’The English’: Ny westernserie er et svimlende, uforglemmeligt og gudesmukt mesterstykke
Der er mange meninger om westerngenren.
Nogen finder den for voldsromantisk, andre repetitiv og intetsigende, og så er der dem, der sluger fortællinger om det utæmmede vesten råt og med lige så stor entusiasme, som når John Wayne skovler whiskyshots ned i vommen.
Men lige meget hvordan man vender og drejer det, er westerngenren en af de mest sejlivede genre i filmhistorien. Adskillige gange er den erklæret død – for blot at genopstå i nye klæder.
Personligt er jeg vild med det storslåede format, som genrens doktriner foreskriver. Den har i årevis fungeret på film, hvor maestroer som John Ford, Sergio Leone, Howard Hawks og Clint Eastwood har leveret hovedværker, i serier som ’Deadwood’ og Taylor Sheridans neo-western ’Yellowstone’ og, ja, selv i computerspil som i den uforlignelige ’Red Dead Redemption’-serie.
En del af westerngenrens fascination handler selvfølgelig om USA’s egen brogede nationalhistorie, der blandt andet tæller borgerkrig, voldsudgydelser, slaveri og tvangsassimilering af indianere, som gennem film og serier er blevet skildret og fremstillet, nogle gange for pænt, andre gange i et mere kritisk lys.
Nogle af landets fremtrædende problemstillinger tages da også op i Amazons smukke westernserie, ’The English’, der er skrevet og instrueret af manden bag ‘Black Earth Rising’ og ‘The Honourable Woman’ og medproduceret af Emily Blunt, der også selv spiller hovedrollen.
Serien foregår i 1890, hvor vi følger den mutte Pawnee-indianer og krigsveteran Eli Whipp (spillet af Chaske Spencer fra ’Banshee’ og ’Twilight’-filmene), som er på vej til Nebraska for at gøre krav på et stykke land til gengæld for sin tro tjeneste i hæren.
Samtidig ankommer den britiske Lady Cornelia Locke (Emily Blunt) til en flænge i Kansas. Hun er rejst på en hævnmission fra England for at finde manden, David Melmont (Rafe Spall), der dræbte hendes søn. Men nyheden om missionens formål er imidlertid rejst hende i forkøbet.
Hun bliver mødt af en slesk hotelejer, Mr. Watts (en forbandet god og skrækindjagende Ciarán Hinds), der har i sinde at slå hende ihjel, og som er hyret af selvsamme Melmont, som Cornelia agter at finde. Eli viser sig også at være landet i kløerne på Mr. Watts, og han og Cornelia må slå pjalterne sammen, før jagten på David Melmont for alvor kan begynde.
’The English’ er en teknisk imponerende serie, hvor Blick nøje har iscenesat hver eneste frame i serien (han er i ægte auteur-stil både forfatter og instruktør på samtlige seks afsnit).
Alt fra colorgradingen til den berusende cinematografi er noget af det smukkeste, jeg har set fra en serie i årevis. Blick skal også have stor ros for ikke at gå all-in på Tarantino’sk splattervold og teaterblod. Den finder derimod en fin balance mellem den realistiske og fandenivoldske brutalitet, der hører westerns til, men holder det samtidig på et niveau, hvor det aldrig overskygger fortællingen.
Seriens historie er spundet sammen i et væld af plottråde, som i starten virker uoverskuelige. Men desto længere ind i seriens afsnit vi kommer, tager plottet form, og det ville være en skam at afsløre for meget. Hvad jeg kan sige er, at serien, herunder afslutningen, efterlod mig med mere end én tåre i øjenvigene.
Emily Blunt er helt og aldeles fænomenal i hovedrollen som Cornelia. Hun er både en handlekraftig og modig heltinde, der transformeres, i takt med at hun lærer det balstyriske vesten at kende, hvor det er ganske få mennesker, man bør belønne med sin tillid. Men samtidig spiller hun også Cornelia som en håbefuld og kærlig karakter, der bærer rundt på en dyster hemmelighed.
Chaske Spencer er også et scoop som Eli Whipp, som med et køligt og intenst blik i øjnene sender tankerne i retningen af John Wayne og Clint Eastwoods ikoniske karakterer.
Og i det hele taget indeholder serien et kalejdoskopisk og vidunderligt karaktergalleri – fra Rafe Spalls bestialske Melmont til den øjeblikkelige ikoniske outlaw Black Eyed Mog (Nichola McAuliffe).
Kort sagt:
’The English’ er et gudesmukt iscenesat og svimlende velspillet western-epos om hævn, sjælefrelse og kærlighed – alt sammen gestaltet i en uforglemmelig og dragende serieoplevelse, man sent vil glemme.