Det var de færreste, der så det komme, da en gang ’Twilight’ fanfiction tog verden med storm under navnet ’Fifty Shades of Grey’ i starten af 10’erne.
Men her 10 år og tre film senere blev ’Fifty Shades’ et populærkulturelt fænomen. I rollerne som det umage par Christian Grey og Anastasia Steele så vi Jamie Dornan og Dakota Johnson, og selvom filmene måske ikke var så sexede, som mange håbede på, havde de to skuespillere nogle vilde oplevelser under optagelserne.
I et interview med Vanity Fair fortæller Johnson nu, hvordan det egentlig var. Hun afslører, at hun havde »regnet med en meget anderledes version af filmen end den, vi endte med at lave«.
Hun var dog med på ideen fra starten: »Jeg er en meget seksuel person, og når jeg er interesseret i noget, vil jeg vide alt om det. Det var derfor, jeg lavede de store nøgne film«.
En del af problemerne kom fra bogens forfatter E. L. James, som havde en meget klar ide om, hvad hun gerne ville have. »Erika (E. L. James) havde meget kreativ kontrol, alle dage, hele dagen, og hun krævede, at nogle ting skulle ske«.
»Der var dele af bogen, som ikke ville virke i en film, som den indre monolog, som til tider var enormt cheesy. Det ville ikke virke at blive sagt højt. Det var altid en kamp. Altid«.
Problemerne opstod delvist, fordi E. L. James havde skrottet det oprindelige manuskript, efter Charlie Hunnam droppede ud af rollen som Mr. Grey. Instruktøren og skuespillerne prøvede dog at bringe dele af det tilbage, mens de optog.
»Vi lavede de optagelser til filmen, Erika ville lave, og så lavede vi dem, som vi ville«, fortæller skuespilleren. »Natten før omskrev jeg scenerne med den gamle dialog, så jeg kunne tilføje linjer her og der. Det var kaos hele tiden«.
Den bedste scene, de fik igennem, var ifølge Johnson kontraktscenen, hvor Anastasia og Christian forhandler om deres BDSM-regler. Begge skuespillere var også gode til at sige fra under optagelserne: »’Vi gør ikke det der’ eller ’I kan ikke lave den kameravinkel’«.
Energien ændrede sig meget efter første film, hvor den kvindelige instruktør Sam Taylor-Johnson blev skiftet ud med James Foley.
»Sam kom ikke tilbage efter første film og, som en kvinde havde hun et blødere perspektiv«, fortæller Johnson i Vanity Fair.
»James Foley kom for at instruere, og han er en interessant mand. Det var anderledes at gøre de bizarre ting med en mand bag kameraet. Bare en anderledes energi. Der er ting, jeg stadig ikke kan tale om, fordi jeg ikke vil skade nogens karriere eller ødelægge deres ry, men både Jamie og jeg blev behandlet rigtigt godt. Erika er en sød kvinde og var altid rar mod mig, og jeg er taknemmelig for, at hun ville have mig med i filmene«.
Selvom det var en vild oplevelse fortryder Johnson det ikke. »Hvis jeg havde vidst dengang, hvordan det ville være, tror jeg ikke, nogen ville have gjort det. Jeg ville have tænkt ’’Åh, det er psykotisk’. Men nej, jeg fortryder det ikke«.