De 25 bedste film på Max

Max byder på stortanlagte blockbustere a la ‘Dune’ og ‘Barbie’, men filmkataloget vrimler også med oversete indieperler fra hele verden. Og så har vi også inkluderet et par standup-specials, man heller ikke må gå glip af.
De 25 bedste film på Max
'Barbie'. (Foto: Warner)

‘Dune: Del 2’

Denis Villeneuves ’Dune’-film er nogle af de seneste års mest spektakulære visuelle biografoplevelser. Og nu er begge film mulige at streame derhjemme.

’Dune: Del 2’ skruede sågar op for spændingen og karaktergalleriet og formåede at forvandle selv etterens skeptikere til fans.

Her har Timothée Chalamets modvillige profet Paul Atreides sluttet sig til Zendaya og Fremen-folket, der ledes af den fundamentalistiske Stilgar (Javier Bardem på slap line!). I baggrunden trækker moderen Lady Jessica i magtens tråde via matriark-ordenen Bene Gesserit.

I den skaldede og ondskabsfulde Harkonnen-lejr kan man glæde sig til gensyn med Stellan Skarsgård som led voksenbaby i tjærebad og en kampklar glatbarberet Austin Butler som nevøen Feyd-Rautha. Som Soundvenues anmelder skrev, er det en femstjernet »forbløffende sci-fi-saga, der både er ikonografisk dårende og forpustende spændingsfyldt«.

‘Elsker dig for tiden’. (Foto: SF Film)

‘Elsker dig for tiden’

Der var mange, der havde travlt med at sammenligne satirikerne og serieskaberne bag ’29’, Julie & Jespers spillefilmsdebut med ‘Den eneste ene’.

Men selvom inspirationen fra Susanne Biers komplette klassiker ikke er til at tage fejl af, er ‘Elsker dig for tiden’ helt sin egen. En romantisk komedie anno 2020’erne, hvor der er mindre travlt med at pakke livets hårde sandheder ind i candyfloss og ‘de levede lykkeligt til deres dages ende’.

Anna er langt mere interesseret i at blive taget alvorligt som menneske end at finde en kæreste. Hvilket bliver sat på prøve, da hun støder ind i ultraromantikeren Thomas. Et par lige dele nuttede og fejslagne dates senere finder skeptikeren og optimisten sammen mod alle skilsmissestatiske odds. Men det er først her filmens egentlige mission begynder – nemlig at udforske, hvad der sker, når forelskelse bliver til forhold og hverdagen banker på.

Ryan Gosling som Ken i ‘Barbie’. (Foto: Warner Bros.)

‘Barbie’

Der er god sandsynlighed for, at du allerede har set ‘Barbie’, som både var årets mest sælgende film, og den vi kårede som 2023’s bedste.

Men hvis du ikke var blandt de mange, der løste billet i biografen, har du en både storslået og smuk komedie til gode, hvis udgangspunkt i et stykke legetøj, instruktør Greta Gerwig har givet både nerve og stil.

Margot Robbies Barbie lever en bekymringsfri tilværelse i Barbieland, hvor ‘kvinderne’ styrer og Ken-dukkerne er dem, der er til pynt. Den lyserøde idyl bliver dog sat over styr, da virkeligheden begynder at snige sig ind på dukkerne. Barbies altid stiletformede fødder flader ud mod jorden, og hun begynder at tænke på døden midt i ellers uendelige diskofester. Ryan Gosling leverer årets måske sjoveste præstation som »just Ken«, der drømmer om at være nok for Barbie. Og filmen er mere end kenough!

‘The Zone of Interest’. (Foto: SF Studios)

‘The Zone of Interest’

Hvilke mennesker kunne bo upåvirkede ved siden af en KZ-lejr?

Det undersøger Jonathan Glazers (’Under the Skin’) kritikerroste Grand Prix-vinder ’The Zone of Interest’, som følger Auschwitz-betjenten Rudolf Höss og hans familie, der er mest optagede af at opretholde deres egen heimat-idyl med et prægtigt hus og have, selvom mennesker bliver dræbt på grænsen til deres baghave.  

’The Zone of Interest’ er feel-bad, så det mærkes. Men skildringen af ondskab adskiller sig også fra tidligere holocaust-film med en hjemsøgende lydside og vilde billeder.

