Det vakte stor opsigt i den internationale underholdningsbranche, da Scarlett Johansson i sidste uge sagsøgte sin arbejdsgiver, Disney, for manglende indtægter i forbindelse med lanceringen af Marvel-braget ‘Black Widow’.
Årsagen til sagsanlægget var, at Disney – ifølge Johansson – ikke havde kompenseret for de minimerede biografindtægter som følge af beslutningen om at udgive filmen simultant på Disney+.
Disney havde dog ikke meget tilovers for Johanssons søgsmål, hvilket de med al tydelighed slog fast i en udtalelse, som magasinet People er i besiddelse af:
»Der er ikke hold i dette søgsmål på nogen måde«, siger Disneys talsperson og fortsætter:
»Søgsmålet er især sørgeligt og foruroligende på grund af dets ufølsomme tilsidesættelse af den forfærdelige og forlængede globale påvirkning, som coronapandemien har haft«.
»Disney har levet op til kravene i Johanssons kontrakt, og endvidere har udgivelsen af ‘Black Widow’ på Disney+ øget hendes muligheder for at tjene yderligere kompensation oveni de 20 millioner dollars, hun allerede har modtaget«, lyder det desuden.
Disneys modsvar faldt prompte, men har fået en række interesseorganisationer for ligestilling, Time’s Up, Women in Film og Reframe, på barrikaderne. De mener, at der er tale om et »kønnet karakterangreb«.
I en pressemeddelelse udtaler de:
»Selvom vi ikke har en holdning til forretningsdiskussionerne i søgsmålet mellem Scarlett Johansson og The Walt Disney Company, er vi stærke modstandere af Disneys nylige modsvar, der forsøger at karakterisere Johansson som ufølsom og selvisk, fordi hun forsvarer sine kontraktlige rettigheder. Dette kønnede karakterangreb har ingen plads i en forretningsstrid, og det medvirker til et miljø, hvor kvinder og piger opfattes som mindre egnede end mænd til at forsvare deres egne interesser uden at blive mødt med personkritik«.
Underholdningsbranchen holder lige nu vejret for at se udfaldet af søgsmålet, der kan vise sig at have store implikationer for, hvordan skuespillere kompenseres fremadrettet i en tid, hvor de traditionelle distributionsmodeller kollapser.
Dominoeffekten lurer allerede i kulissen: Skuespilleren Gerard Butler har lagt sag an mod producenterne af ‘Olympus has Fallen’ fra 2013, som han mener skylder ham op mod 10 millioner dollars. Og ifølge The Hollywood Reporter siges Emma Stone at overveje et sagsanlæg mod Disney omkring udgivelsen af ‘Cruella’, som også udkom samtidig i biografer og på Disney+.
Det er op til Johansson at bevise, at hendes indtjening er blevet betydeligt mindre, end hvis filmen ikke var kommet på streaming.