fra det fire timer lange LSD-trip, og hvilke spørgsmål står vi tilbage med inden de kommende episoder?
1. Cooper er fri … right?
Jeg havde forudset, at omdrejningspunktet for den nye sæson ville være bestræbelserne på at få Dale Cooper befriet fra The Black Lodge efter 25 års fangenskab. Så jeg er temmelig overrasket over at se FBI-agenten på fri fod i den virkelige verden (more or less…) allerede.
Måden det skete på, var ikke mindre forundrende. Coopers ophold i The Black Lodge var åbenbart udmålt til 25 år (deraf Laura Palmers kryptiske: »I’ll see you again in 25 years«), hvorefter han atter skulle bytte plads med sin onde, BOB-lignende dobbeltgænger med den lange hårmanke og læderjakken.
Evil Coop er dog ikke meget for at afgive pladsen, og her kommer Dougie Jones ind i billedet, en falsk dobbeltgænger, som minder mig lidt om Ross’ klon Russ fra ’Venner’. Dougie er, ifølge MIKE, blevet skabt til netop dette formål af én, som måske/måske ikke er Evil Coop, og han er samtidig blevet udstyret med den jadegrønne ring, som sædvanligvis varsler ilde for den, der bærer den.
Det er nok bedst ikke at fortabe sig i detaljerne her, og jeg tror heller ikke, man får meget ud af at prøve at forstå passagen, hvor dværgen/armen/træets dobbeltgænger (betyder det så, at den ’rigtige arm’ alligevel ikke er ond? Fuck, den her serie er forvirrende) sender Cooper igennem glasmontren, det ydre og det lilla rum og Evil Coops cigartænder på vejen til Dougies trinde korpus. Men det var i hvert fald umuligt at tage øjnene fra – fascinerende fucked up og sommetider så absurd, at man kun kunne grine.
Nu er han der under alle omstændigheder, Cooper, som vader stum og søvngængeragtigt omkring. Om han bare lige skal vænne sig til at være menneske igen efter at have crashet på sofaen i det røde rum i 25 år, eller om der ligger andet bag, må tiden vise. Kyle MacLachlan var sjov på slap line som Mr. Jackpots i afsnit tre og fire, men nu må tingene godt snart begynde at dæmre for verdens venligste ordenshåndhæver.
Opgaven er i hvert fald relativt klar: Besejr dobbeltgængeren og find Laura Palmer, som tilsyneladende er blevet bortført til et lidet ønskværdigt sted
2. Er der en surprisecameo på vej?
Der er mange nye, navnkundige navne på castlisten til sæson tre af ’Twin Peaks’, og flere af dem synes at optræde i rendyrkede cameoroller. P.t. er det svært at se Naomi Watts blive vildt vigtig for historien, og vi får nok heller ikke set så meget mere til Michael Ceras Wally Brando, den cooleste biker, ’Twin Peaks’ har set (James Hurley, go home) – med sømandskasket og sit fornavn broderet på læderjakken – som allernådigst har givet sine forældre Lucy og Andy lov til at omdekorere sit børneværelse.
Ceras vanvittige scene er med sin svulstige selvbevidsthed noget af de nærmeste, vi endnu er kommet den fjollede camp fra den originale serie, og så refererer den som flere andre scener til en gammel kending, som vi ikke havde regnet med at se igen, fordi skuespilleren bag, Michael Ontkean, angiveligt er gået på pension.
Harry S. Truman, byens sherif og Coopers bedste ven, er ikke død, men syg, får vi gentagne gange at vide, og det giver mig en lille flig af håb om at se Ontkean gøre en uanmeldt optræden.
For ikke at tale om Phillip Jeffries, den gådefulde karakter, der blev spillet af David Bowie i Lynchs prequelfilm ’Fire Walk With Me’. Jeffries var en FBI-agent, der forsvandt i Buenos Aires og dukkede op ud af ingenting på FBI’s kontorer i Philadelphia to år senere. Her rablede han løs om en masse obskure hændelser og en kvinde ved navn Judy, som han under ingen omstændigheder ville tale om, før han igen forsvandt sporløst.
I den nye sæson afsløres det, at Jeffries har fraterniseret med Evil Coop (og forsøgt at få ham slået ihjel), ligesom det antydes, at Jeffries ligesom Cooper har mødt sin dobbeltgænger og tabt.
