I går aftes havde den stærkt imødesete oprindelseshistorie om Batmans ærkefjende, ‘Joker’, verdenspremiere under Venedig Film Festival. Vi har allerede skrevet om vores umiddelbare reaktion på filmen, der har Joaquin Phoenix i titelrollen, hvor vi roste skuespillerens fængslende præstation, men også satte spørgsmålstegn ved dele af filmen.
De fleste udenlandske anmeldere er derimod stærkt begejstrede for Todd Phillips’ bud på, hvordan Jokeren blev til Jokeren.
The Guardian giver topkarakter og skriver, at ‘Joker’ er »en fantastisk vovet og eksplosiv film. Det er en fortælling, der er næsten lige så twistet som manden i centrum for filmen. Fuld af idéer og med kurs mod anarki«. Empire skriver, at »Todd Phillips og Joaquin Phoenix ikke bare har nyfortolket en af de mest ikoniske karakterer i filmhistorien, men også selve tegneserie-filmen«.
Der er også stor ros til Phoenix, der formår at gøre karakteren til sin helt egen ved at kombinere sin karakteristiske sensibilitet med fintunet galskab. Variety kalder præstationen »forbløffende« og bemærker Phoenix’ markante vægttab. Hollywood Reporter betegner præstationen som et »must-see« og uddyber: »Det er Phoenix’ film, og han legemliggør den med vanvid, der er ligedele ynkeligt og frygtindgydende. […] Phoenix er hovedkræften, der gør ‘Joker’ til et distinkt indspark i den komplekse industri, der udgør Hollywood-tegneserier«.
Indiewire er mere lunken over for filmen, men skriver, at »superheltefilm aldrig bliver det samme igen« – både på godt og ondt – da oprindelseshistorien nu vil blive en måde at forene kunstnerisk arthouse med mainstream tegneseriefilm. Anmelderen skriver, at instruktør Todd Phillips er »fanget mellem at genopfinde superheltefilmen fra bunden af, og samtidig forklæde den samme dumme oprindelseshistorie, vi allerede har set 1000 gange før«.
Selv har jeg noget svært ved at tro på, at ‘Joker’ kommer til at ændre markant på superheltefilmene, som vi ser dem nu. Filmen er et ambitiøst forsøg på at forene karakterstudiet med en mainstreamfilm, men ikke altid lige vellykket, og selvom interessen for filmen er umåde stor, kunne den plotløse fortælling sagtens skræmme publikum væk.
Vi må se, hvordan publikum reagerer, når ‘Joker’ får premiere 3. oktober. Ud fra den indledende modtagelse tyder meget dog på, at særligt Phoenix har kurs mod Oscar-ræset for sit uudslettelige portræt, og hvis filmen også bliver en kommerciel succes, er det ikke utænkeligt, at de store studier vil nytænke deres strategier.
Læs også: Vores umiddelbare reaktion på ‘Joker’ med Joaquin Phoenix efter verdenspremieren i Venedig