‘The Eyes of Tammy Faye’: Film med nærmest uigenkendelig Jessica Chastain er en to timers bøn til Gud om en Oscar
Der er to måder at google på, efter man har set en film baseret på virkelige hændelser.
Den gode måde, hvor man googler et emne til døde i endeløse ordkombinationer, fordi filmen har været så fascinerende.
Og så er der WTF-googlingen. Den kategori, Michael Showalters biopic ‘The Eyes of Tammy Faye’ falder i.
Hvor man googler af nød og på egen hånd efter rulleteksterne bliver nødt til at skabe sig et overblik i langtrukne wikiopslag om det kristne tv-par Jim og Tammys storhed og fald, fordi man trods to timers glittet Disney+-drama aldrig rigtigt fik de detaljer, man kom for.
For hvis man ikke har set amerikansk tv eller fulgt med i nyhedsdækningen af parrets knap så kristne omgang med seernes midler i 70’erne og 80’ernes USA, kender man ikke nødvendigvis den syngende og smilende Tammy Faye og hendes mand Jim Bakker.
Et par, der gik fra kristent dukkeshow for børn på lokaltv i Virginia til at styre et gigantisk kristent tv-foretagende baseret på såkaldt televangelisme, hvor ’menigheden’ ringer ind med donationer for frelse. Men det lader ‘The Eyes of Tammy Faye’ til at være ligeglad med. Den er baseret på en dokumentar af samme navn og taler fra start til slut til ind i en indforstået opfattelse af historien.
Vi lærer først den unge Tammy at kende i 1950’erne, hvor hun afbryder den lokale kirkes gudstjeneste med en lightudgave af ‘Exorcisten’ for at blive indlemmet i menigheden, selvom hendes mor ikke bryder sig om datterens prangende måde at elske gud på.
På sit kristne college taber Tammy sin bibel i begejstring, da hun møder Jim. Efter han scorer hende med fortællingen om, hvordan han ville være radio-dj, før gud fandt ham, er de uadskillelige. Snart er de nygifte og droppet ud af skolen for at gå deres egen vej mod et glamourøst liv med Gud, som Jim er overbevist om, ønsker dem en overklassetilværelse.
Der er ofte noget dybt fascinerende ved historier, der blander naiv tro med kalkuleret kapitalisme. Jim Bakker er da også klasseeksemplet på en forretningsmand forklædt som frelser, der spænder sin hymneperformende kone for sin pengevogn.
Men ‘The Eyes of Tammy Faye’ tager sig aldrig tid til at finde ud af, hvilken historie den gerne vil fortælle. Den gør det alt for åbenlyst fra start, hvor der er ugler i mosen.
Den lader karakterernes udvikling bære hele handlingen, men kører rundt i de samme unuancerede pointer. Jim er en manipulerende nar, og Tammy er bedre end, hvad godt er. Undervejs smides arkivmateriale med virkelighedens Jim og Tammy ind i mixet, men med en uelegance, der blot minder én om, at der findes en virkelig historie bag filmens plotløse rodebutik.
Det er synd, for med det amerikanske tv-landskabs historie, hele fænomenet teleevangelisme og Tammy Fayes himmelråbende persona, har Bakker-parrets historie ellers alle de rigtige ingredienser – sex, synd og similisten.
Jessica Chastain reinkarnerer den afdøde Tammy Faye, så man virkelig fornemmer hendes altoverskyggende gode humør og halen af faretruende naivitet. Selvom alt ved Tammy Fayes virke skriger camp, må man beundre Chastain for at have hver enkelt scenes spænding i sin hule hånd.
Når hun viser tænder ved at gå i rette med grå gammeltestamentlige jakkesæt i al sit blonde storsmilende vigør, gør ‘The Eyes of Tammy Faye’ ondt på den gode måde.
Chastains præstation er gjort af alt det, der får Oscar-klokkerne til at ringe. Den er baseret på en virkelig person, som hun er blevet transformeret til ved hjælp af heftig make-up og proteser. Men det er også en rendyrket solopræstation, der alene skal bære hele filmens kors af uforløst drama. Andrew Garfield lader nærmest til at have givet op på forhånd i kampen om opmærksomheden.
Selvom det er ganske underholdende at se Chastains syngende udstyrstykke af en præstation indrammet i koloenorme falske øjenvipper, kan det ikke lave om på, at ‘The Eyes of Tammy Faye’ er hamrende uskarpt fortalt.
Kort sagt:
Jessica Chastain giver den hele armen i en to timers bøn til Gud om en Oscar. Men ‘The Eyes of Tammy Faye’ farer vild i glansen fra sit excentriske tv-par og skaber en spændingsløs og forvirrende filmoplevelse.