Der er én virkelig god ting at sige om årets røde løber: Den var rød. Sidste års løber i en farve, som arrangørerne selv kaldte champagne, men som alle vidste var sad beige, fik stjernerne til at se ud som om, at deres kjoler havde en forkert farve.
I år var det sort, konservativt og med lidt for få højdepunkter.
Vi har samlet dem, der gjorde sig bemærket og bragte en smule glamour til et show, der havde valgt højtideligheden over eskapismen.
Sort er det nye sort
Jesus Kristus, hvor var der meget sort. De eneste, der formåede virkelig at give os lidt drama i sort, var Catherine O’Hara i et palliet-wetlook inspireret af hendes ikoniske rolle i ‘Beetlejuice’ og 92-årige Rita Moreno i en fuldstændig fantastisk Badgley Mischka-kjole.
Brocher
Natten bød på et nyt spin på det kedelige, sorte jakkesæt, som uendeligt mange mænd tropper op i hvert år. En del havde smækket en broche på og kaldt det en dag. Om ikke andet, er det da forfriskende at se flotte juveler på mændene.
Peplum
Det lille skørt fra talje til hofte er en gammel kending fra 2010’ernes mørkeste år. Men peplum er altså genopstået fra de døde og lever nu i bedste velgående konstrueret i alt fra heftigt broderi til lette fjer.
Barbie er død, længe leve Glinda
Barbie-core afgik ved døden på den røde løber, da Margot Robbie kom i sort. Skud ud til America Ferrera, der i Versace gav fænomenet en værdig afsked.
Til spørgsmålet om, hvem der nu har overtaget tendensen til at klæde sig som sin rolle, er svaret Ariana Grande i Glinda-lyserød og Cynthia Erivo i ikke-helt-Elphaba-grøn, but you get the point.
Defying gravity
Apropos ‘Wicked’ og musicalens store banger ‘Defying Gravity’, var der indtil flere stjerner, der havde iført sig looks, hvor udskæringer og stropper gav fornemmelsen af tekstil, der var blevet berørt med en tryllestav.
Især skal Florence Pugh have ros for ikke at være iført transparent Valentino, som hun ellers har for vane. I stedet var hun elegant i Del Core.
Oprindelige amerikanere
Lily Gladstone og Quannah Chasinghorse mødte op i kjoler, der begge er skabt af indfødte amerikanske kunstnere og bragte noget så sjældent som grafisk print til den røde løber. Lily Gladstones kjole er et collab mellem Gucci og Joe Big Mountain fra Ironhouse Quiltwork.
It’s giving kilt
Storbritannien havde sneget sig ind i form af skotsktern og outfits, der gav mindelser om posh kostskoleuniformer. Celine Song i den mest forfinede form med endnu en yndig broche, Billie Eilish, der sagtens kunne træde direkte ind i et remake af ‘Heathers’, og Andrea Riseburough, der havde ignoreret memoet om at komme i sort.
Gloves for days
Serving old Hollywood glam. Handskerne bliver længere og længere, og vi elsker alt ved det. Carey Mulligan i Balenciaga inspireret af et arkivlook fra 1951 var en af aftenens bedst klædte.
Chef’s kiss
Vores favoritter var dem, der havde prioriteret farve, tekstur og outfits, hvis skrædderhåndværk var så enestående, at de lyste hele seancen op.
På TV 2 kunne de hverken huske navnet på Anya Taylor-Joy eller ‘Queens Gambit’ (»hende fra skak«), men vi kommer til at huske hende for den smukke, perlebesatte Dior-kreation, der er inspireret af en kjole fra ‘New Look’-perioden.
Leah Lewis svævede nærmest i et florlet Lever Couture-look, der passede godt til hendes optræden i ‘Elemental’. Hun har så valgt luft over ild, som hun ellers spiller i filmen, men det skal ikke skille os ad.
Da’Vine Joy Randolph har været åben omkring, at ingen designere har villet klæde hende på, men Louis Vuitton var i hvert fald sprunget på i denne omgang med en dueblå kreation, der med sit lange slæb og store tylærmer gav den glamour, vi holder os vågne for at opleve.