Der var dømt dristig branding, en luksuriøs sportswear-æstetik og en snært af slangeskind og blonder, da Astrid Andersen i går aftes præsenterede sin SS17-kollektion under London Collections Men. Igen beviste den danske designer, hvorfor den internationale modeverden er så vild med den nicheprægede tilgang til herregarderoben, som præger hendes brand.
Det var ikke overraskende, at kollektionen omfavnede en luksuriøs tilgang til det universelle fænomen streetwear. Astrid Andersen har gjort det til sin signatur at forene de to verdener. SS17-kollektionen var ingen undtagelse.
Hvis man inden showet skulle have den mindste tvivl om brandets navn, gik der ikke længe, før mysteriet var løst. Der var nemlig drøn på den kække selvpromovering og branding. Astrid Andersens navn og letgenkendelige logo stod printet og broderet som blikfang på størstedelen af alle beklædningsdele.
Kollektionen bød også på en befriende fri leg med herretøjets silhuetter og udtryk, hvor der var skruet ekstra op for de løsere og længere pasformer, der fik et eksklusivt strejf af de flotte materialevalg. Særligt de mange overdele gjorde sig bemærket og omfattede flere gode bomber- og varsity-jakker med slangeskinsprint, en kimono, der ledte tankerne tilbage til SS16-kollektionens kung fu-vibrationer, en stærk nyfortolkning af baseball-trøjen samt et sportsinspireret halstørklæde i guld. Og så fik vi selvfølgelig også de knælange shorts og træningsbukser med knapper i siderne, der fortæller historien om Astrid Andersens tætte forhold til basketball-kulturen.
Endvidere var vi vidne til en lettere androgyn leg med det ellers maskuline sportswear, hvilket i høj grad tilførte kollektionen noget ekstra kant – en kant, der dog umiddelbart ikke vil behage de fleste mænd. Der var nemlig en lang frakke med slæb, overdimensionerede poloer, der havde tendens til at ligne kjoler, og så var der integreret små subtile detaljer i form af blonder i flere af kollektionens dele.
Farvepaletten bevægede sig omkring brunlige og metalliske nuancer, hvor guld viste sig at være kollektionens helt store tendens. Derudover var der integreret matte blåtoner, der fungerede som en velvalgt kontrast til de andre farver. I modsætning til Astrid Andersens SS16-kollektion, der var domineret af neon, var der skruet helt ned for pangfarverne i år, hvilket i langt højere grad gjorde hendes bud på næste års sommertøj til en af de slags kollektioner, der rent faktisk kommer til at have sin berettigelse hele året rundt.
Kollektionen er en af hendes flotteste til dato. Den var stærk, solid og veludført, men dog uden de helt store overraskelser. I hvert fald indtil showets 24. look. Her viste det sig nemlig, at Astrid Andersen havde et es gemt i ærmet. Fra SS17-sæsonen kaster hun sig nemlig ud i et nyt foretagende, der gør, at tøjet nu officielt ikke længere kun er forbeholdt mændene. Ned af catwalken kom nemlig en hel womenswear-kollektion, der rent æstetisk lagde sig i tråd med det, vi netop havde set hos herrerne. Damekollektionen var blot en feminin fortolkning af sportswear-universet, og her kom blonderne virkelig til sin ret som en feminin kontrast til det sporty og maskuline udtryk.
Kollektionens højdepunkt
Sammensætningen af materialer og print, der gik igen på størstedelen af kollektionen, var et højdepunkt, der samtidig opsummerede mange af kollektionens mest væsentlige højdepunkter: Slangeskinsprint, guld, Astrid Andersens navn og flotte vævede detaljer.
Kollektionens største overraskelse
At Astrid Andersen fremover også byder på womenswear var naturligvis kollektionens største overraskelse, selv om det har ligget lige for. Heldigvis havde damekollektionen virkelig noget at byde på. Det bliver spændende at se, om den danske designer formår at opnå den samme succes hos damerne, som hun har gjort det med sit menswear.
Læs også: Street style: Det havde folk på til Astrid Andersens show i London