’The Land of Steady Habits’: Ben Mendelsohn viser nye sider af talentet i fin Netflix-film
Vi er vant til at se Ben Mendelsohns dragende ansigt i den suspekte ende af rolleskalaen i alt fra ’Animal Kingdom’ til ’Bloodline’, ’Rogue One’ og senest ’Captain Marvel’.
Alene det gør ‘The Land of Steady Habits’ til et interessant bekendtskab. Mendelsohn spiller Anders, der bor i et af USA’s forstadshelveder. Han har for nylig droppet både kone og job i en midtvejskriseagtig søgen efter det lykkelige liv, som dog indtil videre primært har resulteret i shopping efter ting at proppe på hylderne og hurtige knald med diverse forstadsfruer, han møder i de forskellige butikker.
Og nå ja, så har eksen fundet en ny, sønnen har et gamblingproblem, og Anders mangler at betale de seneste seks måneders afdrag på det gamle hus, hvor hun bor sammen med den nye fyr… Yup, livet er lykkeligt.
‘The Land of Steady Habits’ kan lyde som en typisk quirky indiefilm, men den varebetegnelse passer kun halvt om halvt. Det er fascinerende at se en habitual bad guy som Mendelsohn spille det, der bedst kan beskrives som en fuck-up, der klynger sig til, hvordan tingene engang var. Som da han med talrige procenter i blodet efter en tur på stripklub bryder ind i sit gamle hus for at tage nogle af ’sine’ ting. Ømt og absurd er det, når Mendelsohn står med en lilla sodavandsis og godt snalret fortæller, at den smager af blomster, mens ekskone, ny fyr og søn står forfjamskede i nattøj og prøver at få ham ud af vagten så hurtigt som muligt.
I øjeblikke – i de bizarre situationer, som Anders’ midtvejslimbo hvirvler ham ind i –excellerer filmen.
Imidlertid finder han en umage kompagnon i et vennepars søn, der har et tvivlsomt forhold til diverse stimulanser af den forbudte slags. Over lidt hjemmerullet marijuana taler de om meningen med livet, hvilket kunne være nok så tilforladeligt, hvis ikke det var, fordi knægtens misbrug er alvorligt. Er Anders indirekte med til at fastholde ham i den selvudslettende misbrugsspiral?
Den eneste, der virker nogenlunde tilfreds i ’The Land of Steady Habits’, er ekskonen Helene (Edie Falco), der har et godt arbejde og en stabil mand, der elsker hende (om end han ikke er nær så god i sengen som Anders). Et stille og roligt forstadsliv, uden en skummel David Lynch-esque underside, som ‘The Land of Steady Habits’ skildrer varmt og empatisk.
Mendelsohn spiller Anders helt nøgternt. Han er smålig, sarkastisk og spydig. Og man fornemmer tydeligt pennestrøget fra Nicole Holofcener, der som manuskriptforfatter på film som ’Can You Ever Forgive Me’ og instruktør på romcom-perlen ’Enough Said’ (en af James Gandolfinis sidste roller) formår at balancere mellem dyb alvor og bidende verbale oneliners.
Kort sagt:
Ben Mendelsohn viser nye sider af sit talent i ’The Land of Steady Habits’.
Læs også: Anmeldelse af ‘Quicksand’ – Gymnasiepige bliver skoleskyder i Netflix’ første svenske originalserie