Oscar-showet 2022: Veloplagt prisfest blev overskygget af Will Smiths chokhandling
Det var et øjeblik, der skrev sig lukt ind i Oscar-historien som et af de mest vanvittige øjeblikke til dato – og som givetvis vil give anledning til massiv debat i Akademiet i de kommende dage om, hvad konsekvenserne skal være:
Will Smith, Oscar-favorit for kraftpræstationen i ’King Richard’, pandede slet og ret presenter Chris Rock en på scenen for rullende kameraer.
Og nej, der var ikke tale om et humoristisk stunt. Hvorfor showets producere da også i al hast slukkede for live-signalet kort efter, midt i Questloves takketale for prisen for Bedste dokumentar for ‘Summer of Soul’.
Hvad skete der?
I sin monolog som presenter for netop Bedste dokumentar jokede Rock på dybt akavet vis med, at Smiths hustru Jada Pinkett Smith med sit skaldede hoved lignede en, der var klar til ’G.I. Jane 2’.
Pinket Smiths ’look’ er dog ikke just et fashion statement, men skyldes derimod den autoimmune sygdom alopecia – hvorfor Will Smith blev edderspændt rasende.
Efter hændelsen så Rock, som tidligere selv har været Oscar-vært, mildest talt rystet ud, mens publikum i salen forsøgte at samle underkæberne op fra gulvet.
Og med ét havde både de og vi i stuerne så godt som glemt, at Oscar 2022 faktisk inden da havde foldet sig ud som et af de mest vellykkede shows i årevis.
Ikke alene var det i timerne op til kæberasleren befriende at se en klassisk, ultra-glamourøs Oscar-produktion i Dolby Theater oven på sidste års nedbarberede, revisorkonference-corona-udgave, der var også kæk energi over Beyoncés indledende optræden med den nominerede sang ’Be Alive’ fra ’King Richard’ (skønt hun godt kunne have været til stede i selve salen og ikke med på forskudt tv-link fra Compton).
Og trioen Amy Schumer, Regina Hall og Wanda Sykes viste sig fra den veloplagte åbningsmonolog at være et glimrende værtsvalg efter flere års sørgerligt værtsløse events:
Hvorfor tre kvinder? Det var billigere end én mand, som komikerne slog fast til stor moro.
Navnlig var Schumer i hopla og sendte skarpe zingers efter både diskrepansen mellem ’Don’t Look Up’s ringe anmeldelser og det faktum, at den på mystisk vis alligevel var nomineret til Bedste film.
Såvel som Leonardo DiCaprios forkærlighed for purunge modeller, og det »forunderlige« i, at Aaron Sorkin har formået at skabe en hel film om komedieikonet Lucille Ball uden én eneste joke (’Being the Ricardos’).
Nå ja, og så fik kuldsejlede Golden Globes da også lige en satirisk ørefigen med bemærkningen om, at dén prisuddeling nu hører hjemme under Oscars’ ’In Memorium’-segment, hvor branchens afdøde koryfæer mindes …
Lidt bittert var det til gengæld, at otte priser af tidshensyn er blevet degraderet til at blive uddelt forud for selve aftenens start – heriblandt Bedste hår og makeup, Bedste klipning og Bedste lyd. Men producerne inkorporerede dog vinderne med korte klip undervejs i ’hovedshowet’, så de ikke blev helt forbigået i tavshed.
Over hele linjen virkede stjernerne glade for at gnubbe skuldre igen, og gode folk som Woody Harrelson, Marvel-helten Simu Liu og Lady Gaga (i selskab med en noget skrøbelig, lidt forvirret Liza Minelli) var lutter smil i presenter-rollerne. Navnlig scorede Harrelson point med sin kommentar om, at han til trods for tre nomineringer aldrig har fået længere taletid på podiet end som presenter:
»Presenting is where it’s at!« grinede skuespilleren til klapsalver fra kollegerne, mens han delte scenen med sine ‘White Men Can’t Jump’-medspillere Wesley Snipes og Rosie Perez i anledning af filmens 30-års jubilæum.
Alligevel er det eneste – og jeg mener det eneste – vi for eftertiden vil huske Oscar 2022 for Will Smiths vanvidsudbrud.
Ikke ‘CODA’s forkastelige Bedste film-sejr over ‘The Power of the Dog’. Ikke Jane Campions dybt velfortjente pris som Bedste instruktør for selvsamme ‘The Power of the Dog’, der markerede den første gang nogensinde, at kvindelige instruktører har vundet prisen to år i træk (sidste år var Chloé Zhao for ‘Nomadland’).
Ikke ‘CODA’-skuespiller Troy Kutsurs rørende tale, da han som den første døve mandlige skuespillere vandt for Bedste mandlige birolle. Ikke Uma Thurman, John Travolta og Samuel L. Jacksons ‘Pulp Fiction’-genforening på scenen. Og ikke Robert De Niro og Al Pacinos samlede stjernewatt, som de stod der og hyldede ‘The Godfather’s 50-års (!) jubilæum.
Der var og er kun Will Smith.
Var Chris Rocks ’joke’ exceptionelt smagløs? Absolut. Men at en Hollywood-sværvægter som Smith taber hovedet så spektakulært under filmlands største prisuddeling med millioner af seere, er alligevel så grotesk, at man dårligt kan andet end undre sig over, at Akademiet ikke traf en hurtig beslutning om at udelukke skuespilleren fra scenen efterfølgende.
Bedste mandlige skuespiller-triumf eller ej.
Optrinnet vil for altid klæbe til Will Smiths arv. Men det efterlod immervæk en lige så bitter smag i munden, at Oscar i sin desperation efter ikke at tabe relevans i det moderne underholdningslandskab tilsyneladende vægter stjernestøv over afstandtagen til regulær vold i bedste sendetid.