Da Oscar-akademiet tidligere på måneden satte navn på de ni film, der skal kæmpe om nomineringerne i kategorien bedste ikke-engelsksprogede film, var der særligt én forbløffende udeladelse: Den franske Cannes-darling ’BPM (Beats Per Minute)’ var siet fra.
Filmen, der skildrer en række aids-aktivisters politiske kamp i 90’ernes Frankrig, høstede store roser på årets Cannes-festival og forlod Croisetten med juryens Grand Prix, festivalens pendant til sølvmedaljer.
Derfor havde mange udpeget ’BPM’ som en af forhåndsfavoritterne i årets Oscar-ræs, men da shortlisten for bedste ikke-engelsksprogede film blev offentliggjort, måtte man altså kigge langt efter filmen.
Det har blandt andet fået Barry Jenkins til tasterne. ’Moonlight’-instruktøren så tilsyneladende ’BPM’ mellem den 24. og 25. december og hyldede den efterfølgende på Twitter. I samme åndedrag kritiserede han Oscar-akademiet for at udelade filmen og antydede, at der er grænser for, hvor meget sex, film om homoseksuelle kan vise, hvis de ønsker Oscar-hæder.
”Hvordan er det her ikke en film til vores tid,” spurgte han blandt andet. ”Er det, fordi vi ser sæd på en døende mands bryst? I ’Moonlight’ placerede vi det i sandet, fordi det virkede naturligt, men… måske har Guy Lodge en pointe.”
Barry Jenkins refererer til denne artikel fra The Guardian-skribenten Guy Lodge, der påstår, at homoseksuelle film generelt skal skære ned på sexscenerne for at konkurrere i de største prisuddelinger.
Som mange nok husker, vandt ’Moonlight’ og Barry Jenkins selv hovedprisen, da Oscar-statuetterne for filmåret ’16 blev uddelt.
Læs et udpluk af Barry Jenkins’ Twitter-kommentarer herunder og se traileren til ‘BPM’ nederst:
Between SUGARMAN so soundly besting HOW TO SURVIVE A PLAGUE and this not even making the shortlist, I truly don’t know what to make of it all….
— Barry Jenkins (@BarryJenkins) 24. december 2017
And while it is IMPORTANT AS HELL, especially right now, to see a film based on factual events featuring YOUNG PEOPLE literally fighting for their lives, fighting for all our lives honestly, against bigotry and bigoted bureaucratic policy (not to mention corporate greed)…
— Barry Jenkins (@BarryJenkins) 24. december 2017
…while all that is super important and SUPER relevant for folks young and old NOW to see embedded within a work of art… just the symbolic importance and POWER of a body recognizing and showcasing THAT in and of itself…
— Barry Jenkins (@BarryJenkins) 24. december 2017
…BPM is also just a really terrific damn film. And it’s deceptive because the “beats” are so very big and “dramatic” and yet… there’s so much of what seasoned dimplomats refer to as “soft power” at play. Little gestures of the eye (the characters’ and ours) that flutter by
— Barry Jenkins (@BarryJenkins) 24. december 2017
Obviously I loved it. And I just wonder how this not THE film of the moment? Is it because we’re shown cum on a dying man’s chest? We placed it in the sand in Moonlight because that felt true and natural in the environment but… maybe @guylodge has a point ?
— Barry Jenkins (@BarryJenkins) 24. december 2017