Nicholas Nybro skaber nogle af de mest overdådige (og lettere upraktiske) kreationer, der vises frem under den københavnske modeuge. Og designerens AW16-kollektion var ingen undtagelse. Det var en teaterlignende atmosfære, der sænkede sig over Rådhuset, da Sarah Broberg iført en overdimensioneret, hvid ballonkjole åbnede showet ved at oplæse et digt som introduktion til den eventyrlige kollektionsfortælling.
Inspireret af eventyret om Snedronningen præsenterede Nybro kollektionen i tre akter ud fra temaerne ’The Escape’, ’The Innocence’ og ’The Beating Heart’. Hver akt havde sit eget distinktive udtryk – mørkt og gotisk, hvidt og romantisk og rødt og overdådigt. Alle med opfindsomme kreationer, der ledte tankerne hen på kostumerne i Tim Burtons spillefilmsfortolkning af ’Alice in Wonderland’.
Kendetegnende lag, flæser, ballonformer og overdimensionerede silhuetter lå stadig som grundsten i de dramatiske design, der fulgtes af looks med tunge, løsthængende klæder, tørklæder viklet om hovedet og matchende sæt i metalvævet brokade.
Man fik en skuttende fornemmelse fra den første akt, hvor modellerne så flugtklare ud med deres indpakkede ejendele bundet fast på ryg, hoved og sider. Det var straks en anden stemning, da florlette design i plisseret hvid silke blev introduceret i fortællingens anden akt, før det blev intenst og dramatiskt, da modeller i blodrøde design til sidst gjorde deres entré med halvt tildækkede ansigter og overdådige kreationer besat med lange plastikstrimler.
Nogle af Nybros design er nok bedre egnet til en teaterproduktion end som hverdagsklæder – i hvert fald ud fra et praktisk synspunkt – men hans kreativitet og energiske input gør ham fortsat til en af de designere, der tør mest, og det skal han have ros for.
Showets højdepunkt
Det var et begejstret og hjertevarmt bifald, der faldt, da det sidste look havde forladt catwalken efter en stærk, rød finale, og Nybro selv tog en glad tur ned ad catwalken komplet med luftkys og åbne arme – en opløftende og positiv afslutning på min modeuge.
Showets største overraskelse
Nybros enkle men opfindsomme brug af de halvgennemsigtige, lange plastikstrimler var både overraskende og frydefuldt for øjet, når de dansede med bevægelse, som modellerne gik ned ad catwalken.
Læs også: Følg hele vores dækning af Copenhagen Fashion Week