‘Helligdag’: Sexsekvens er højdepunktet i sanselig film om en kvindes opvågning

‘Helligdag’: Sexsekvens er højdepunktet i sanselig film om en kvindes opvågning
'Mothering Sunday'. (Foto: PR)

Der er tre skelsættende begivenheder, der har ført til, at Jane Fairchild (Odessa Young) blev forfatter, fortæller hun på første date med den søde filosof, Donald (Sope Dirisu):

Den første årsag er, at hun blev født. Den anden at hendes chef i den boghandler, hun arbejder i, gav hende en skrivemaskine. Den tredje er en hemmelighed. Og det er den, instruktør Eva Hussons britiske periodedrama ‘Helligdag’, skrevet af Alice Birch (‘Normale mennesker’) baseret på Graham Swifts roman fra 2006, udfolder.

Donalds teori er, at det er Janes tid som stuepige, der har givet hende evnen til at observere sine omgivelser. Det er ikke helt ved siden af, men mangler tilsætningen af en forbudt affære med en dramatisk udgang. Filmens omdrejningspunkt er Mors dag i 1924, hvor tjenestefolkene får fri til at besøge deres mødre.

Unge Jane, der arbejder hos det rare Niven-par, spillet af Colin Firth og Olivia Colman, er forældreløs og har derfor dagen til fri disposition, mens herskabet skal ud og spise frokost med vennerne fra nabogårdene.

‘Mothering Sunday’. (Foto: PR)

Hr. Niven, der lever et stivnet sorgfuldt liv, efter at parrets eneste søn er død i Første Verdenskrig, er helt misundelig på hendes frihed. Han skulle bare vide, at hun ikke som annonceret planlægger at holde fri med en bog i solen, men i stedet tilbringe dagen med sin hemmelige elsker, nabosønnen Paul (Josh O’Connor fra ‘The Crown’).

Han skal egentlig til samme frokost, men bruger sine studier som undskyldning for at komme for sent. Det er dog Janes nøgne krop, han har tænkt sig at studere i det for en gangs skyld tomme hus.

Ingen af parterne har nogen forestilling om, at de har en fremtid sammen. Paul skal snart giftes med et passende parti, barndomsveninden Emma (Emma D’Arcy), selvom ingen af dem virker specielt begejstrede for arrangementet. I mellemtiden nyder han og Jane bare hinanden og den dejlige sex, de har.

Filmen skildrer deres forhold sanseligt, intimt og med masser af naturlig nøgenhed, der står i befriende løssluppen kontrast til resten af karakterernes stive overlæber. Især en scene, hvor Paul er taget afsted, og Jane går nøgen rundt og udforsker det store hus alene, giver følelsen af den ultimative frihed og hedonistiske nydelse: Hun snuser rundt i familiens ting, aer de fine bøger i reolerne, spiser tærte og drikker en øl i køkkenet.

Den udvidede elskovsseksvens er filmens højdepunkt, mens scener, der springer frem i tiden til Janes liv som forfatter (som ældre spillet af stjernen Glenda Jackson, der gør filmcomeback efter 30 år), føles en anelse konstruerede.

‘Mothering Sunday’. (Foto: PR)

Australske Odessa Young lyser op som unge Jane, der nysgerrigt og åbent udforsker livet. Josh O’Connor er fin som den både følsomme og desillusionerede Paul, der som den eneste i brødre- og venneflokken er vendt levende tilbage fra fronten og er tynget af ansvaret. Colin Firth og Olivia Colman spiller upåklageligt, men deres roller er for små til, at de for alvor brænder igennem.

Instruktør Eva Husson fortæller i en impressionistisk stil, der i nogle scener har stor skønhed, men i andre bliver lidt for påtaget. Filmen tager sig (lidt for) god tid. Men det er værd at lade sig henføre af den sanselige skildring af en ung kvindes første seksuelle udforskning og betydningen for hendes kreative liv.


Kort sagt:
‘Helligdag’ er en sanselig, impressionistisk fortælling om en ung kvindes seksuelle og kreative opvågning gennem en forbudt affære på tværs af klasseskel i 1920’ernes England.

'Mothering Sunday'. Spillefilm. Instruktion: Eva Husson. Medvirkende: Josh O'Connor, Odessa Young, Olivia Colman, Sope Dirisu, Colin Firth. Spilletid: 1 time 50 min. Premiere: 28. april i biografen.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af