Efter to års fravær fra showkalenderen gjorde Henrik Vibskov i går modeuge-comeback. Og han fortsatte den kompromisløse og legende stil, der altid kendetegner hans univers.
Allerede inden showet, var det tydeligt, at Vibskov har et særligt bånd til modeugen i København, hvilket utvivlsomt er grunden til, at han af flere omgange er vendt tilbage – også selvom han viser shows i Paris hver sæson. Der er nemlig altid en afslappethed og et nærvær forbundet med hans modeshows i København, hvor der vigtigst af alt skal være plads til alle. Det blev fint indkapslet, da designeren selv stod og lukkede folk ind af en bagindgang inden showstart.
På catwalken insisterede Vibskov som altid på at fortælle en historie, der strækker sig ud over tøjet i selv sig – nogle gange mere kringlet end andre. Denne sæson satte han fokus på det ‘at sidde fast’, hvilket blev visualiseret af en installation af sammenbundne luftpuder midt på catwalken, som blev pustet op af en række statister i takt med Trentemøller-beatet, der pumpede ud af højtalerne.
Trods showets tematik, føler man aldrig, at Vibskov fra et designmæssigt synspunkt sidder fast – om end hans kollektioner ofte omfavner og arbejder med de samme koder. For hans design-dna er altid legende og ikke mindst så veldefineret, at man har følelsen af, at han skaber kollektioner på sine helt egne præmisser, der mere eller mindre er uanfægtet af tidens trends og tendenser.
Det var tydeligt, når Vibskov forsatte sin leg med mønstre, broderier og skulpturelle snit. Igen så vi japanske referencer med flere kimonoinspirerede styles og en detaljerig bomberjakke med broderier. Vibskov holdt også fast i at bruge mange sæt – både jakkesæt til mænd i det løse snit, vi før har set, og mere pyjamaslignede skjortesæt til begge køn. Der var også skulpturelle og elegante kjoler med skarpe udskæringer ved skuldrene, som dominerede flere af de kvindelige indgange.
Vibskov er altid god til at bygge sine kollektioner op i blokke med samme materiale- og mønstervalg. Det var også tilfældet med denne kollektion –– som i øvrigt skulle bestå af 90 procent bæredygtige materialer – hvor vi både så tern, patchwork-elementer, men også humoristiske broderier med både hummere og sardiner samt mere afslappede sweatshirts med ’Screw You Barbecue’ skrevet over brystet.
Det blev et glædeligt gensyn med designeren, der satte kolorit på modeugens anden dag. Men der var også et lille ’men’. For under showet talte jeg med min sidemand om, om Vibskov i virkeligheden behøver små 50 indgange, når hans æstetik og brand-dna er så veldefineret. Faktisk kunne det være fedt at se ham skære endnu mere ind til benet næste gang – for lad os håbe, at han er med igen de kommende sæsoner.
Se alle show-looks hos Copenhagen Fashion Week.
Læs også: Showanmeldelse: Soulland gjorde stilsikkert comeback på Copenhagen Fashion Week
Tjek hele vores dækning af modeugen HER.