»De fleste forholder sig i dag mest til Anden Verdenskrig gennem film og serier, der behandler den blodige krig og den traumatiske jødeudryddelse som en form for underholdning. I den henseende føles Jonathan Glazers kolde og distancerede take på subgenren meget forfriskende«, skriver Soundvenues anmelder Morten Kildebæk i sin femstjernede anmeldelse.

Awkwafina og resten af castet i den kritikerroste ‘The Farewell’. (Foto: PR)

’The Farewell’ 

Glem alt om, hvorvidt du synes eller ikke synes, at komikeren Awkwafina er sjov i sine humoristiske roller a la ’Crazy Rich Asians’, for her leverer hun en dramatisk storpræstation. Awkwafina spiller amerikansk-kinesiske Billi, der rejser fra sin semimislykkede tilværelse som forfatter i New York tilbage til Kina, hvor hendes farmor er dødeligt kræftsyg. Hvilket familien efter kinesisk tradition undlader at fortælle hende. 

Lyder det for mærkeligt til at være troværdigt, så er det faktisk instruktør Lulu Wangs egen historie, hun her gengiver med skønt blik for sammenstødet mellem amerikanerdelen af familien og den del, der er blevet tilbage i hjemlandet. ’The Farewell’ er faktisk sjov og ja, den er indbegrebet af det, man med et forslidt ord vil kalde hjertevarm.  

‘Mommy’

Xavier Dolans uafrystelige mesterværk ‘Mommy’ er et slags trekantsdrama mellem den ADHD-ramte teenager Steve, hans politisk ukorrekte mor og deres forsagte genbo. Det hele kører i et frenetisk tempo, og de excentriske karakterer balancerer på en hårfin grænse mellem charmerende og irriterende. Hvilket er pointen: De – og vi – skal lære at kapere hinanden trods deres svagheder.

Stilen er virtuos, og når det klaustrofobisk kvadratiske billedformat endelig brydes, er det en åbenbaring af filmhistorisk styrke. Soundtracket flirter lystigt med kitsch, og det virker, for hvem kan holde tårerne tilbage, når Ludovico Einaudis ‘Experience’ akkompagnerer den hjerteskærende montage mod slutningen. En spruttende original oplevelse.

‘Wonka’. (Foto: Warner Bros.)

’Wonka’

Timothée Chalamet har aldrig været på slappere line end som Willy Wonka, der i ’Paddington’-instruktør Paul Kings prequel blot er en ung mand, der kommer til storbyen med en syngende chokoladedrøm.

Hvor man kender chokolademageren som en CEO-type grænsende til det uhyggelige (især i Johnny Depps portræt fra 2006 med hårrejsende oompa loompaer), er Chalamets Wonka anderledes mild og melodisk. Instruktøren King sørger dog for sin velkendte crazykomik med Olivia Colman som ond vaskekone og har fundet på en ret så morsom ond chokolade-illuminati, der styrer byen og vil have nytilkommeren ned med nakken.

Musicalen er desuden fuld af snedige chokoladebangers. Og så må du selvfølgelig ikke gå glip af Hugh Grant i monstergnavent miniatureformat som den oprindelige oompa loompa.

‘The Handmaiden’. (Foto: PR)

‘The Handmaiden’

Få film kan bryste sig af flere twist’n’turns end Chan-wook Parks ’The Handmaiden’, der (næsten) erstatter instruktørens karakteristisk forråede ultravold som parabel for samfundets fordærv til fordel for en kalejdoskopisk, betagende smuk fortælling om forførelse, lesbisk kærlighed og bedrag i 1930’ernes japanskbesatte Korea.

Min-hee Kim og Tae-ri Kim spiller henholdsvis den velbeslåede Lady Hideko og hendes tjenerinde Sook-Hee, der udvikler komplicerede følelser for hinanden, til trods for at Sook-Hee er i ledtog med den glatte svindlercharmør Fujiwara – der er ude på at gifte sig med Hideko blot for at få hende indlagt på en galeanstalt og stjæle hendes formue. Nå ja, og så er der noget med en blæksprutte…

’The Handmaiden’ tegner et kvalmt billede af kvindeundertrykkelse og sexmisbrug som traditionel (fin)kulturel magtfaktor, men vender bøtten på hovedet, da Park lader sine snarrådige kvinder give patriarkatet tørt på.

‘Leo Reich: Literally Who Cares?!’ (Foto: HBO Max)

‘Leo Reich: Literally Who Cares?!’

Synes man, at Gen Z tager sig selv lige lovligt alvorligt, skal man møde Leo Reich.

