‘Queen & Slim’: Brændende aktuelt racedrama bæres af fremragende skuespil
»Well if it isn’t the black Bonnie and Clyde«, siger en karakter på et tidspunkt til de to titelfiguerer i Melina Matsoukas’ ‘Queen & Slim’, der omsider har indfundet sig på de danske streamingtjenester.
Udsagnet er på sin vis rigtigt, men alligevel ikke helt. For hvor de elskende Bonnie og Clyde i den klassiske Hollywood-film er på flugt fra loven, mens de røver samtlige banker på deres vej, er karakterernes færd i denne film båret frem af én skæbnesvanger, og ikke mindst brændende aktuel, begivenhed.
Handlingen følger afroamerikanerne Queen (Jodie Turner-Smith) og Slim (Daniel Kaluuya), der efter en akavet Tinder-date, som i bedste fald kan kaldes ok, bliver stoppet af en politibetjent. Hvad der starter som et rutinetjek, udvikler sig hurtigt i en ubehageligt realistisk retning, da betjenten begynder at foretage en voldelig anholdelse af Slim, der vækker mindelser om de mange, virkelige optagelser, der de seneste måneder har fået raceprotester til at blusse op over hele USA.
I nødværge får Slim fat i betjentens pistol og skyder ham. Queen og Slim må nu, på ubehageligt kort tid, træffe beslutningen om at efterlade alt, og sammen tage på flugt fra politiet. Filmen bliver dermed en roadmovie gennem adskillige stater, hvor de må opsøge folk fra deres fortid i et forsøg på at holde sig skjult, og hvor de undervejs møder både triste og livsbekræftende skæbner fra den amerikanske underklasse.
Filmen kommer virkelig stærkt ud af starthullerne. Dialogen under Tinder-daten er knivskarp, og duoens enorme forskelligheder – Queen er advokat, Slim sidder bag kassen i et supermarked – tegnes troværdigt op. Det er et glimrende grundlag for filmens videre skildring af duoen, som gennemgår stærke karakterudviklinger under de mest ekstreme omstændigheder.
Hjertet i filmen ligger netop i forholdet og samspillet mellem Queen og Slim. Stortalentet Daniel Kaluyaa (‘Get Out’, ‘Widows’) beviser som Slim endnu engang, at han er en skuespiller af en helt særlig støbning, mens den langt mindre kendte Jodie Turner-Smith skinner mindst lige så tydeligt igennem som Queen. De svinger troværdigt mellem at nære afsky for hinanden det ene øjeblik, og det næste finde trøst og kærlighed i hinandens samvær. Især er en scene, hvor de er på besøg hos Queens skumle onkel (en fremragende Bokeem Woodbine), et studie i, hvordan foragt og sympati kan sameksistere, da deres verdenssyn er forskelligt.
Undervejs blusser demonstrationer op omkring dem, da det viser sig, at den politimand, de har skudt, tidligere havde myrdet en sort mand. Queen og Slim bliver således hjertet i en konflikt, der har mange paralleller til de nuværende raceprotester. Det er især interessant at de, mod deres vilje, bliver tegnet op som en slags moderne Malcolm X, der mener, at vold kan være vejen mod nye tider.
Derfor er det så meget desto mere skuffende, at disse protestscener mest af alt virker som en eftertanke. Scenerne er få og så korte, at de ikke rigtig tager sig tid til at sige noget substantielt. Hvad der kunne have været filmens brændende budskab, bliver i stedet tomt fyld. En ung drengs fejlfortolkning af videooptagelsen af Queen og Slim, hvor han ser det som en opfordring til krig mod politiet, afvikles gennem blot nogle få scener, og har i sidste ende ingen anden effekt end shock value.
Måden demonstrationerne direkte går ind og påvirker Queen og Slims videre færd er blandt filmens svageste øjeblikke, da troværdigheden lider et voldsomt knæk. Selvom de er eftersøgt over hele landet, føler de sig pludselig trygge nok til at blandt andet at tage på klub og danse. Selvom det er en fin scene, er det svært at tro på, og strider direkte imod, hvordan karaktererne er tegnet op indtil da. Værst af alt er et møde med en sort politimand, der kunne nuancere filmens budskab, men ender med at gøre det modsatte.
Men selvom filmen ikke helt kommer i mål med sine kommentarer til samtidens racekonflikter, er den ikke desto mindre en medrivende tur gennem et turbulent USA.
Kort sagt:
Daniel Kaaluya og Jodie Turner-Smith gnistrer i ‘Queen & Slim’, der kommer stærkt fra start med sin intense skildring af tidens racekonflikter – uden helt at komme i mål med sit brændende budskab.