Musikverdenen holdt vejret et øjeblik, og meningerne var mange, da Abel Tesfaye afslørede en ny single – og ja, nyt hår i sidste uge.
Og den danske hårstylist Marianne Jensen, der i mange år blandt andet har stået bag Sharin Foos karakteristiske skarpe page, var også overrasket.
»Jeg synes faktisk, det er lidt ærgerligt. Han var sjovere med det andet. Han bliver lidt pæn. Det er lidt voksent, det han er gået imod nu. Man mister den vildskab, han havde med det andet hår. Det bliver lidt business kommercielt. Han har mistet noget power på det«, siger hun og lægger ikke skjul på, at hun synes, der er meget magt i håret.
»Alle har en mening om hår«, som hun siger.
Det er endnu for tidligt at sige, om håret er et led i en større makeover for Abel Tesfaye, men noget kunne tyde på. Især efter at han ændrede sig Instagram og skrev »R.I.P. “@abelxo”«.
»Hvis det er, fordi han er et andet sted i sit liv, så kan man jo kun respektere det, og så kan man signalerer det bare med en frisure. Det er jo også ret vildt, at man kan det«.
En forlængelse af Møs univers
Hårets magt blev også slået fast, da Mø i flere år gjorde fletningen på toppen af hovedet til sit signatur-look.
»Der var mange, der efterfølgende prøvede at efterligne Møs høje fletning. Hun skabte i den grad en trend for mange unge piger«, mener Marianne Jensen.
Nu har Mø dog ligesom The Weeknd droppet sin genkendelige frisure. Senest dukkede hun op hos Jimmy Fallon i ‘The Tonight Show’ med et blonderet crepe-look, og i modsætning til The Weeknd, så synes Marianne Jensen, at det ligger i en naturlig forlængelse af Møs visuelle univers.
»Crepe-tendensen har en 90’er-reference, som er meget oppe i tiden, og så signalerer crepen også noget punk og vildskab, som passer enormt godt til Mø. Hendes lyse hår gør hende lidt mildere, end da hun havde mørkt hår, så kombien med crepe gør, at vildskaben alligevel kommer tilbage«, siger hun.
90’erne er vel også bare en stor del af hendes look?
»Ja, det er det helt sikkert. Det, der er unikt ved Mø er den der lidt ekstreme boyish-tilgang, hun har til tingene, og hvor hun spiller på sin seksualitet, men på en helt anden måde, end mange andre kunstnere har gjort. Det er ikke en eller anden underdanig kvinderolle. Det er sejt«.
FKA Twigs som inspiration
Det var Marianne Jensen, der lavede Møs hår før koncerten på Roskilde Festivals Orange Scene i sommers, hvor hun lavede de såkaldte kiss curls på hende med inspiration fra FKA Twigs, som ekstra detaljer omkring signaturfletningen. Og Twigs er én, Marianne holder meget øje med.
»Hun er om nogen virkelig dygtig til at skabe looks med sit hår. Mø har også en inspiration fra hende. Nu har Twigs jo dreads. Det ville nok være lidt mærkeligt for Mø med hendes meget skandinaviske look, men det virker ægte med Twigs. Björk har også været fantastisk at følge, fordi hendes look og univers altid har været en forlængelse af hendes musik. Det gør hun stadig virkelig godt«.
Marianne har også prøvet at være med til at ændre en signaturfrisure, da hun sidste år klippede Sharin Foos page i forbindelse med en tøjkampagne.
»Det havde vi talt om i ti år – og da vi så gjorde det, der havde jeg det selv sådan, det ved jeg ikke, om det er det rigtige. Jeg savnede sgu den der page til hende. Det er en ikonisk frisure, og den passer bare til hendes asiatiske gener«, siger hun og understreger de mange tanker, der kan ligge bag en frisure.
Læs også: The Weeknd dropper signaturfrisuren, og det har forbløffende mange en mening om