Skuespilleren Harry Goaz, der spiller Andy Brennan, har afsløret, at der på et tidspunkt var planer om en Bowie-cameo, som dog måtte aflyses. Spørgsmålet er, om Lynch og Bowie fandt en ny dato og gik stille med dørene? Bowie døde i januar 2016, fire måneder efter Catherine E. Coulson, der optræder som The Log Lady i den nye sæson, så helt utænkeligt er det ikke.
3. Går det for langsomt?
Rigtig mange har hæftet sig ved seriens fodslæbende tempo. Jeg tænkte ikke over det ved første øjekast, sikkert fordi jeg konstant var så sindssygt spændt på, hvad der ville ske.
Efter at have genset episoderne kan jeg godt se, at en del af scenerne ikke just har travlt, og nej, jeg synes heller ikke, det er sindsoprivende spændende at se Dr. Jacoby spraymale fem skovle én efter én … efter én … efter én … efter én.
Men det er værd at huske på, at denne demonstrative træghed ikke er fremmed for universet. Tænk bare på den første scene i sæson 2, hvor Cooper er ved at forbløde på sit hotelværelse, imens senile Señor Droolcup trisser uanfægtet ud og ind ad døren.
I scener som den – og de fleste i den nye sæson, synes jeg – er sendrægtigheden suspenseskabende, fordi vi bliver holdt på pinebænken. Andre gange, som i sekvenserne på casinoet, er den humorskabende, fordi absurditeterne kan eskalere til gradvist mere groteske højder. Og andre gange, som i nu-spraymaler-Dr.-Jacoby-lige-skovle-i-over-to-minutter-scenen, er den bare … en lille … smule … irritere … nde.
4. Hvem eller hvad er glasmontremonstret?
Det ligner mere ’Mulholland Drive’ end ’Twin Peaks’, når Lynchs kamera svøber sig om Manhattans skyline og sniger sig ind i den spartanske lejlighed med den mystiske glasmontre, som en ung mand stirrer ufravendt på.
En kvinde, der aldrig har set en gyserfilm i sit liv, kommer forbi til en kop kaffe og et knald, og så sker det. Montren bliver mørk, en tåget kvindeskikkelse kommer til syne, og på bedste ’The Ring’-manér bryder hun ud af montren og sønderriver det elskende par, indtil der næsten ikke er mere tilbage af dem. En klassisk trope anvendt skrækindjagende effektivt.
Senere erfarer vi, at Cooper befandt sig i montren kort forinden på sin færd fra The Black Lodge til den fysiske verden, så vi kan betragte den som en form for portal imellem de to verdner. Derfor er det selvfølgelig nærliggende at mistænke dem, som vi ved/formoder er fanget imellem disse, såsom Josie Packard og Laura Palmer (der fjerner sit ansigt og bliver ført væk fra det røde rum kort før scenen med det ansigtsløse glasmontremonster).
Indtil videre har vi dog for få spor til at komme med kvalificerede gæt, og der kunne lige så vel være tale om BOB i ny form eller den mystiske ’moder’, hvis snarlige ankomst Cooper bliver advaret om af Ronette Pulaski (genkendte du hende?) i det mærkelige maskinrum.
5. Er det røde rum ved at blive afmystificeret?
Når det røde rum er blevet så ikonisk, skyldes det blandt andet dets eksklusivitet. Kun to gange i den oprindelige serie besøgte vi dette sære parallelunivers, hvor alle bakker snagvendt, og fysikkens love er ophævet. Og den ene gang var i en drøm.
Det røde rum har imidlertid været en ret gennemgående location i de første fire afsnit af den nye sæson, og vi har set og hørt en hel del til især MIKE og The Man From Another Place, som har ’udviklet sig’ til et elektrisk træ. Husker du hans sidste ord til Cooper i sæson 2-finalen? »When you see me again, it won’t be me«.
Jeg var nok mere til den dansende dværg (hvis skuespiller Michael J. Anderson har haft en bitter strid med Lynch), og jeg er lidt nervøs for, om stedet vil blive ved med at være lige så eksotisk og dragende, hvis serien fortsætter med at opholde sig så meget herinde.
Man kan vænne sig til mange ting, og jo mere vi vænner os til talende træer, kæmper der taler unødvendigt kryptisk (»Remember 430, Richard and Linda, two birds with one stone«, var hans tre ’clues’ til Cooper), dobbeltgængere og arme, der sommetider bøjer bagover, des mere opdager man, at det også er lidt fjollet nogle gange. Scenen, hvor Dougie mister sit hoved, er eksempelvis ikke videre elegant lavet.
