‘Gælden’: Tam krimikopi fra Vejle skuffer
CPH PIX: Det er jo på mange måder positivt, at danske film og især genrefilm også spirer udenfor København. Således er debuterende instruktør Stefan Kjær Olsens ’Gælden’ sponsoreret af et mæglerfirma fra Vejle. Filmen startede egentlig som en kortfilm, men er siden blevet trukket ud til spillefilmlængde.
’Gælden’ handler om brødreparret Johnny (Magnus Bruun) og Michael (Mads Koudal), der vokser op med en alkoholiseret, voldelig far (Kurt Ravn). De drømmer om at komme til USA, og muntrer sig ellers med smårapserier og knallertkørsel.
Klip til nutiden, hvor Michael er faldet til ro som mekaniker med kæresten Sofie (Marie-Louise Damgaard Nielsen), mens den ældre Johnny – som altid har rodet sig ud i snavs – har været forsvundet i to år. Pludselig dukker Johnny imidlertid op på Michaels dørtrin med en lang europarejse bag sig og en gæld på 100.000 til den lokale gangster ’Rotten’ (Bjarne Henriksen). Og så bliver Michael ellers viklet godt og grundigt ind i storebror Johnnys problemer i et kapløb om at skaffe pengene, inden det er for sent.
Under tilblivelsen af ’Gælden’ har nogen i Vejle givetvis kigget misundeligt over sundene på den københavnske filmindustri, der før har markeret sig med lignende slags spændingsfilm. Senest Fenar Ahmads højeksplosive ’Underverden’.
Desværre er ’Gælden’ en kedelig og tam affære, der lirer sit klichefyldte manuskript af i et så langsommeligt tempo, at selv 80 minutter føles som en evighed. Filmen tynges yderligere af hovedrolleindehaveren Mads Koudal, hvis følelsesregister foran kameraet er aldeles utroværdigt.
Selvom de støttende roller indtages af erfarne navne som Morten Suurballe, Bjarne Henriksen og Flemming Jensen, og uagtet at Magnus Bruun gør det fint som Johnny, er skuespillet generelt stadig præget af en vis amatørisme, som nok må tilfalde manuskriptets lidt gumpetunge replikker og instruktøren, som ikke formår at få det bedste ud af sit cast.
Emotionelt er filmen for ujævn til, at man bliver rigtigt investeret i nogle af karaktererne, så det afsluttende twist (selvfølgelig er der et twist) virker næsten melodramatisk komisk.
Desværre for Vejle og mæglerfirmaet får man endvidere heller ikke nogen synderligt god fornemmelse for byen og det ellers naturskønne område omkring den. Et par panoramaer ud over Vejle by og fjord filmet fra helikopter er, hvad det kan blive til.
’Gælden’ ligner en kopi af en rigtig film og kan måske nok gøre et par byrådsmedlemmer stolte. Men ellers er der ikke meget at komme efter.
Læs også: Alle vores CPH PIX-anmeldelser samlet på ét sted
Læs også: ’Danmark’: Provinsdansk slackerdebut a la Linklater er ærlig og original