Den 23-årige britiske komiker tager nemlig pis på alt ved sig selv og sin generation i sin standup-special ‘Literally Who Cares?!’.

At han er »den yngste komiker nogensinde«. At han identificerer sig som »queer og lækker«. Sin jødiske baggrund (»jeg er den første jøde, der prøver comedy!«) og sine erfaringer med at kneppe folk, der hader ham (»vi har allerede så meget til fælles!«). Bag scenen har han netop sørgmodigt tænkt tilbage på, at han engang som niårig tog sin sidste bekymringsløse kolbøtte.

Reich tager 90’er-ironi til et helt nyt niveau af hyperaktivitet. Og det er utroligt nok både vedkommende, sjovt og stålsat muntert. 

Hvis man kan lide komikere som Bo Burnham, vil man måske blive glad for at høre, at Leo Reich også synger undervejs. Hvis man derimod bliver triggered af tanken om det musikalske islæt, er man nok lige den type, der burde udfordre sig selv til at give showet et skud alligevel.

‘God’s Own Country’. (Foto: PR)

’God’s Own Country’

Francis Lees debutfilm står på overfladen i skærende kontrast til Guadagninos solrige paradis. Her er settingen det barske landliv i West Yorkshire, hvor Johnny (Josh O’Connor fra ’The Crown’) arbejder som modvillig fårefarmer, da hans far er blevet invalideret af et hjerteanfald.

Men filmens kerne er på mange måde den samme som i ’Call Me By Your Name’, idet Johnnys liv som skabshomoseksuel med engangsknald og sanseløs druk vendes på hovedet ved ankomsten af rumæneren Gheorge (Alec Secareanu) – et blidt naturtalent inden for landbrug, som tvinger Johnny til at konfrontere sin egen seksualitet og modstridende følelseshav.

’God’s Own Country’ står som en nyklassiker inden for genren med to uforglemmelige præstationer i front. Og filmen sendte Francis Lee direkte til Hollywood, hvor han senere instruerede ‘Ammonite’ med Kate Winslet.

‘In the Loop’. (Foto: PR)

‘In the Loop’ 

Armando Iannucci er manden bag ‘Veep’ og den politiske series britiske forlæg, den kulsorte politikersatire ‘The Thick of It’. 

I 2009 tog han sin unikke sans for sviende dialog og kulsort satire over den moderne politiske verden fra sidstnævnte serie over i filmen ‘In the Loop’ om en gruppe britiske og amerikanske rådgivere, der forsøger at forhindre, at der udbryder krig mellem de to lande – heriblandt Peter Capaldis skånselsløse Malcolm Tucker, hovedpersonen fra netop ‘The Thick of It’. 

Suveræne skuespillere som James Gandolfini og senere ‘Veep’-stjerne Anna Chlumsky omringer ham, og filmen er skrevet med Iannuccis faste manuskriptpartner Jesse Armstrong – manden, der siden skulle stå bag seriemesterværket ‘Succession’. 

Anya Taylor Joy i ‘Furiosa: A Mad Max Saga’ (Foto: Warner)

’Furiosa: A Mad Max Story’

Som efterfølger til det banebrydende actionmesterværk ’Mad Max: Fury Road’ (som også kan ses på Max!) var ’Furiosa: A Mad Max Story’ næsten dømt til at undervælde.

Det var dog ingenlunde tilfældet for den længeventede prequel, der langt henad vejen leverede et kritikerrost actionbrag, der var forgængeren værdig.

I denne origin story forstår vi, hvad Charlize Therons fåmælte helt Furiosa er gået igennem, før hun møder Max, og det er ikke så lidt. Først og fremmest en årelang kamp for hævn over bandelederen Dr. Dementus, uimodståeligt overspillet af Chris Hemsworth i en rolle, der både tager pis på Thor-figuren og betræder nye veje for den australske hunk.

’Furiosa’ får actionaspiranter som ’John Wick’ og ‘The Fall Guy’ til at blegne, og det er sådan set meget godt gået af en instruktør på nette 79 år.

‘The Menu’. (Foto: 20th Century Studios)

‘The Menu’

‘Succession’-instruktør Mark Mylod har lavet en film, der er en splittende oplevelse for madentusiaster med Ralph Fiennes urovækkende Voldemort-kok i front.

På den ene side er man skrupsulten efter prætentiøse tasting-menuer, der nøgternt bliver konstrueret med pincet og finesse simpelthen fordi filmen på mange måder er som et afsnit af ’Chefs Table’. På den anden side får man lyst til aldrig at sætte foden på en restaurant, der har et strejf af nordisk design.

