Man kunne måske mene, at spilpriser allerede ligger ret højt – i hvert fald hvis man køber i de digitale butikker som PlayStation Store, hvor man ikke har alternativer.
Her koster nye spil ofte omkring 519 kroner, men det beløb kan stige markant med lanceringen af PlayStation 5 og Xbox Series X/S.
Sådan lyder det fra en af branchens største firmaer, Take-Two, der ejer og udgiver spil som ‘Grand Theft Auto’ og ‘NBA 2K21’.
Netop ‘NBA 2K21’ blev voldsomt kritiseret, da det sidste efterår blev udgivet til de nye konsoller med en pris, der lå godt og vel 100 kroner over, hvad vi er vant til.
Priser på 650-700 kroner for et enkelt spil kan vi dog godt vænne os til, da direktør for Take-Two, Strauss Zelnick, sidenhen har udtalt, at »forbrugerne er klar til et nyt prisniveau«, men at det samtidig også kræver, at indholdet er værd at betale for.
»Vi ved alle sammen, at hvis man har en fantastisk oplevelse, men man føler, man betaler for meget for den, så ødelægger det hele oplevelsen«, sagde Zelnick (via VCG).
»Så vi vil sikre os, at forbrugerne føler, at vi giver dem mere, end hvad vi kræver retur«, tilføjede han.
Netop ‘NBA 2K21’ kom i vælten efter dets lancering, da en opdatering introducerede tvungne reklamer, som man ikke kunne undgå på trods af, at spillet allerede blev solgt til en højere pris end normalt.
Det er dog ikke kun Take-Two, der er klar til at hæve priserne på deres spil. PlayStations direktør, Jim Ryan, forsvarede ved lanceringen af PlayStation 5, at eksklusive spil til PlayStation 5 så som ‘Demon’s Souls’ var markant dyrere end andre spil.
En del af problemet med højere priser på især konsoller skyldes, at der er ikke alternative købsmuligheder for spillene. Vil man købe et PlayStation-eksklusivt spil som ‘The Last of Us Part II’ digitalt, skal det ske via PlayStation Store.
Det står derfor PlayStation frit at sætte deres egen pris, da det eneste alternativ er at købe et fysisk eksemplar af spillet hos en forhandler, hvor man derimod ofte kan få spillene 100-200 kroner billigere.