’Nobody Wants This’: Netflix’ nye romcom-serie har det hele og mere til
Jeg havde ærligt talt lave forventninger, da jeg satte mig til at se ’Nobody Wants This’.
Med undtagelse af monsterhittet ’One Day’ har Netflix’ romcom-kategori nemlig de seneste år efterladt mig med flade fornemmelser og en ustyrlig lyst til at opsige mit dyre abonnement.
Men allerede 10 minutter inde i streaminggiganten og Erin Fosters hurtigt spiste serie, var jeg mere end glædeligt overrasket – og allerede 10 minutter inde havde jeg både grint inderligt og girlcrushet på den energiske Joanne (Kristin Bell).
Andet er faktisk svært, når hun som en moderne L.A.-version af Carrie Bradshaw dissekerer sit sex- og datingliv. For med karisma og en stærk tunge podcaster hun og den savage lillesøster Morgan (en veloplagt og virkelig sjov Justine Lupe) om ugidelighed, granny issues og alt det andet, Tinder-tilværelsen tilbyder – men som ingen vil have.
Til en fest iklædt en grandios chinchilla møder Joanne dog pludselig noget/nogen, hun gerne vil have: Den helt utroligt søde krøllebølle Noah (Adam Brody).
De flirter og bapper på lidt kollektivt hjemmerul, mens de fantaserer om hinandens undertøj.
Det skal imidlertid vise sig, at Noah simpelthen er rabbiner – og desuden på vej ud af et langt forhold – hvorfor den bramfri ateistagtige sextalker tænker, at de ikke umiddelbart er hinandens typer.
Men modsætninger mødes, og trods lidt begyndervanskeligheder sejrer forelskelsen, hvorefter den velkomponerede serie udvikler sig til en humoristisk skildring af parforholdets spæde start og utallige op- og nedture.
Det er egentlig ikke, fordi der sådan nødvendigvis sker en masse – det er mest bare noget med at gå med kalot eller drikke tequila i en lunken baskethal. Alligevel er ’Nobody Wants This’ spækket med fortællinger.
For i den umådeligt underholdende dialog gemmer der sig uendelige (og sommetider yderst nuancerede) sandheder om mennesket og relationer – hvilke primært leveres af det kemirige og velspillende hovedrollepar.
Brody er sød, når han shabbat shalom’er den som indsigtsfuld næstkommanderende i synagogen og er uendelig morsom, når han indtager rollen som en yderst eftertragtet førsteelsker. Nok er skuespillerens ’O.C.’-dage forbi, men man kunne spå, at hans fjæs fremadrettet vil hænge på soveværelsesvægge – og at Hollywood begynder at kaste flere blikke og roller efter ham.
Det er dog særligt Bell, der er seriens funklende og skarpskydende stjerne. Hun imponerer med overlegen komisk timing og charme, ligegyldigt om hun er i selskab med sit mandlige modstykke, eller om hun sammen med Lupe fremstiller søsterskabets kærlige, men til tider ulidelige favntag.
Desuden gennemtrævler 00’ernes Veronica Mars overbevisende eksistentielle spørgsmål such as: Skal man, eller skal man ikke have sex med skaldede mænd i genbrugsbutikker? Og kan det virkelig passe, at kvinders største frygt er et dårligt ansigtsløft – eller desperation?
Komedieseriens resterende sidehistorier og -portrætter er ligeledes veludførte, underholdende og fremmaler kærlighedens mange ansigter. Som når vi møder Joannas mor (Stephanie Faracy), der – udover at tage helbredsråd fra kattesittere og brødkrummer – bruger tiden på at sukke efter sin eksmand: den homoseksuelle og Grindr-aktive Henry (Michael Hitchcock).
De står som en tydelig kontrast til Noahs traditionelle, jødiske forældre, hvis hobbyer er æbler og heteroseksuelt forever after. Og ja, som forventet inkasserer dette ’det umage par’-motiv en masse gode grin, men det opstiller ligeledes seriøse problematikker vedrørende mangeartede kultursammenstød og religion.
Skal de unge elskende fortsat elske på deres underligt hullede lagner, må Joanna nemlig konvertere til jødedommen.
Det nøgledilemma ender ikke blot med at drive serien frem, men efterlader os med tanker om alle de ofringer – hvad enten det drejer sig om en frisure eller en voksendåb – vi dagligt gør for at være sammen med den, vi elsker. Eller for bare at være sammen med, ja, anyone.
’Nobody Wants This’ har altså det hele, lidt til og meget mere.
Mazel tov!
Kort sagt:
Netflix leverer (endelig) både latter og overbevisende romantik i serie om kærlighed og kalotter.