Vi følger 12 eksklusive restaurantgæster, der inviteres til en unik middag på en afsidesliggende ø. Gruppen repræsenterer forskellige former for status – gamle penge, nye penge, Hollywood-penge og ikke mindst anmelderstatus, der om nogen har magt i madkredse.

Men som retterne ankommer, tager oplevelsen en makaber drejning.

Haley Lu Richardson og Barbie Ferreira i ‘Unpregnant’. (Foto: HBO Max)

’Unpregnant’

’Euphoria’s Barbie Ferrera og ‘The White Lotus’ Hailey Lu Richardson agerer dynamisk duo I noget så sjældent som en komedie om abort i USA.

Da 17-årige Veronica i en toiletbås på skolen opdager en streg for meget på sin graviditetstest, får hun desperat brug for et lift, der kan bringe hende væk fra pro-life-staten Missouri. Det bliver til en 14-timers roadtrip med eksveninden Bailey, hvor intet går som planlagt.

»Forhåbentlig kommer vi til at se tilbage på ’Unpregnant’ og ryste på hovedet ad, hvor lidt vi engang talte om aborter, men lige nu er filmen et underholdende bud på, hvor den samtale kunne starte«, skrev Soundvenues anmelder ved filmens premiere i 2020. Siden er emnet kun blevet mere relavant med udviklingen i USA, og selvom der findes mere originale filmiske takes på aborttemaet, er ’Unpregnant’ et af de mere fornøjelige indspark.

‘The Host’. (Foto: PR)

’The Host’

Bong Joon-ho fik monumental international anerkendelse for den Oscar-vindende ’Parasite’ i 2019. Mens man venter på nyt fra hans hånd, kan man dog passende kaste sig over hans mere oversete ’The Host’ fra 2006, der er en syret monsterfilm fra hjemlandet (såkaldt kaiju). Og bestemt også værd at tjekke ud, selv hvis man normalt går en lang bue udenom det overnaturlige.

En mand (hofskuespilleren Song Kang-ho) og hans datter er på picnic ved Han-floden i Seoul, da et monster stiger op fra vandet og begynder et hærgelsestogt omkring sig. Datteren kidnappes, og farens kamp for at finde hende er præget af instruktørens sans for sort komik. Økopolitikken er allestedsnærværende og familiedramaet nervepirrende. En fantastisk anti-amerikansk blockbuster.

‘Half Nelson’. (Foto: PR)

’Half Nelson’

Hovedkarakteren Dan (en underspillende Ryan Gosling) lever i Ryan Fleck og Anna Bodens debutfilm ’Half Nelson’ lidt af et dobbeltliv. Om dagen er han historielærer – en rigtigt dygtig en af slagsen – og om aftenen indtager han alverdens stoffer fra crack til kokain ensomt hjemme i lejligheden.

En hemmelighed han bærer meget godt, indtil hans mellemtrinselev Drey (Shareeka Epps) en dag finder ham halvbesvimet i skolens omklædningsrum med en crackpibe i hånden. Hemmeligheden bringer dem tættere. Drey får en meget tiltrængt faderfigur, og Dan får noget at leve for uden for skolens rammer.

I modsætning til tidligere film, der skildrer misbrugeren som en handlingslammet figur, minder ’Half Nelson’ os om, at misbrugeren også kan være et menneske som dig og mig, der hver dag kommer ud af sengen og passer sit arbejde. Og filmen sikrede Gosling sin første Oscar-nominering.

‘The Babadook’. (Foto: PR)

‘The Babadook’

Australske Jennifer Kents ‘The Babadook’ har siden premieren i 2014 fået en stor fanskare i horrorkredse – helt velfortjent.

Den psykologiske gyser fortæller historien om alenemoren Amelia og hendes socialt utilpassede, seksårige søn Samuel. Da en mystisk pop-up børnebog, ’The Babadook’, pludselig dukker op, begynder Samuel at se monstret alle vegne.

’The Babadook’ er en på en gang skrøbelig og kradsbørstig oplevelse, der møver sig ind under huden. Filmen fungerer på flere planer, både som en klassisk børneskrækhistorie om monstret under sengen, men den væmmelige Hr. Babadook bliver også en metafor for den stadig voksende metastase af familiens ubearbejdede sorg.

