’Ready or Not’: En gysende, pjattet og konstant underholdende menneskejagt
’Ready or Not’ genopfinder ikke skiveskåret brød, men hvis man i godt 95 minutter kan skrue cirka ti procent ned for sin IQ og tyve procent ned for sine Oscar-høje standarder og bare nyde en dejlig cocktail af Jordan Peeles ’Get Out’ og ’The Most Dangerous Game’ med et twist af brætspillet Clue oveni – ja, så vil man højst sandsynligt forlade salen med sved på panden og et smil på læben.
Filmen er instrueret og produceret af trioen, der udgør filmkollektivet Radio Silence, som blandt andet har stået bag produktionerne ’V/H/S’ og ’Southbound’. Ikke ligefrem et cv, der er værd at indramme i guld, men med ’Ready or Not’ vender de stærkt tilbage med en film, der leverer nøjagtigt, hvad den lover: Gys og komedie. Det er en svær genrebalance, som her fungerer textbook-fornemt, da de to modsætninger komplimenterer og forstærker hinanden.
For det er netop, som huden gåser allermest, at de bedste punchlines lander, og netop, som tonen er mest jovial, at begivenhederne tager den mest dystre drejning. Et af filmens komiske højdepunkter er, når den klipper imellem hovedpersonen Grace, der flygter for livet, mens sveden perler ned ad ansigtet på hende, og den kluntede svoger Fitch, der har søgt ly på toilettet i et desperat forsøg på at youtube »How to use a crossbow«.
Selvom man ikke kan bebrejde nogen for at himle med øjnene, når de stifter bekendtskab med filmens plot, formår Radio Silence-holdet og manuskriptforfatterne Guy Busick og Ryan Murphy at løfte deres i grunden temmelig pjattede præmis: Grace har endelig fundet sit livs kærlighed og (håber hun) den familie, hun altid har drømt om, og står nu på randen til at blive gift ind i det mægtige Le Domas-dynasti. Men ikke inden en sidste advarsel fra gommens bror – og gommen selv, der foreslår, at de bare stikker af sammen.
Grace fejer advarslerne af vejen som det spøg og spas, og kort efter siger det forelskede par ja til hinanden. Men Grace har sagt ja til meget mere, end hun var klar over. Samme aften får hun nemlig at vide, at man skal spille et tilfældigt spil for at blive budt ind i familien. Uheldigvis trækker Grace en trippy version af gemmeleg: Rustet med arkaiske våben (alt fra armbryst til økse) giver Le Domas-slænget sig nu til at jagte den, mildest talt, chokerede brud igennem palæet. Kan hun holde sig i live indtil daggry, når spillet slutter?
Det, der må fremhæves mere end noget andet, er Samara Weavings præstation som Grace. Hun menneskeliggør en karakter, der nemt kunne være forsvundet ind i blonde-on-the-run-gyser-kliché. Hårene rejser sig i nakken, og tænderne klaprer, når hun er i fare, og man får lyst til at give hende et stående bifald, når hun uddeler lede øretæver til en morderisk tween (filmen holder sig skam ikke tilbage fra at give børn et par på hovedet). Men også Adam Brody udmærker sig som gommens traumatiserede, halvfordrukne bror, der kæmper en umulig kamp mellem sine moralske kvaler og loyalitet til familien.
Gommen Alex føles mere under-skrevet. Og så er filmen for let at regne ud. Alligevel formår den at smide et par skjulte esser på bordet og lander til sidst uskadt på benene.
Kort sagt:
’Ready or Not’ leverer nøjagtigt, hvad den lover: Halvanden times gysende, pjattet og konstant underholdende menneskejagt.
Læs også: Filmene, der har redefineret horrorgenren de seneste år – og hvor du kan streame dem