Man kan synes, hvad man vil om dansk modes seneste darling, men der er noget fantastisk ved at se et nyt navn boble op til overfladen, især når det er med et så ejendommeligt og fantasifuldt univers som Emilie Helmstedts. Og hvis man ikke mærkede følelserne bruser indeni, da den unge designer modtog publikums hyldest og klapsalver på finalerunden omgivet af sine farverigt klædte modeller, så skal man nok have svejset nogle nervebaner sammen igen.
Følelserne skyldtes dog også de befriende kreationer, der i deres nærmest barnlige prints og pastelfarvesammensætning er et velkomment nybrud i dansk, ja international mode.
Bevares, Helmstedts silkepyjamaser ridder med på en pyjamasbølge, der egentlig har rullet længe (og som vi også kender fra danske All At Sea), ligesom de naturligvis klarer sig godt i en SoMe-tid med deres letgenkendelige karakteristika. »Very instagram-able«, som en kvinde ved siden af mig sagde efter showet.
På den måde er Helmstedt klart endnu et bevis på et brand, der forstår at agere i modens nye onlinevirkelighed, hvor medvind på Instagram kan være en kæmpe hjælp – især for et nyt mærke.
Debutshowet, der var et resultat af den Magasin du Nord Fashion Prize, som Helmstedt modtog sidste år, viste heldigvis, at mærket er klar til at bygge videre på silkepyjamasserne, der startede det hele, og AW19-kollektion viste både flere materialer og en større detaljegrad, som pegede fremad.
Det var stadig de markante farver og det eventyrlige, som også blev udtrykt igennem finurlige hovedbeklædninger (lavet af Gerda Monies), der var den røde tråd, men for eksempel en quiltet jakke var en velkommen debutant i kollektions-lineuppet.
»The fantasy is growing«, blev der blandt andet sagt under den nervøse oplæsning, der åbnede showet, og det var både rammende og det fascinerende ved Helmstedts følelsesladede showdebut.
Læs også: Street style: Signalfarverne satte deres præg på den første dag til Copenhagen Fashion Week