’Danmark’: Provinsdansk slackerdebut a la Linklater er ærlig og original
CPH PIX: »Jeg kan fucking godt li’ one night-stands, og jeg kan fucking godt li’ bajere, og jeg kan fucking godt li’ at ryge joints sammen med drengene, du ved«.
22-årige Norge (Jonas Lindegaard Jacobsen) er en ung mand uden de store ambitioner. Og det har han det helt igennem fint med. Det dovne driverliv i en større, jysk provinsby passer ham glimrende. Dagene går – ud over førnævnte one night-stands, bajere og joints – med at skate med vennerne og passe hvervet som handicaphjælper for den unge fyr Mads. På bænken ved byens torv hænger Norge ud med bedstevennen Myre (spillet af forfatteren Jacob Skyggebjerg) og Mads.
Her ordnes verdenssituationen såvel som gårsdagens tømmermænd over en kebab og en halv liter cola.
Samtalen veksler ubesværet og med tungen-i-kinden mellem familiefester, rapkultur, jul, Coca-Cola, kærester, fremtidsplaner og børn. Bare tre gutter, der bullshit’er fornøjeligt derudad i højeste gear. Uden én falsk manuskripttone at spore.
Således slæber dagene sig sommerlummert og slentrende afsted i Kasper Rune Larsens spillefilmsdebut. Han er udklækket fra den alternative filmuddannelse Super8, og debuten er blevet til med penge fra pitch-konkurrencen SPOT The Talent, som Larsen vandt tilbage i 2014 under den aarhusianske festival.
Og talent har Kasper Rune Larsen så afgjort. ’Danmark’ er et henslængt slacker-slice-of-life, velskrevet sludredialog og spirende forelskelse. Slægtskabet med en instruktør som Richard Linklater er til at få øje på – fra mængden af charmerende bullshit til antallet af krøllede skovmandsskjorter. Men alligevel distinkt provinsdansk i et miljø med affolkede bodegaer, skater-venlig bykunst på hvert et ledigt hjørne og tungt socialt boligbyggeri.
Norges liv forstyrres imidlertid, da den unge, 16-årige Josephine (Frederikke Dahl Hansen) en dag ringer på døren. Hun har vist nok glemt sin jakke i lejligheden til en fest for et par uger siden. Hun er mærkeligt direkte, spilder med vilje mælk ud over sig selv og kaster sig så over den halvskæve Norge.
Næste gang Josephine ringer på, har hun overraskende nyt: »Det er bare fordi, jeg er gravid«, afslører hun. Norge, mildest talt forbløffet: »Du er hva’? Fucking helvede«.
Er forelskelse og parforhold overhovedet muligt med så skæv en start? Det er spørgsmålet i ’Danmark’, en forfriskende ærlig, original og velspillet debut. Det helt nye talent Jonas Lindegaard Jacobsen er både bøvet og sød som den apatiske Norge, der pludselig får rusket op i sin tilværelse. Over for ham formår Frederikke Dahl Hansen skiftevis at storcharmere og grundirritere. Hansen, der tidligere har været lige så suveræn i ungdomsfilmene ’Frit fald’ og ’You & Me Forever,’ besidder naturligt nærvær med et strejf af uforudsigelighedens bramfri vildskab.
Sammen er de et perfekt anti-match made in provins-Danmark.
For forbløffende få midler har Kasper Rune Larsen skåret et virkelig fint slacker-portræt, der på én gang emmer af personlig fortælling og samtidig tegner et uprætentiøst øjebliksbillede af dansk (provins)ungdom netop nu.
Læs også: Alle vores CPH PIX-anmeldelser samlet på ét sted
Læs også: Se traileren til den forfriskende danske slacker-ungdomsfilm ‘Danmark’