Heliot Emil er et af de nye, danske brands, der giver håb for fremtiden, fordi de kombinerer meget af det, mode handler om. Det nye, det dristige, men absolut også det kommercielle. Men deres tech-baserede og semimilitaristiske take på streetwear er de brast ind i modelandskabet med en vigtig ungdommelig energi, som Copenhagen Fashion Week nu også kan nyde godt af.
For mens de sidste år var med til at døbe modeugens talentscene, så bragede de for alvor igennem i går, da de for første gang kunne skabe deres eget univers omkring showet. Og det gjorde de i den grad. I parkeringskælderen under Illum skabte de dunkel rave-stemning med et tungt soundtrack, der var lige så hårdt som kælderens beton – og som kollektion.
Med stropper, hængelåse, lak, lange bælter, skudsikkervestlignende detaljer og trekking-støvler var det nemlig en art urbane krigere, der indtog den brede catwalk. Men det blev aldrig for nemt eller oplagt, som man nogle gange ser, når designere vil skabe postapokalyptiske vibes. Tværtimod var der hele tiden et twist i Heliot Emils kreationer.
Der var asymmetriske silhuetter, gennemsigtige materialer blandet med windbreaker-bukser, en spaghettistrop-kjole under en stor dynebomberjakke og en ubesværet leg med kønsmarkører. Vigtigst af alt, så blev det aldrig bare et flot show med vilde outfits. Alt, hvad der blev sendt ned ad catwalken, kan fungerer på gaden og virker utrolig salgbart. Det er imponerende taget i betragtning af, hvor friskt det samtidig virkede.
Heliot Emil er allerede rykket til New York noget af tiden, hvor de håber, at deres internationale tilgang til tidens tendenser kan slå igennem. Lad os dog være lidt egoistiske og håbe, at de ikke forlader Copenhagen Fashion Week allerede, for de var et tiltrængt skud energi i går.
Showets højdepunkt
Det var ganske enkelt hele pakken: Modeugens ubestridt fedeste location, det hårdeste og mest passende industrielle soundtrack og en kollektion og styling, der uden problemer levede op til stemningen.
Showets største overraskelse
Heliot Emil er gennemgående unisex på en måde, mange kunne lære noget af. Derfor var det også overraskende, da brødrene Julius og Victor Juul som et af de sidste indgange sendte en kvindelig model ned ad catwalken i en lang gennemsigtig kjole med dobbelt slids, men fedt at de ikke er bange for at omfavne det mere entydigt feminine. Og vigtigst af alt, passede det alligevel ubesværet ind i det overordnede univers.
Læs også: De fire bedste looks fra modeugens første dag – og en ublu kopi
Se hele vores dækning af Copenhagen Fashion Week HER.