‘Sicario 2: Soldado’: Effektiv opfølger med Benicio del Toro og Josh Brolin indprenter sig på nethinden
En lille karavane bestående af kun en håndfuld militærkøretøjer pløjer resolut gennem en tæt sky af jordstøv på en uasfalteret vej i Mexico. En magtfuld kartelleders kidnappede datter (Isabela Moner) skal ekskorteres sikkert til USA, og manglen på sigtbarhed skaber en ildevarslende stemning, der forstærkes af faretruende underlægningsmusik, så ventetiden under denne stilhed før stormen bliver næsten ulideligt spændende.
I den ene bil sidder CIA-agenten Matt Graver (Josh Brolin) og lejemorderen Alejandro (Benicio del Toro). De er handlekraftige og komplet nådesløse soldater, og i dag er de hyret af den amerikanske forsvarsminister (Matthew Modine), der vil starte en krig mellem de mexicanske karteller med henblik på at få minimeret den omfattende menneskesmugling, der har overtaget narkoens plads som kartellernes største indtægtskilde.
Efter helvedet bryder løs under det baghold, der ganske rigtig er lagt for dem på deres vej mod grænsen, tøver de to samarbejdspartnere, der sjældent skyr nogen midler for at fuldføre en mission, ikke så meget som et sekund med at gøre det af med nogle korrupte mexicanske politimænd, og snart får Graver en ubehagelig ordre af sin overordnede (Catherine Keener), der har en mørklægning af sagen som førsteprioritet.
Både del Toro og Brolin er vældig godt selskab, men Brolin fortjener at blive fremhævet. Hans ansigt synes hugget i granit, og han virker på skift skræmmende kold og bundhamrende charmerende. Filmen er allerbedst, når hans karakter – der ville passe perfekt ind i James Ellroys macho-univers – får lov at være intimiderende og kæk.
Taylor Sheridan (‘Hell or High Water’, ‘Wind River’), som også skrev ‘Sicario’, tager sig god tid til at samle sine handlingstråde. I en af dem introduceres den mexicanske dreng Miguel (Elijah Rodriguez), der er under oplæring som menneskesmugler og kommer til at spille en afgørende rolle, da Alejandros og den unge mexicanske piges liv hænger i en tynd tråd.
Ligesom i den forrige film trækker det lidt ned, at sidste akt, hvor omdrejningspunktet denne gang er karakterernes spirende samvittighedskvaler og sårbarhed, ikke er lige så rå og ukonventionel som resten af filmen, men ‘Sicario 2: Soldado’ underholder alligevel prægtigt fra start til slut. Og absolut intet vidner om, at filmens italienske instruktør, Stefano Sollima, der kun har instrueret én anden spillefilm (‘Suburra’), hidtil mest har arbejdet med tv-serier.
Tværtimod. Sollimas effektive action, der indfanger brutale handlinger frem for at svælge i deres blodige konsekvenser, står levende indprentet på nethinden.
Kort sagt:
Benicio del Toro og Josh Brolin gentager deres roller i ‘Sicario 2: Soldado’, der i form af tålmodig opbygning og suspense samt ikke mindst effektiv action besidder flere af forgængerens kvaliteter.