Provokunster Kristian von Hornsleth kaster sig nu ud i kryptokunst for – på ægte Hornsleth-manér – at give fingeren til netop kryptokunst og digitalt ejerskab, hvilket er cirka lige så ironisk, som det lyder.
Det sker med kryptokunst-kollektionen ‘Rebels of Wealth’, som består af 5555 unikke værker, hvoraf flere forestiller afhuggede hoveder af tech-mastodonter som Mark Zuckerberg og Jeff Bezos.
Kollektionen er en »fuckfinger til den forskruede del af kapitalismen, digitaliseringen og NFT-verdenen«, lyder det i en pressemeddelelse om tech-giganterne og det kryptomiljø, som Hornsleth nu selv bliver en del af.
»Det er opblæst at betale 10 millioner dollars for pixels. Det er et klokkeklart eksempel på den digitaliseringsbølge, vi lever i, hvor vi hovedløst afgiver vores persondata,« udtaler Hornsleth.
»Mine NFT’er udstiller de værste aspekter af kapitalismen, som jeg plejer at gøre med min kunst, men jeg kapitaliserer jo også på den, så jeg er selv en hykler«.
Hvordan ‘Rebels of Wealth’ helt præcist fungerer som en fuckfinger til NFT-hypen vides ikke, heller ikke selvom Hornsleth prøver at komme det i forkøbet ved at kalde sig selv hykler.
Bekymrende er det dog, at han har fået adskillige danske influencers til at promovere projektet på Instagram, heriblandt Frederik Skovbjerg, der i en story ytrer, at: »Det er en sikker måde at investere dine penge rigtig, rigtigt godt på«.
Måske er partnerskaberne blot en nøje planlagt del af projektet, der skal fungere som en satirisk kommentar på, hvordan reality-kendisser reklamerer for krypto-scams.
Umiddelbart lader det dog mest af alt til at være uansvarligt og suspekt investeringsråd uden nogen form for disclaimer.
Kollektionen fremstår nemlig nøjagtig ligesom alle andre projekter af denne art, hvor tusindvis af næsten identiske værker differentieres med små detaljer, således at hver NFT fremstår unik.
Formålet er, at nogle værker opfattes som mere sjældne end andre og dermed kan skrue prisen gevaldigt op, fordi deres karakteristikker ikke går igennem i hele kollektionen, og at de dermed bliver mere eftertragtede.
På Discord-kanalen for ‘Rebels of Wealth’ står der, at der vil være fokus på at skabe et fællesskab, hvor ejerne ønsker at beholde deres Hornsleth-NFT over lang tid frem for blot at sælge, når prisen er højest.
»Derfor vil vi tage forholdsregler for at sikre, der er i højere grad er fokus på den langsigtede værdi«, lyder det uden dog at komme nærmere ind på, hvordan det i praksis vil blive håndteret.
Hvis man investerer i et værk fra kollektionen, som sættes til salg en gang i marts, kan man være heldig at blive tildelt fysiske udgaver af Hornsleths værker ved såkaldte airdrops – endnu en fast del af den typiske strategi for at hype NFT’er.
Ved airdrops udvælges tilfældige modtagere blandt alle dem, som har lagt penge eller tid – tid, som ofte bruges på at indlemme flere personer og dermed potentielle kunder – i projektet.
En anden interessant detalje er, at hvis du køber et værk fra ‘Rebels of Wealth’, så sikrer du dig ikke alle rettigheder til det.
I stedet køber du derimod blot en licens til at »bruge, kopiere og fremvise det på verdensplan«, men det er udelukkende til privat brug.