ANBEFALING. Før jeg gik i gang, var der næsten intet, der tiltalte mig ved ‘Girls5Eva’.
Især ikke at ordet pige stod i den mærkelige titel, når det tydeligvis var voksne kvinder, den handlede om. Så var der de lyserøde blokbogstavers bedrag, som siden ‘Bridesmaids’ er blevet blodfattigt efterlignet i mange frygtelige ‘damer kan også være pissefulde’-komedier.
I introsekvensen møder man desuden et karaktergalleri, jeg ved første øjekast havde svært ved at placere som andet end virkelig random. I hovedrollen finder man ‘Love Song’s Sara Bareilles, der her mere end 15 år efter sit kæmpehit har gjort alvor af sine ord og er stoppet med at skrive kærlighedssange, men så til gengæld debuterer som sitcom-skuespiller.
Men det viste sig hurtigt, at det var mig, der var til grin, at Sara Bareilles har en genial komisk timing, og at ‘Girls5Eva’ er en meget bedre komedieserie, end man lige skulle tro.
For alt det, der på overfladen får den til at lyde komplet latterlig, er en kløgtig del af dens satiretrick. Og efter at have skovlet samtlige tre sæsoner i mig er jeg klar til at brøle højt i dens hyldestkor.
Så drop fordommene, og slut dig til fanskaren for Netflix’ sjoveste og mest knuselskelige midaldrende girl-group.
Verdens værste 00’er-gruppe
Bag ‘Girls5Eva’ gemmer sig muligvis verdens værste 00’er-pigegruppe. En industry-plant efter Spice Girls-forbillede, der nød en kort berømmelse omkring årtusindeskiftet, indtil de blev spyttet ud igen og glemt.
Ved et tilfælde bliver de nærmidaldrende hasbeens dog bragt sammen igen, da deres gamle talgimmick-hit ‘Famous 5Eva’ (»cause 4ever’s too short«) efter 20 år bliver samplet af rapperen Lil Stinker (en bredtfavnende parodi på alle rappere med Lil-præfiks), og de pludselig øjner muligheden for et comeback.
Efter storhedstiden er gruppen drevet i hver deres herligt uimponerende retning, der ikke ligefrem tiltaler den nådesløse musikindustris luder/Madonna-kompleks. Derudover er et af medlemmerne (Ashley Park) endda død i en tragikomisk infinity pool-ulykke.
Førnævnte Sara Bareilles spiller den udbrændte mor Dawn. Busy Phillipps’ sans for dumhedskomik gør hendes Summer til en perfekt elskelig idiot: En kristen influencer og wannabe Real Housewife, der er langdistancegift med den skeløjede boyband-stjerne og lige så Jesus-glade Kev (Andrew Rannells i sin sjoveste birolle siden Elijah i ‘Girls’).
Den tidligere maneater Gloria (Paula Pell) er sprunget sent ud som lesbisk og er blevet tandlæge og true crime-entusiast. Gruppens store diva og forsanger Wickie Roy (Renee Elise Goldberry), hvis soloplaner opløste gruppen, har en stor følgerskare på Instagram, men ikke så meget andet (hendes førstesingle om at flyve ind i hjertets højhus karambolerede nemlig uheldigt med 9/11).
Og da damerne begynder at synge deres gamle sange igen, indser de, at hver og én handler om at være en underdanig nikkedukke for patriarkatet.
Så derfor bliver de nødt til at skrive nogle nye. Og især i teksterne til Girls5Evas fiktive hits står det klart, at serien rummer den manuskriptmæssige tæft, der skiller fårene fra bukkene.
Spejl for musikbranchens misogyni
En knæoperation forårsaget af et mislykket breakdancemove bliver til en catchy førstesingle om sammenhold.
Girls5Evas version af ‘WAP’ – søsterskabsbangeren ‘B.P.E’ – handler om at have »that Big Pussy Energy« … og et gospelomkvæd. I deres gamle hit ‘Dream Girlfriends’ sang gruppen »tell me again why Tarantino’s a genius«, men uden at få noget, der ligner samme opmærksomhed som ‘Barbie’s Ken-jokes om ‘The Godfather’. Tarveligt!
Det er ikke svært at fornemme humoren fra skaberen Meredith Scardino, der var forfatter på ‘Unbreakable Kimmy Schmidt’. Hun har også Tina Fey med som producer, og sammen har de fundet et kærligt mellemleje til det gakkede.
Og at bruge en gruppe 40+-kvinder som spejl for musikbranchens misogyni er komisk guld. I modsætning til mangen udtrådt ‘moden kvinde på slap line’-joke er genistregen ved ‘Girls5Eva’, at kvartetten gang på gang lykkes med at spinde guld på alt det lort, branchen kaster i hovedet på dem.
Selvom det først er nu, serien kan ses i Danmark, landede første sæson tilbage i 2021. Alligevel føles kritikken af den trendsskiftende musikbranche overraskende skarp.
Desværre matcher udbredelsen af serien, al den modstand seriens kvinder møder.
Efter to sæsoner blev ‘Girls5Eva’ aflyst af sit oprindelige streaminghjem Peacock. Nu har Netflix taget serien under sin vinge, hvilket burde give den sit fortjente publikum. Men trods stor kritikerros er ‘Girls5Eva’ stadig ikke det hit, den burde være.
På den måde er det skæbnens ironi, at en serie om oversete stjerner og med oversete navne i castet nu bliver overset på verdens mest populære streamingtjeneste.
Vi har i årevis prædiket genoprejsning til de Y2K-artister og -celebrities, der blev stalket af paparazzi og quizzet om deres jomfruelighed.
Hvis vi virkelig mener det, bør vi også give en serie som ‘Girls5Eva’ et stående bifald.
‘Girls5eva’ kan ses på Netflix.