Men hvad der virkelig løfter ’The Babadook’ op af mængden, er skuespilpræstationerne. Essie Davis leverer en kraftpræstation som Amelia, der konstant og troværdigt veksler mellem det sårbare og djævelske, og drengen Noah Wiseman giver en sjældent stærk børnepræstation, som omfavner både infantil magtesløshed og moden robusthed.

’The Babadook’ er en ubønhørlig film, der opbygger sin uhygge med ro og mag for til sidst at eksplodere på sin egen bidske facon.

Man tjekker skabet en ekstra gang efter sit møde med Hr. Babadook.

Robert Pattinson i ‘High Life’. (Foto: PR)

‘High Life’

I den mere afdæmpede ende af ‘The Batman’-aktuelle Robert Pattinsons imponerende spændvidde, finder man hans rolle som Monte i den franske auteur Claire Denis’ engelsksprogede debut, ’High Life’ – en meditation over instruktørens faste temaer som isolation, tid og hukommelse.

Monte befinder sig ombord på et rumskib i deep space, på vej mod det nærmeste sorte hul. Han er dog ikke en heltemodig astronaut men et udskud, der afsoner en dødsdom på rumskibet, som skal udvinde energi fra det sorte hul.

Pattinson er det følelsesmæssige anker i Denis’ kliniske blik på menneskelige drifter, hvor særligt scenerne med hans datter, som undfanges på den lange rumrejse, er fremragende. Men det er i de lange passager, hvor Pattinson er eneste person i billedet, at han virkelig fastslår sin gudsbenådede screen presence.

‘Navalny’. (Foto: CPH:DOX)

‘Navalny’ 

Systemkritikeren Aleksej Navalnyj, som i 2020 fik et voldsomt ildebefindende på et fly over Rusland, og som kun med nød og næppe overlevede, da han blev fragtet fra et hospital i Sibirien til behandling i Berlin. Det er hans historie – og ikke mindst dén historie – Daniel Roher fortæller i ’Navalny’, og det er stærke, ja nærmest ufattelige, sager. For ja: Navalnyj blev forsøgt myrdet. 

Man måber, når man hører den uforfærdede politiker fortælle om det på mange måder ubehjælpelige attentatforsøg. Og kæben ryger helt ned i jorden, når man ser ham ringe op til nogle af de mænd, der stod bag og eksekverede attentatet – især når nogle af dem springer i med begge ben. Man får også næsegrus beundring for en mand, som risikerer alt – alt – i sin kamp mod den russiske despot. 

Zoë Kravitz og Robert Pattinson i ‘The Batman’. (Foto: SF Studios)

‘The Batman’

Det kræver sin superheltevision at skille sig ud i sværmen af DC, Sony og Marvel-eposser i disse år. Og det er heldigvis præcis, hvad Matt Reeves’ ’The Batman’.

Her møder vi Bruce Wayne to år inde i karrieren som Gothams hævner. Reeves springer taknemmeligvis over den gennemtærskede gengivelse af, hvordan Bruce som barn så sin myrdede mors perler falde som uskyldshvide tårer på byens slimede asfalt, og hudfletter i stedet, hvordan den traumatiske hændelse fortsat plager vor voksne helt i en sådan grad, at han skyer al social kontakt.

Robert Pattinsons introverte milliardær er dermed milevidt fra Christian Bales version, og sammen med den udpræget David Fincher-inspirerede krimiæstetik – og Paul Danos ‘Zodiac’-Gækker – gør det ‘The Batman’ til en forfriskende anderledes, mørk superhelteoplevelse. Sat til tonerne af Nirvanas ‘Something in the Way’.

Jenna Ortega i ‘The Fallout’. (Foto: PR)

‘The Fallout’

På en helt almindelig high school-formiddag bryder helvede pludselig løs omkring Vada (Jenna Ortega), da en skoleskyder går amok. Gerningsmanden når at dræbe et større antal elever før politiet når frem, alt imens Vada og skolens mest populære pige, Mia (Maddie Ziegler) knyttes tæt sammen, da de tilfældigvis gemmer sig på det samme toilet.

I dagene og ugerne efter kan hverken Vada eller Mia overskue andre end hinanden. Men mens venskabet bliver stadigt dybere, og Mia åbenbarer overraskende nye sider, sitrer Vada samtidig af en indre restløshed.

Jenna Ortega er braget ind på Hollywoods stjernehimmel i år, hvor hun lige nu også kan ses i biografen i ‘Scream’, og over for hende genvinder Maddie Ziegler skuespilleræren efter sidste års filmfadæse ‘Music’.

