Når ‘Redfall’ udkommer i starten af maj, må PlayStation 5-ejere gå glip af forårets mest ansete udgivelse, da det udelukkende kommer til Xbox og PC.
Og skal man tro spillets designer Harvey Smith, så var det et helt bevidst træk fra Microsofts side at blokere for udgivelsen hos konkurrenterne, lige så snart de fik muligheden for det:
»Vi blev opkøbt af Microsoft, og det var en kæmpe omvæltning«, siger Smith i interview med IGN France. »De meddelte straks, at de ville fokusere på Xbox, PC og Game Pass – og ikke PlayStation 5«.
I 2020 annoncerede Microsoft i en noget overraskende udmelding, at de opkøbte spilfirmaet ZeniMax, som blandt andet råder over det legendariske spilstudie Bethesda samt den anerkendte udvikler Arkane, der står bag ‘Redfall’.
Hvor PlayStation-fans noget utilfredse kan kigge langt efter ‘Redfall’, så er det en beslutning, som er faldet i god jord hos Arkane.
Ifølge Harvey Smith har det nemlig medført langt færre komplikationer i udviklingen af spillet, da der var én platform mindre at forholde sig til.
Ikke desto mindre kommer Smiths udtalelse på et potentiel ubelejligt tidspunkt for Microsoft, da firmaet er involveret i et kontroversielt opkøb af spilgiganten Activision Blizzard.
Handlen er især blevet kritiseret af PlayStation, som frygter, at Microsoft blokerer nogle af spilbranchens største franchises, heriblandt ‘Call of Duty’, fra at udkomme på konkurrentens platform, ligesom tilfældet er med ‘Redfall’ og andre stort anlagte spil.