’Trigger Warning’: Selv Jessica Albas knivdrab bliver trættende i Netflix’ nye actionmetervare
På papiret burde Netflix’ seneste skud på action-stammen, ’Trigger Warning’, fungere upåklageligt for dét, den er: en hævnfilm, hvor en højtelsket, men forglemt skuespiller gør comeback og egenhændigt gør op med sin hjembys kriminalitet og korruption.
Men efter at have spenderet en time og tre kvarter i selskab med Jessica Alba, der kæmper mod en skummel familietrio i en film, der så overfladisk afsøger de klassiske klicheer, må jeg erkende, at jeg ikke sidder tilbage med andet end en lang næse.
Filmen lægger ellers ud med en interessant cold open, hvor vi følger Albas specialstyrkeagent Parker i en biljagt i Syrien, mens krudt og kugler flyver om ørene. Den film måtte gerne være fortsat. En kvindelig hovedperson i en spændingsfyldt ørken-setting havde måske kastet noget a la ’Sicario’ af sig, men vi bliver ikke i Levanten ret længe.
Parker får nemlig et opkald fra sin gamle flamme, sheriffen Jesse (Mark Webber), med nyheden om, at hendes far er død i et mineuheld. Derfor vender hun tilbage til hjembyen Creation i New Mexico og fatter hurtigt mistanke om, at der ikke er tale om et uheld.
Da hun gradvist optrevler den sammensværgelse, som Jesse, hans bror Elvis (Jake Weary) og deres far, den højrepopulistiske kristne senator Ezekiel (Anthony Michael Hall), er involverede i, må hun alliere sig med byens øvrige beboere for at forpurre familiens skumle planer.
Elvis smugler nemlig våben fra den nærtliggende militærbase gennem en mine under Parkers ranch. Heldigvis er han meget diskret med sine lyssky forretninger. Som når han vader rundt og larmer på Parkers ranch om natten, når han højlydt ser Chuck Norris-film i minen, eller når han affyrer stjålent militærgrej klos op ad basen, sammen med en nationalt eftersøgt terrorist.
For nu blot at nævne et par af den slags detaljer, som ikke giver mening. Her er et par andre: Ezekiel er interesseret i at få Parkers støtte til sin kampagne, men det bliver ikke forklaret hvorfor. Vi får aldrig en opfølgning på Parkers advokats skæbne, efter han drager til Creation. Det tager Parkers kollega en uge at komme hende til undsætning, efter hun siger, at hun er ved at blive tortureret, og ikke tager sin telefon.
Trods den politisk ladede titel er filmen blottet for politisk bid. Der er tydeligvis fokus på latinamerikaneres rettigheder og forhold, ikke mindst personficeret i den konservative senator Ezekiel, men scenen, hvor han og Parker snakker om den korrekte udtalelse af den kønsneutrale betegnelse for latinamerikanere, Latinx, er så malpaceret, at jeg nægter at tro på, at det er en samtale, rigtige mennesker har.
Filmens producere har ellers god erfaring fra selvtægts- og hævngenren med blandt andet ’Monkey Man’ og ’John Wick’-franchisen på cv’et, og ’Trigger Warning’ har da også enkelte momenter, hvor vi ser potentialet til at gå dem i bedene.
Som i scenen, hvor en machetesvingende Parker konfronterer Ezekiel i hans hus, eller i filmens klimaks, hvor vi får nogle fine, kaotiske sekvenser med skududvekslinger i den røgfyldte mine.
Men resten er en træg affære, når Parker udspionerer kriminelle og kaster sig ud i nærkampe, der tydeligvis er indstuderet godt, men som samtidig også ser underligt dilettantiske ud.
’Trigger Warning’ er i sig selv lidt af en ørkenvandring, hvor intet rigtig overrasker eller river en med. Det eneste mærkbare er chokværdien i at se Jessica Alba koldblodigt skære halsen over på utallige fjender med sin kniv. Og selv dét mister sin pondus efterhånden.
Kort sagt:
’Trigger Warning’ skriver sig ind i glemmebogen som den seneste træge og forudsigelige Netflix-actionbasker. Højdepunktet er Jessica Albas koldblodige knivmord, men selv det bliver trættende i længden.