Det er en smuk og melankolsk film om venskab, angst, sex og livet som teenager i det moderne USA, hvor skoldeskyderier er en grotesk tilbagevendende tragedie.

‘Ramy Youssef: More Feelings’. (Foto: HBO Max)

‘Ramy Youssef: More Feelings’

»Er I nogensinde så liderlige, at I tænker, ’jeg kan løse Palæstina’?«, spørger Ramy Youssef i sit HBO-aktuelle show ’More Feelings’.

En sætning, man ikke nødvendigvis skulle tro, det var muligt at slippe afsted med i lyset af den igangværende krise. Men manden bag tv-serien ’Ramy’, skuespilleren og komikeren er blandt Hollywoods åbne Palæstina-støtter og en mester i balancegangen mellem politik, ironi og sexjokes.

I sin standup-special (iscenesat af ‘The Bear’-instruktør Christopher Storer) langer han kækt ud efter folk, der afkræver ham svar på hans forhold til Hamas eller beder ham få Taylor Swift til at konvertere til islam. Selvom Youssef dyrker stereotyperne fra sin opvækst som amerikansk muslim, er hele showet gennemsyret af sympati, kløgt og ikke mindst komikerens udspekulerede charme.  

Laura Dern og Isabelle Nélisse i ‘The Tale’.

’The Tale’

HBO’s originalfilm ’The Tale’ er instruktør og dokumentarist Jennifer Fox’ egen historie om et seksuelt forhold, hun havde som barn. I filmen spiller Laura Dern den 48-årige Jennifer, der bliver konfronteret med fortiden igennem en gammel stil, hun skrev som 13-årig.

Heri beskriver Jennifer forholdet til sin løbetræner, og hvordan denne og en kvindelig ridelærer sammen forførte hende – ud af kærlighed og gensidig respekt, skriver purunge Jennifer, som kun et uskyldigt barn kan idealisere en forkvaklet seksuel relation.

’The Tale’ er en af de mest kompromisløst komplekse skildringer af et ‘Lolita’-forhold, der nogensinde er kommet ud af Hollywood. Og den er sindssygt vigtig i sin svære nuancering af Jennifers minder, der blander skyld og skam med spørgsmål om, hvorvidt barnet til en vis grad også selv legede med drifterne.

Med instruktørens kulegravning af offerskam og diskrepansen mellem barne- og voksenmoral smadrer ’The Tale’ Hollywoods lillepige-feticheren med en wrecking ball.

‘Alex Edelman: Just For Us’. (Foto: HBO Max)

‘Alex Edelman: Just for Us’

Det lyder på mange måder som starten på en ret dårlig vittighed: En ortodoks jøde tropper op til et nazitræf og snupper en gratis muffin.

Det er dog ikke tilfældet i Alex Edelmans HBO-aktuelle show ’Just For Us’, der dog bruger netop denne oplevelse fra det virkelige liv som smart præmis. Hans politiske rejse, som han har turneret rundt med i hele USA for fyldte sale, starter, da han blev angrebet af anti-semitter på Twitter.

Herefter beslutter komikeren sig for at deltage i et gedulgt møde i Queens, hvor han kan »lære mere om sin hvidhed«. Hvilket han i beretningen får forvandlet til en lærerig og ’Seinfeld’-spraglet minikomedie nærmere end en virkelig ubehagelig oplevelse.  

Hans white supremacy-odysée bliver dog først og fremmest bagtæppe for et hav af anekdoter, blandt andet en fænomenal historie om at fejre juleaften for første gang, der sætter Edelman på comedykortet som en voldsomt begavet historiefortæller.

‘Fish Tank’. (Foto: PR)

’Fish Tank’

Andrea Arnolds fænomenale, prisvindende ’Fish Tank’ er britisk boligblokrealisme, når det er allerbedst, med Michael Fassbender som (gusten) hvid arbejderprins, Connor, der kommer tæt på både alenemoren Joanne og hendes utilpassede, 15-årige datter Mia (Katie Jarvis).

Mia fascineres af den charmerende, voksne mand, som i stigende grand opmuntrer flirten og gerne vil se hende danse hiphop – Mias store passion. Men magtbalancen mellem de to er selvsagt fatalt skrævvreden og Connor ikke helt den mand, han giver sig ud for.

Fassbender er genial som lummer-farlig Don Juan, men det er Katie Jarvis, der stjæler billedet i et af de bedste coming-of-age-portrætter fra det 21. århundrede.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af