‘The Flight Attendant’: Fantastisk titelsekvens er højdepunktet i aktuel miniserie
’The Flight Attendant’ har en af de fedeste titelsekvenser længe. En grøn-rød animeret krimidrøm af stewardesser med elgehoveder, blodtørstige kæmpekaniner og silhuetten af vores hovedperson i frit fald ned gennem det vildeste Alice i Eventyrland, mareridt-style.
Normalt er jeg typen, der kun gider se introen i første afsnit. I ’The Flight Attendant’ har den afsnit for afsnit været højdepunktet.
Klip til seriens første scene efter titelsekvensen: Stewardessen Cassie Bowden panikker ved synet af det blodige lig af sin Bangkok-affære, Alex Sokolov (Michiel Huisman), mens lalleglade ’Wake Me Up Before You Go-Go’spiller i baggrunden. Alex har fået skåret halsen over i den samme seng, som hun selv lige er vågnet op i – og hun husker absolut ingenting af, hvad der er gået forud.
Plottet er et klassisk mordmysterium, der pludselig placerer den festglade stewardesse midt i en FBI-værdig efterforskning, som trækker tråde til dele af samfundet, som Cassie ikke vidste, hun nogensinde ville komme i berøring med.
Udover netop den scene, hvor hun opdager, at Alex er blevet myrdet, er Cassie Bowden konsekvent overspillet af Kaley Cuoco, hvis spillestil adskiller sig markant fra alle andre i serien. Måske har det været meningen, at hun skulle virke bramfri og bekymringsløs på den charmerende måde – desværre er hun blot irriterende.
Bedsteveninden og Cassies advokat, Annie Mouradian, spilles af Zosia Mamet, som for mig på papiret var hovedattraktionen ved ’The Flight Attendant’. Jeg elskede Mamet i ’Girls’, ’Mad Men’ og ’Tales of the City’. I ’The Flight Attendant’ får hun som den eneste noget godt ud af scenerne med Cuoco, men karakteren er desværre alt for sjusket. Ikke på et eneste tidspunkt giver det mening, at den kvinde, vi møder, er kommet igennem jurastudiet og nu har job som advokat. Langt op ad formiddagen på en hverdag kommer hun valsende hjem med bagels til sin kæreste. Og i behandlingen af Cassies sag er hun blottet for professionalisme og virker slet og ret ubegavet.
Den største fornøjelse i ’The Flight Attendant’ er i stedet at følge kollegaen Megan Briscoe (Rosie Perez), og det er ikke kun på grund af den lækre Brooklyn-accent. Megan er uden tvivl den mest helstøbte karakter i miniserien. Kvionden, der først ser ud til at være en trist, ensom skæbne, der desperat kimer Cassie ned på alle tidspunkter af døgnet, viser sig at gemme på mere. Det er spændende at se hende folde sig ud.
Grundlæggende er det et problem i ’The Flight Attendant’, at den er et miskmask af genremarkører. Oftest lægger stemningen sig op ad romcom, men flere sidehistorier stikker i helt andre retninger. Den mystiske Miranda (Michelle Gomez) får en slags overnaturlig aura – ligesom det er tilfældet med de samtaler, Cassie fører med den afdøde Alex, når hun prøver at aktivere hukommelsen. Og når vi følger FBI-agenternes arbejde på mordsagen, er der smurt tykt på med efterforskningslingo og alvor.
I sidste ende får serien et patchworkagtigt udtryk, som aldrig går op i en højere enhed.
Kort sagt:
Et sjusket persongalleri og et miskmask af tonearter forhindrer ’The Flight Attendant’ i at lande så blødt, som man kunne have håbet på.