Som de øvrige film i den nye ‘Star Wars’-trilogi deler den tredje og sidste installation, J.J. Abrams’ ‘The Rise of Skywalker’, vandene. Vores anmelder uddelte generøst fem stjerner, mens andre har anført, at filmen er rodet og for meget præget at fanservice.
Nu fortæller filmens klipper Maryann Brandon i podcasten The Rough Cut (via The Playlist), at produktionen var ekstraordinært presset. Brandon fortæller, at holdet havde tre måneder mindre til arbejdet med ‘The Rise of Skywalker’ end på den første film i trilogien, ‘The Force Awakens’, som hun også klippede.
»Vi var helt bestemt stadig ved at prøve at finde ud af en masse ting«, fortæller hun i podcasten. »Det er en kamp. Det prægede alting. Omkring en tredjedel inde sagde Kathy (Lucasfilms præsident, Kathleen Kennedy, red.), ‘J.J. er nødt til at bruge mere tid i klipperummet’. Og jeg vidste, at det ikke kom til at ske. Ikke med den tidsplan vi var på, Ikke med hvad han skulle håndtere på daglig basis. Han var i sidste ende bare udmattet«.
På grund af det stramme program, hvor premieren 20. december død og pine skulle nås, foreslog Maryann Brandon, at hun simpelthen klippede på settet sideløbende med optagelserne.
»Vi havde to mobile rum, og jeg gik bare, hvor J.J. var, som regel 10 fod væk fra kameraet, hvor end kameraet var. Og jeg klippede bare på farten. Og mellem optagelserne satte J.J. sig så ned sammen med mig, og vi gik igennem tingene«, siger hun i The Rough Cut.
Med den nye teknologi er det ikke helt usædvanligt, at man laver et råklip allerede under optagelserne, men det lyder alligevel, som om Brandon har haft alt for lidt tid – ikke mindst sammen med sin faste partner J.J. Abrams – til at finpudse og tænke.
Maryann Brandon giver i øvrigt de kritikere ret, der kalder ‘The Rise of Skywalker’ for fanservice.
»Men hvis du ikke servicerede fansene, ville man sige: ‘Åh, han fulgte ikke ‘Star Wars’-historien, og hvad det hele betyder«.