‘Ocean’s 8’: Anne Hathaways selvparodi overstråler alt og alle i kupfilm med kvindeligt fortegn
»I gør det ikke for mig. I gør det ikke for jer. Et sted derude er der en otteårig pige, der drømmer om at blive kriminel. Gør det for hende«.
Sådan lyder den alternative peptalk fra Debbie Ocean (Sandra Bullock) til sit kvindelige crew inden deres planlagte diamantkup ved det storslåede Met Gala på Metropolitan Museum i New York. Og mens der forhåbentlig ikke sidder otteårige piger ude i biografen, der lader sig inspirere til en kriminel løbebane, er det opløftende og empowering at se otte intelligente, cool og kompetente badass-kvinder fyre den af i en genre, der normalt er forbeholdt mænd.
Jeg ville ønske, at Hollywood producerede flere originale film med udgangspunkt i kvinders erfaringer og konflikter – som venindejalousien i ‘Bridesmaids’ – frem for at lade dem gennemleve mænds historier i genindspilninger af film som ‘Ghostbusters’, ‘Fluernes Herre’, ‘The Hustle’ og ‘What Women Want’. Men nuvel, her er vi. Og i det mindste er ‘Ocean’s 8’ et underholdende bud på genren, ligesom den skiller sig ud ved at foregå i en feminin arena i form af mode- og celebrityverden.
Debbie er lillesøster til den afdøde kupmager Danny Ocean, spillet af George Clooney i Steven Soderberghs ‘Ocean’s’-film fra 2001-07. Både profession og stil ligger åbenbart til familien. Ligesom Danny startede ‘Ocean’s Eleven’ med at snakke for sin syge moster og blive løsladt fra fængslet iført jakkesæt, bedyrer også Debbie et ønske om et normalt lovlydigt liv og træder ud af fængslet i aftenkjole. Herefter går hun direkte ud og hustler sig til skønhedsprodukter i Bergdorf Goodman og et gratis værelse på et luksushotel, inden hun opsøger sin gamle makker Lou (Cate Blanchett) med en idé om det ultimative kup: At få årets æresgæst ved The Met Gala Daphne Kluger (Anne Hathaway) iført en diamanthalskæde til 150 millioner dollars og stjæle den under ballet.
Til operationen samler Debbie og Lou et alsidigt hold: Modedesigneren Rose (Helena Bonham Carter), juveleren Amita (Mindy Kaling), lommetyven Constance (Awkwafina), hackeren Nine Ball (Rihanna) og hæleren Tammy (Sarah Paulson). Planen er at få Daphne til at vælge Rose til at klæde sig på og derpå Cartier til at låne dem den kostbare halskæde, der har ligget i en boks i 50 år.
Met-ballet er en sjov arena fuld af glamour, fede cameos fra rød løber-darlings som Katie Holmes, Serena Williams, Anna Wintour, Heidi Klum, Olivia Munn og Kim Kardashian og satire over celebrity-kultur og feminin performativitet.
Det er et scoop at hyre Anne Hathaway til at spille en version af den krukkede skuespillerinde, hun uretfærdigt er blevet udråbt til i medierne, fordi hun var lidt for glad for sin Oscar i 2013. Hathaway svarer her igen ved at give den hele armen som narcissistisk og bekræftelsessygt celebrity-monster, der hyperventilerer over en forkert udskæring og nærmest får orgasme over sit spejlbillede af sin hals iført diamanthalskæden.
Desværre er de andre ellers herlige kvinders præstationer knap så mindeværdige. Den stramt fortalte historie giver ikke megen plads til udvikling af karaktererne eller relationerne mellem dem. Rapperen Awkwafina er som den skateboardende gadehustler gruppens mest underholdende og karismatiske indslag, men generelt får bifigurerne næsten ingen plads eller tid til bare at hænge ud og joke rundt.
Det er en skam, eftersom kemien mellem hovedpersonerne Bullock og Blachett er nærmest ikkeeksisterende – der er langt til den humoristiske og indforståede dynamik mellem Clooney og Brad Pitt.
‘Ocean’s 8’ er velsmurt, let og liflig, men blegner i det hele taget i charme, humor, swagger, elegance, skarpe replikker og visuel stil i forhold til Soderberghs forlæg. Og mens udførelsen af kuppet er spændende, savner jeg også mere modstand – som Andy Garcias skurk, der har stjålet Julia Roberts, i ‘Eleven’. Debbies vattede ekskæreste (Richard Armitage), som hun søger hævn over, kan man næsten ikke tælle med som modstander.
Det er glimrende, at kvinderne har øje for pengene frem for en mand, men jeg savner lidt mere på spil end ‘bare’ et kup.
Kort sagt:
Den nye ‘Ocean’s’-film med kvindeligt fortegn er liflig, underholdende og spændende, men blegner i forhold til Soderberghs original. Bortset fra Anne Hathaway som herlig selvrefleksiv parodi på sit eget skuepiller-image får de cool kvinder for lidt plads til at skabe interessante karakterer og relationer. Hollywood, vil I ikke snart skabe originale film om kvinder frem for at lade dem genindspille mænds historier?