Vi har tidligere her på sitet prist Tone Ottilie som et kæmpe instruktørtalent, der kommer med præcis det, vi har brug i dansk film: Autentiske, vedkommende og æstetisk overskudsagtige fortællinger om at være en ung kvinde i dagens Danmark. Om at være outsider, forsøge at navigere i pigegruppernes komplicerede regler og finde ud af sin seksualitet.
Som lidt af en wunderkind vandt Ottilie som 16-årig en pris på ungdomsfestivalen Oregon for sin første kortfilm ‘Cherrybombs’, og som 20-årig blev hun nomineret til en Robert for kortfilmen ‘Lulus første gang’.
Nu springer den i dag kun 24-årige tredjeårselev på Den Danske Filmskole ud på den internationale bane med kortfilmen ‘Babylebbe’, der netop har haft verdenspremiere i Berlinalens ungdomsprogram Generation 14plus.
Og sikke en Berliner-debut! ‘Babylebbe’ er en personlig, begavet og medrivende lille perle om 16-årige Frede (debutanten Anna Charlie Zerbib Streitz), der får lov til at komme med sin storesøster og hendes venner på slæb til queer-technofest i København med et mål om at vinde sin første kortvarige kæreste Rosa tilbage. De lidt ældre piger griner både kærligt og hånligt af Fredes forsøg på at træde ind i de voksnes queer-rækker.
»Jeg synes, at labels er til syltetøjsglas. Jeg vil gerne bare ses som normal«, forsøger Frede sig selvhøjtideligt til S, P eller K-spørgsmålet om, hvordan hun vil identificere sig, hvortil de andre bryder sammen af grin, fordi der »næsten står lebbe i panden på hende«.
Det inspirerer dem til, som en sjov joke for alle andre end Frede, rent faktisk at skrive »Babylebbe« i panden på hende med en sprittusch.
På den måde skildrer Ottilie både det unge københavnske queer-miljø med kærlighed, men også (selv)kritisk: For som del af et miljø, der fejrer forskellighed og tolerance, er vennerne utroligt intolerante over for stakkels, kiksede Frede og overskrider i filmen flere gange grænsen til mobning.
Problematikken om at have svært ved at passe ind og ikke kende koderne eller de rigtige ord i queer-miljøets jungle minder om skildringen af den forvirrede provinspige Tessas ankomst til Nørrebro i Rikke Koldings virkelig sjove og fine webserie ‘Ondt i røven’.
Sammen med Clara Mendes‘ lige så glimrende webserie ‘Sex’, der også bliver vist her på Berlinalen i serieprogrammet, udgør de tre titler en velkommen bølge af autentiske danske ungdomsqueer-fortællinger skabt af unge talentfulde kvinder, der selv er del af miljøet og skildrer det både specifikt og universelt.
Det er fantastisk, at unge queer-personer endelig har fået fiktive karakterer at spejle sig i, men man behøver ikke være queer for at genkende Fredes oplevelse af at stå uden for en gruppe, man bare så gerne vil være en del af.
Filmen skildrer også nuanceret og genkendeligt det ulige forhold mellem de to teenagesøstre. Frede ser op til sin seje storesøster Natascha (Levi Eja Roepstorff), der til gengæld synes, at hendes lillesøster er lidt pinlig. Hun går over stregen for at virke cool over for vennerne, men rammes af dårlig samvittighed, da Frede modigt konfronterer hende.
Levi Eja Roepstorff har spillet med i ‘Team Hurricane’ og DR3’s ‘Noia’, men ellers består skuespillerholdet af debutanter, der selv er queer. Kombineret med improvisation har Tone Ottilie skabt et miljø og en stemning, der føles 100 procent ægte. Ottilie har en poetisk og rå visuel stil og formår at fortælle meget uden ord, men blot ved at holde kameraet tæt på Fredes reaktioner på aftenens begivenheder.
Både i fortælling, stringens og look er ‘Babylebbe’ et stort skridt fremad fra instruktørens tidligere, ellers også imponerende kortfilm. Jeg glæder mig til at se, hvad næste skridt på vej til stjernerne bliver.