Florence Pugh
Vi er ikke ude i et fuldstændigt nybrud her, men der er stadig noget forfriskende moderne og let over Pughs, hvor både bælte og spaghettistropper tager noget af højtideligheden ud af ballonen – og ja, så er det bare vildt flot.
Timothée Chalamet
Der var et helt tydeligt nybrud, da Mr. Can Do No Wrong droppede smokingen til fordel for et matchende Prada-sæt i brandets velkendte nylon, hvor jakken havde lynlås – og hvor Chalamet selvfølgelig havde hevet kraven op for lige at slå attituden fast. Med håret strøget tilbage var han benhård og viste, hvor fantastisk det ville være, hvis flere mænd turde udfordre konventionerne en smule.
Billie Eilish
Og så var der selvfølgelig Billie, der var til låns i filmbranchen, da hun skulle spille et cover at ‘Yesterday’ med brormand Finneas. Hun kom som forventet i et oversize look, men understregede samtidig sin magt. For hvor hun før har fået bootleg-designere til at lave vilde fakes af blandt andet Gucci og Louis Vuitton, så får hun nu modehusene til at skabe sine vilde looks, selvom de på mange måder ikke passer ind i deres æstetik. Her var der gang i Chanel-logoerne, inklusiv et, der tilsyneladende var malet/sprayet på.
Zazie Beetz
Om man er ung som 28-årig vil jeg lade være op til dig at bestemme, men ‘Atlanta’-stjernen havde i hvert fald et ungt look på den røde løber. Det er faktisk en two-piece, selvom det er svært at se på billedet, men med toppens lige kant, krøllerne og diamantsmykket – og smilet, selvfølgelig – strålede hun ved ankomsten.
Rooney Mara
Det var ikke ungt og fornyende det hele… og det behøver det heller ikke at være for at lande på denne liste. Mara gik gammeldags til værks med blonder, der til gengæld føltes mere nutidige i de eksperimenterende udskæringer. Lidt goth til lejligheden, men flot.
Léa Seydoux
Okay, den er lidt fjollet, for det ser næsten ud, som om Seydoux ikke har fået hevet kjolen helt op i livet, men som hendes store smil afslører, er det okay at have lidt sjov med sit look. Og til gengæld er toppen flot, samtidig med at den næsten ser ud, som om den er omvendt, så rygstykket sidder foran. Den havde nok været endnu flottere, hvis den blot havde fortsat den enkle hvide, smalle silhuet hele vejen, men altså…
Scarlett Johansson
Johansson tog også en lille chance med toppen på sin ellers klassiske satinkjole. Her skabte asymmetriske og næsten tilfældigt placerede snører et både ufærdigt og interessant spil, der løftede det samlede look.
Gal Gadot
Og når vi er ved kontrasterne, så kommer vi ikke uden om Gal Gadot, der godt nok gik all in på blonder, men til gengæld valgte to kontrasterende farver, så der næsten var noget gothprinsesse over det. Men altså tilbagestrøget hår, røde læber og en højhalset blonde top fungerer næsten altid.
Charlize Theron
Man behøver ikke altid eksperimentere. Det beviste Theron i denne Dior-kjole, der satte sin lid til et off-the-shoulder-look på peplumtoppen og den høje slids.
Margot Robbie
Ligesom hos Gal Gardot var der også noget gothy over de sorte satinstykker, der flagrede fra armene på Margot Robbies kjole. Men hendes løsthængende, blonde hår og de røde læber trak i en anden retning, og brochen var en flot detalje på den enkle kjole.
Penélope Cruz
Det var en ikke en broche, men Chanels kendte blomst, der med samme placering også tiltrak sig opmærksomhed på Cruz’ sorte kjole. Det posede look mod den stramme top understrede det elegante, retro-look.
Renée Zellweger
Ikke så meget pis. Sådan kan man næsten opsummere Zellwegers stærke Award Season på de røde løbere, hvor hun er lykkedes med det ene enkle, stramme look efter det andet. Til finalen gik hun altså med denne asymmetriske kjole fra Armani, der i hvert fald glimtende passende til lejligheden.
Natalie Portman
Hvis de unge prøvede at modernisere den røde løber, så trak Portman vist i den anden retning, da hun ankom som en fyrstinde med den lange sorte kappe, mens gulddetaljerne på den gennemsigtige underskjole understregede looket. Og så gemte kappen – med broderede navne på årets oversete kvindelige filminstruktører – på et diskret feministisk budskab.
Det skal dog siges, at kjolen fik en friskere fremtoning, da Portman indtog Oscar-scenen senere på aftenen arm i arm med Timothée Chalamet. Her kom underkjolens bløde buer mere i spil ligesom de korte ærmer på den gennemsigtige tylkjole tog toppen af den majestætiske.
Olivia Colman
Få legede med geometrien på den røde løber, men der var en fin skulpturel detalje på ærmerne af Colmans Stella McCartney-kjole, der ellers vandt for sit todelte slæb, som altså kom helt oppe fra skuldrene på den ellers kropsnære kjole.
Janelle Monáe
Det er selvfølgelig hætten på Janelle Monáes kjole, der stjæler opmærksomheden – og smukt indrammer hendes ansigt. Den bryder de ellers stramme linjer og tilføjer et blødere look.
Saoirse Ronan
Nu skrev jeg lige før, at det skulpturelle ikke fyldte så meget i år, men Saoirse Ronans Gucci-kjole havde til gengæld nok af det til flere kjoler. Fra trekanterne i den dybe udskæring til peplumtoppens voluminøse bølger sat op imod den mere rolige, bløde bund. Der skete næsten for meget, men til gengæld var hendes makeup og hår holdt meget neutralt.
Billy Porter
Ja, så slutter vi med at ruske lidt op i det hele igen, som kun Billy Porter kan. Han var vært for den røde løber, så alle stjernerne måtte finde sig i at blive outshinet af ‘Pose’-skuespilleren – og ja, jeg tror bare, jeg lader hans dramatiske outfit tale for sig selv.
Læs kommentaren: Hvordan en sydkoreansk film kunne vinde Hollywoods elskede Oscar-pris