Ti spil vi glæder os til i første halvår af 2016: ‘Hitman’, ‘Dark Souls’ og ‘Mirror’s Edge’

Ti spil vi glæder os til i første halvår af 2016: ‘Hitman’, ‘Dark Souls’ og ‘Mirror’s Edge’
'Quantum Break'

Et nyt år betyder nye spiludgivelser, der bare venter på at kaste sig over os, og hvilket år 2016 tegner til at blive. Det er næsten som jul, bare spredt ud over 365 dage.

Det eneste problem er dog, at der er så mange udgivelser, at man ikke længere kan tælle dem på to hænder (og to fødder) – i hvert fald ikke hvis man tager hele året på én gang.

Derfor har vi samlet nogle af de største udgivelser fra 2016’s første halvår, som byder på alt fra fra stenalderen, rumvæsener og »HADOUKEN« til et gensyn med en af spilbranchens mest elskede kvinder og naturligvis Danmarks største kendis; en skaldet lejemorder.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘XCOM 2’

Da ‘UFO: Enemy Unknown’ udkom tilbage i de tidlige 1990’ere, var det den spæde start på en strategi-serie, som nu – mere end 20 år siden – gør klar til at følge op på det voldsomt succesfulde comeback fra 2012.

Efterfølgeren fortsætter, hvor historien sluttede for fire år siden. Menneskeheden har tabt, og nu man skal som oprører tilbageerobre sin planet. Træk for træk, tur for tur. Det er så ‘XCOM’, som det overhovedet kan blive, og så er alt jo, som det plejer.

Det kan dog virke besynderligt, for er man ikke til strategiske spil, så vil spillet nok ikke sige én meget. Men er strategi og rumvæsener ens hedeste fantasi, så bliver klimakset nok ikke større end med ‘XCOM 2’.

Udkommer til PC d. 5. februar.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Street Fighter V’

‘Street Fighter’-serien har fået lidt af en opblomstring siden udgivelsen af ‘Street Fighter IV’, i takt med at eSport har vundet frem. Nu er kampsport-spillet nemlig voldsomt populært (igen, igen), så det femte spil er ventet med spænding.

Her ville en mere kyndig ‘Street Fighter’-person nok opremse de mere tekniske aspekter af nye tilføjelser, og hvad persongalleriet har at byde af unikke kampstile, men det er et virvar af lingo, som for de uindviede mest af alt er skræmmende.

Der er dog ingen tvivl om, at spillet har noget af noget af et potentiale at indfri, for populariteten daler ikke. Det betyder dog også bare, at forventningerne er massive – især fra de hardcore, der ikke bare skråler Hadouken!, lige så snart ‘Street Fighter’ bare nævnes.

Udkommer til PC og PS4 d. 16. februar.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Far Cry Primal’

Man kunne være lidt grov og kalde ‘Far Cry Primal’ for fyld. En lettere distraktion, inden Ubisoft får taget sig sammen og udgivet ‘Far Cry V’. Men man kunne også kigge på det sidste ‘Far Cry’ spin-off, ‘Far Cry: Blood Dragon’, og så indse, at seriens spin-off var det mest vellykkede kapitel i serien.

‘Blood Dragon’ tog nemlig tykt pis på 80’ernes kærlighed for neo-sci-fi med fantastisk synth-soundtrack og en hovedrolle revet ud af storhedstiden for actionfilm. Spillet tog ikke sig selv seriøst, men var derimod et kærkomment afbræk og en fuldstændig helstøbt ‘Far Cry’-oplevelse.

‘Primal’ bliver nok en anelse mere seriøst, men Ubisoft har altså bevist, at deres afbræk faktisk kan overstige deres primære udgivelser i kvalitet, og med det i tankerne bliver en tur tilbage til urmenneskets drifter muligvis årets joker.

Udkommer til PS4 og Xbox One d. 23. februar og til PC d. 1. marts.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Tom Clancy’s The Division’

Holdbaseret (skyde)spil er blevet det nye sort, og det var da også meningen, at ‘The Division’ skulle have redet med på bølgen fra især ‘Destiny’ i 2015. Men, som så mange andre spil, måtte ‘The Division’ se sig udskudt til 2016.

Det betyder, at vi nu kan se frem til at vandre rundt i et virushærget, øde New York sammen med vores bedste venner, imens vi smadrer andre bedste venner eller forråder vores egne venner i 2016.

Det er et interessant aspekt, som sammen med et dybt design (der i øvrigt ser fremragende ud på nuværende tidspunkt), skal vise, om Ubisoft for alvor kan melde sig på markedet for sociale skydespil.

Udkommer til PC, PS4 og Xbox One d. 8. marts.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Hitman’

Det var egentlig meningen, at lejemorderen Agent 47 med de danske aner skulle have gjort comeback sent i 2015, men i typisk dansk stil blev han forsinket i sidste øjeblik.

Det skyldes efter sigende, at der skulle bruges lidt mere tid til at finpudse spillet, og det kan man måske godt forstå. Selve spillets opbygning bliver nemlig fuldstændig ændret med tilpasninger, der er mere multiplayer-orienteret, hvilket er lidt af en afvigelse fra lejemorderens ophav.

