’Below Her Mouth’: Hed film om lesbisk affære går helt galt i byen
En queer-film skabt af et udelukkende kvindeligt hold skaber automatisk interesse.
Den canadiske skuespiller og instruktør April står bag det lesbiske drama ’Below Her Mouth’, der fik en fin modtagelse på sidste års Toronto-festival, og som har trukket sammenligninger med den franske Guldpalme-vinder ’Adeles liv’, særligt på grund af de eksplicitte sexscener.
Filmen har fået en triple-F-score på IMDb, hvilket gives til film, der er skabt af og til kvinder og primært har et kvindeligt cast. Det hele lyder rigtig fint.
Vi møder den smukke Jasmin (Natalie Krill), der er forlovet med en smuk mand, bor i et smukt hus og har et fashionabelt job som redaktør for et modemagasin. Men en dag, da hendes forlovede er på forretningsrejse, bliver hun forført af den androgyne og melankolske Dallas. Dallas spilles af den svenske topmodel Erika Linder, der med en kort Kirsten Stewart-frisure, nedsunkne blikke og håndværkerjob som roofer får spundet Jasmin ind i en hed weekendaffære, der får Jasmin til at stille store spørgsmålstegn ved sin seksualitet.
Der sker ikke synderligt meget i filmen, og de to karakterers intimitet er spundet af korte samtaler og mange lange sexscener. Desværre er skildringen af det homoseksuelle forhold karikeret, hvilket måske kan virke som en paradoksal kritik, al den stund at jeg selv er en heteroseksuel kvinde.
Men filmens lesbiske forhold er placeret i så kategoriske kasser, at det virker komisk. Dallas er håndværker, Jasmin redaktør på et modemagasin, to erhverv, der stereotypt skal signalere det maskuline og feminine. På deres første date dresser Jasmin sig op i høje sko, kjole, fuld knald på makeuppen, mens Dallas tropper op i tilbagesmurt hår og jakkesæt og som en anden gentleman betaler regningen og åbner døren, når Jasmin skal ud af bilen.
Det er en næsten 50’er-agtig tilgang. Hvorfor skal rollefordelingen være så klassisk bundet op på konventionelle normer?
For to år siden så jeg Gaspar Noés ’Love’ i København, og efter filmvisningen fortalte han, at han aldrig ville kunne lave en film om kærlighed uden sex. Hans portræt af intime seksuelle øjeblikke er noget af det smukkeste, jeg har set på film, fordi det var ærligt og naturalistisk.
Helt modsat er ’Below Her Mouth’. For når Dallas hiver en stor, sort strap-on ud af buksen, som hun penetrerer Jasmin med, virker det bare som en parodi på et lesbisk forhold. Hvorfor skal de to kvinder have sex, som var de heteroer? Selvfølgelig findes denne seksuelle fantasi ude i virkeligheden, men her er det bare det eneste, vi får, og det virker utroværdigt. Dertil kommer, at de lange sexscener savner gnist mellem de to kvinder.
’Adeles liv’ var instrueret af en heteroseksuel mand, hvilket i sig selv medførte en del kritik i homoseksuelle kredse. Med ’Below Her Mouth’ kunne man håbe, at der ville være en større realisme og ærlighed med en kvindelig instruktør bag rattet. Men ak. Der skal mere end lidt tunge-mod-kønsorgan til, før et lesbisk forhold bliver troværdigt.