’The Serpent’: Hovedrolleindehaveren er fremragende i Netflix’ nye seriemorderserie

’The Serpent’: Hovedrolleindehaveren er fremragende i Netflix’ nye seriemorderserie
'The Serpent'. (Foto: PR)
STREAMING TOGETHER

På papiret ser opskriften lovende ud.

To dygtige skuespillere i hovedrollerne, en spektakulær true-crime-historie og partnerskab mellem streamingtitanen Netflix og verdens førende udbyder af periodeserier, BBC. Hvad kan gå galt?

’The Serpent’ er fortællingen om den iskolde seriemorder Charles Sobhraj, der i midt-70’erne myrdede flere turister og packbackers i Thailand, Indien og Nepal. Metoden var forgiftning, og kombineret med, at han rejste rundt under skiftende identiteter for at undgå myndighederne, fik han tilnavnet ’The Serpent’, slangen.

Hovedforfattere Richard Warlow og Toby Finlay centrerer de otte afsnit omkring Sobhrajs (Tahar Rahim) tid i Thailand og hans forhold til fransk-canadiske Marie-Andrée Leclerc (Jenna Coleman) samt dem, som forsøgte at fange ham, med den hollandske diplomat Herman Knippenberg (Billy Howle) i spidsen.

Sobhraj har gode muligheder for at finde ofre, da Asien også dengang var yndet rejsemål for hippier eller par, som skulle realiserer sig selv ved at rejse i de eksotiske omgivelser.

Han fik kontakt til sine ofre, enten når han poserede som kender og forhandler af ædelsten, brugte Leclerc som lokkedue, eller de blev introduceret via hans medskyldige Ajay (Amesh Edireweera).

Allerede inden for de første ti minutter af første afsnit får vi en smagsprøve på, hvordan det forløber. Piller bliver knust, drysset ned i et glas og givet til en uvidende stakkel – hurtigt, nøgternt og effektivt. Det er blevet rutine for ham og Marie-Andrée på det her tidspunkt.

‘The Serpent’. (Foto: PR)

1970’er-stemningen sættes i scene med vanlig britisk sikkerhed. Åbenstående skjorter, frisurer og overskæg af nærmest tyngdekraftudfordrende størrelse, menset usædvanligt skarpt soundtrack fuldender tidsrejsen.

Det er lidt af en genistreg at bruge The Rolling Stones’ kriminelt groovy ’Fingerprint File’ i en sekvens, hvor Sobhraj fabrikerer et falsk pas. Alene den detalje er hele serien værd.

Tahar Rahim, der bragede igennem som skuespiller med Jacques Audiards fængselsdrama ’Profeten’, gør det fremragende som den manipulerende psykopat.

Der er en snert af Christian Bale i ’American Psycho’ over den måde, han portrætterer slangen. Omverdenen ser et lækkert og perfekt ydre, men det glatte eksteriør bedrager. Smilet er stort og indbydende det ene øjeblik, for det næste at gå over i et komplet udtryksløst ansigt. Det er, som om sjælen fuldstændig har forladt øjnene, og Rahims blik stirrer intenst og modbydeligt lige igennem én.

Jenna Coleman er ligeledes en fornøjelse. Indtil nu er hun mest kendt for sin turnus som rejsemakker til lægen uden navn i ’Doctor Who’ og Dronning Victoria i ’Victoria’, men spørgsmålet er, om ikke den her præstation afstedkommer større roller i fremtiden.

Udviklingen fra forelsket og naiv følgesvend til mere moralsk anløben medsammensvoren balancerer hun elegant.

Af uransagelige årsager har man dog valgt en snørklet fortællemåde, hvor vi springer tilbage i tid konstant. Flashbacks fungerer, når de leverer et emotionelt punch eller overraskende afsløringer, og det sker desværre ikke her i en tilstrækkelig grad til, at det gennemgående fortællegreb kan forsvares.

’The Serpent’ er en af den slags serier, man ikke husker om et år. Men Tahar Rahim og Jenna Coleman skal man nok huske.


 Kort sagt:
Godt skuespil og lækker atmosfære giver pluspoint i Netflix/BBC-serien om seriemorderen Charles Sobhraj.

Anmeldt på baggrund af hele sæsonen.

’The Serpent’. Serie. Hovedforfattere: Richard Warlow, Toby Finlay. Medvirkende: Tahar Rahim, Jenna Coleman, Billy Howle, Ellie Bamber, Amesh Edireweera, Mathilde Warnier, Tim McInnerny. Spilletid: 8 afsnit á 55-60 minutter. Premiere: 2. april på Netflix.
Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af