Det er en fager, ny verden for Agent 47 (og for alle os andre, der er vant til at kunne snige os rundt i ensomhed), men om det opskriften på succes for den danske udvikler IO Interactive, må tiden vise.

Udkommer til PC, PS4 og Xbox One d. 11. marts.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Quantum Break’

Åh, Microsoft. I vil så gerne, men hvorfor gør I det så fandens svært for os at sætte pris på jeres høje ambitioner ved at forkludre et spils potentiale med mislykkede, buzzword-elskende fadæser?

‘Quantum Break’ skulle egentlig være udgivet i 2014. Der skete ingenting. Så skulle det lande i 2015. Gæt, hvad der skete? Nu lyder datoen på 2016, og forhåbentlig er dette året, hvor vi endelig ser Microsofts store tidsforskruende, cross-platform-satsning i fuldt vigør.

Der er i hvert fald meget at glæde sig til. Spillet kobles sammen med en live-action serie, hvor ens valg kombineres på en eller anden måde. Det er svært at finde hoved og hale i tankerne bag det endelige resultat, men interessant bliver det (forhåbentlig!) – hvis altså spillet ikke forsinkes endnu en gang.

Udkommer til Xbox One d. 5. april.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Dark Souls III’

Det kan godt være, at det er hårdt at være karrieremenneske, at opdrage børn i 18 år (og så bare fortsætte bagefter) eller i det hele taget bare være et individ i nutidens samfund, men det er ingenting sammenlignet med ‘Dark Souls’.

Seriens tidligere udspil er notorisk kendte for deres vanvittige sværhedsgrad, og ‘Dark Souls III’ bliver ingen undtagelse. Tværtimod. Det får formentlig opbygget sig et kultfølge på 0,5 helt ligesom dets forgængere, og hvilken fornøjelse det bliver!

Der er nemlig intet som en udfordring af monumental størrelse, når man endelig lykkedes med at nedkæmpe et monster, som har krævet blod, sved og tårer – og så lige ti timers træning, indtil man dør fem gange i træk. Det er latterligt svært, men dobbelt så belønnende.

Udkommer til PC, PS4 og Xbox One d. 12. april.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Uncharted 4: A Thief’s End’

Man kunne kalde Nathan Drake for det mandlige svar på Lara Croft. Man kunne også kalde ham spiludgaven af Indiana Jones. Den kække skattejæger med det gode udseende er nemlig Croft og Jones’ bastard-unge, og nu skal han atter en gang vise, at han som Sonys ejendom kan leve op til forventningerne.

Det bliver nok ikke svært, for i baggrunden står Naughty Dog. En udvikler, der er garant for spil af højeste kvalitet til Sonys konsoller, og mon ikke de gentager succesen atter en gang.

Et sikkert bud vil være, at seriens kommende udspil bliver fremragende at se på, Nathan Drake har et hav af kække bemærkninger, og vores indre skattejæger får frie udskejelser i eksotiske omgivelser – mere kan man vist heller ikke bede om.

Udkommer til PS4 d. 27. april.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Mirror’s Edge: Catalyst’

En intern joke i spilbranchen er, at man aldrig skal lytte til sine fans, og at man aldrig skal lave et spil, hvor hovedpersonen ikke kan bruge våben. For gør man det, står man med ‘Mirror’s Edge: Catalyst’ – et spil, der allerede er elsket af fans, men hvis forgænger ikke tjente knaster nok til at blive anerkendt der, hvor det virkelig gælder (hos spiludgivernes jakkesæt).

‘Mirror’s Edge’ var nemlig kombinationen af noget, man sjældent ser: En kvinde med ben i næsen, der hoppede og løb sig igennem en klinisk, futuristisk by, imens hun prøvede at slippe væk fra en manglende tillid fra folkene, der havde givet hende liv. Og værst af alt: Man kunne ikke skyde sig vej gennem spillet. Gisp!

Men åbenbart er den store fan-efterspørgsel heldigvis blevet hørt oppe hos svenske DICE, for den parkour-udøvende Faith er tilbage i 2016, og hvor har hun været savnet!

Udkommer til PC, PS4 og Xbox One d. 26. maj.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘No Man’s Sky’

2015 skulle have været året for ‘No Man’s Sky’, men da det blev tid til at annoncere den endelige udgivelsesdato, var der komplet stilhed. I stedet blev det ufrivilligt accepteret, at det voldsomt ambitiøse spil blev skubbet til i år.

Intet er dog så skidt, at det ikke er godt for noget, for rygterne går på, at forsinkelsen blandt andet skyldes en mulig integration af virtual reality. Som en allerede (alt for) hyped spiludgivelse, hvor man tilmed rejser rundt i det store univers, ville det være et interessant træk.

Dette skyldes ikke mindst, at spillet allerede har ambitionerne på plads, da man vil være i stand til at udforske et hav af planeter, som aldrig er de samme – de er ikke udviklet på forhånd, men skabes simpelthen tilfældigt. Det bliver enten helt genialt eller en katastrofe af dimensioner.

Udkommer til PC og PS4 i juni.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af