6. Er det stadig ’Twin Peaks’, det her?
Der er flere, som føler, at den nye sæson ikke har ramt den særlige vibe og følelse, som ’Twin Peaks’ havde i starten af 90’erne. Det er jeg nu ikke enig i.
Serien er helt klart mere mørk, mystisk og mærkelig og mindre munter, morsom og melodramatisk, men jeg mener, det ville have været bedaget og uambitiøst at efterligne den oprindelige series campede, grynede 90’er-udtryk. I stedet har Lynch skabt noget, der føles originalt og anderledes, samtidig med at det ligner noget, der var engang. På samme måde som de tilbagevendte karakterer er blevet rynkede og gråhårede, siden sidst vi så dem.
Apropos tilbagevendte karakterer så har vi foreløbigt tilbragt forholdsvist lidt tid i byen, som det hele handler om. I stedet har vi blandt andet været i New York, Las Vegas og South Dakota, og det bliver interessant at finde ud af, hvordan det bestialske dobbeltmord på Ruth Davenport og den mystiske mand – begået af enten Bill Hastings under indflydelse af en BOB-agtig dæmon eller en kombination af Evil Coop og Bills hustru (som i et veloplagt stykke lynchet komik var mest optaget af, hvilke konsekvenser husbondens arrestation ville få for aftenens middag med Morgan-parret) – vil knytte an til den større fortælling. Hvis det da ikke bare var et afsæt for at introducere Coopers onde dobbeltgænger.
Hjemme i ’Twin Peaks’ er det hidtil kun blevet til korte, men kære gensyn med Jacoby, Ben & Jerry, The Log Lady, betjent Bobby Briggs, Sarah Palmer, Shelly Johnson og James Hurley (måske lidt mindre kært) samt længere gensyn med hr. og fru Andy og Lucy Brennan plus vicesherif Hawk, der ser hammercool ud med kridhvidt hår.
Jeg kan egentlig godt lide, at Lynch holder igen med at paradere hele oldboysholdet, også fordi der efter 25 år uvægerligt er brug for et par ekspositionstunge replikker, hver gang et velkendt ansigt introduceres. Men jeg håber da, at fortælletrådene før eller siden, og helst før, samler sig med knudepunkt i Twin Peaks.
Afsnit 4 tilbringer mere tid i ’Twin Peaks’ end de foregående episoder og er det mest ’Twin Peaks’-agtige indtil videre, så måske skulle vi bare lige i gang og have bragt Cooper og historien ud af det røde rum.
7. Hvem er kvinden, der drikker?
David Lynch har gentagne gange sagt, at han ser den nye sæson som en 18 timer lang film, men selvom serien rigtignok ikke føles specielt episodisk struktureret, holder den sig ikke for god til en sen cliffhanger.
Senest var det den fortrolige samtale mellem Gordon Cole og Albert Rosenfield, efter at de havde sendt den unge agent Tamara Preston, hovedpersonen i Mark Frosts brobyggerbog ’The Secret History of Twin Peaks’, væk og sendt lange blikke efter hendes vuggende hofter (der er altså lidt en gammelmandsklamhedsfaktor over seriens kvindesyn, sorry to say).
Albert betror Gordon, der har fået nyt og bedre høreapparat, at han for mange år siden gav Phillip Jeffries (Bowie) nogle oplysninger, som førte til en agents død. Hvad har Evil Cooper og Jeffries ellers lavet af unoder i de seneste 25 år?
Gordon nærer sund skepsis over for Coopers dobbeltgænger og gentager seernes følelser, da han indrømmer, at han virkelig ikke forstår den her sag. Til gengæld er der en helt bestemt kvinde, som han gerne vil have til at se nærmere på Cooper. Og Albert ved, hvor hun drikker.
Hvem det er, finder vi nok snart ud af, men indtil da kan gættelegen begynde. Laura Derns unavngivne karakter, som måske/måske ikke er Coopers ofte omtalte, men aldrig sete sekretær Diane? Sarah Palmer, som vi allerede har set drikke hjemme i sit alt for store hus, mens hun bingede den R-ratede udgave af Animal Planet? Eller Annie (og spillet af hvem)?
Læs også: ‘Twin Peaks: The Return’: David Lynchs radikale æstetik kommer til at hjemsøge dine mareridt