At modeugen lakker mod enden var tydeligt at se på fremmødet til Henrik Silvius’ fremvisning på Rådhuset. Hvad enten det var tømmermænd eller træthed, der afholdt folk fra at dukke op, var det dog de udeblivende selv, det var mest synd for. De missede nemlig præsentationen af en flot herrekollektion fra den danske designer, der hyldede den feminine side af den mandlige seksualitet med androgynt tøj og masser af bar hud.
Silvius klædte sine modeller i både stramtsiddende trøjer med cut-out detaljer, sheer-materialer og maveskindsblottende korte bikerjakker og crop-skjorter med smalle, løsthængende glitterkæder til. Også tynde, lange halstørklæder ala Gucci havde fundet vej til nogle af de præsenterede looks, der var holdt i en farvepallette af sort, grå og en blød lyserød.
Bag kollektionen lå en fascination af et romersk kappedesign ved navn caracalla, der er løst hæftet med et bælte eller spænde omkring bærerens skuldre. Med en strammere, moderne fortolkning og implementering af kappen og dens elementer, der blandt andet betød en leg med bælter omkring halse, på tværs af overkroppe samt sat flertalligt om hoften, skabte Henrik Silvius et look for manden, der ikke er bange for det feminine.
Showets højdepunkt
Det var befriende at komme til et show, der – selv om det også trak på den traditionelle minimalistiske herremode, der præger mange brands herhjemme – havde et bredere og mere mulighedsrigt syn på, hvordan man klæder sig som mand. Silvius slog endnu engang et slag for den mandlige femininitet.
Showets største overraskelse
Danske designere er sjældent politiske, men de sammenkrøllede papirer på de forreste rækker med tryk af Inger Støjbjergs kontroversielle flygtningeannoncer, var ikke til at tage fejl af. I en branche, der til tider kan virke virkelighedsfjern, var det rart med en politisk bevidsthed og stillingtagen.