5. Martin Asbjørn Bjerre: Martin Asbjørn
Det er efterhånden fire år siden, at han sendte sin første kollektion på gaden, og selv om menswear-designeren stadig mangler sit endegyldige gennembrud på både den danske og internationale modescene, så har årets kollektioner understreget, at han har fundet sin rette hylde rent æstetisk.
Det er i særdeleshed Martin Asbjørns evne til at fusionere sin helt store styrke, skrædderkunsten, med interessante materialesammensætninger, karismatiske silhuetter og ikke mindst en god portion vovemod i både farvevalg og prints, der gør hans kollektioner så interessante og internationalt appellerende.
Med det in mente står han som en af de mest lovende danske menswear-designere lige nu, og det bliver spændende at se, hvordan Copenhagen Fashion Week i februar kan hjælpe ham fremad. I hvert fald er det netop blevet annonceret, at han viser sin kollektion på catwalken for første gang. -AG
4. Freya Dalsjø
Hun har længe været en af dansk modes stærkeste kort på kvindesiden, men alligevel føltes den seneste kollektion som, hvis ikke et nybrud, så i hvert fald et markant statement på mange plan. Først og fremmest var det en SS17-kollektion, der gav afkald på noget af Dalsjøs mere genkendelige feminine islæt som pels og silkekimonoer og i stedet fremviste kvinder med mere power og attitude. Der var knæhøje lakstøvler, formsyede blazere, skævt dekonstrueret design, som formåede at omfavne limegrøn med største naturlighed.
Med et tracksuit, der var skabt i samarbejde med H2O, fik Dalsjø også bevist, at sportswear sagtens kan være en del af hendes univers på en naturlig måde, hvor detaljegraden løfter det ud af idrætshallen.
Og så viste hun kollektionen på modeugens mest diverse modelcast, der etnisk set omfavnede den mangfoldighed, de fleste af os møder på gaden hver dag, og som endelig er ved at finde vej ind i den danske (og internationale) modebranche.
Med andre ord beviste Dalsjø sin evne til at holde fingeren på modens konstant foranderlige puls. -KK
3. Silas Adler: Soulland
Soulland og Silas Adler har fejret deres tiårs jubilæumsår med manér og for alvor været med til at sætte et dansk aftryk på den internationale menswear-scene.
Årets kollektioner været en stærk fortsættelse af mærkets karakteristiske balancering mellem den klassiske herregarderobe og det mere gadeinspirerede, men det er for alvor Adlers tilbagevenden til skateboardrødderne, der står som årets designmæssige højdepunkt.
I en tid, hvor modenyhedsstrømmen til stadighed præsenterer collabs, der kan virke som halvhjertede markedsføringstiltag, var Soullands samarbejde med Nike og skateren Eric Koston befriende autentisk og bar visuelt det danske brands dna.
I Soullands collab-potpourri anno 2016 finder vi også en række gode tekniske jakker udviklet i samarbejde med 66°North og en fusionering af mode og møbeldesign i samarbejde med Bolia.
Og så var det fedt at se, at Soulland gav deres besyv på et mere moderne modeshow, da de i sommers viste en blanding af AW16- og SS17-kollektionerne i forbindelse med brandets debut under herremodeugen i Milano. -AG
2. Henrik Vibskov
Det er måske svært at pege på, hvad det lige er, som Henrik Vibskov har gjort særligt godt i år, men måske er det netop pointen og en cadeau i sig selv. For designeren har skabt et så særegent dna, at han synes at eksistere i sit eget univers, hvor det er detaljerne og prints, der skaber nuancerne i hans stærke kollektioner.
I år omfavnede han blandt andet det asiatiske islæt, der er en vigtig del af hans æstetik med en SS17-kollektion, der havde flere kampsportsreferencer og kiminodesign. Samtidig var kollektionen endnu et bevis på, hvordan Vibskov på moderne vis formår at blande sin herre- og damekollektioner, så flere styles kan bruges på tværs af køn.
Og så er det naturligvis altid forfriskende at se, hvordan Vibskov bliver ved med at tage modeshowet seriøst og insistere på at placere sit tøj i en større historie, ligesom han stadig finder tid til både at lave kunstudstillinger, teaterkostumer og agere trommeslager for for eksempel Mikael Simpson.
Den slags sidespring gør ham ikke nødvendigvis til en bedre designer, men de beviser, at den kreative kløe stadig er den bærende drivkraft, og det kan i sidste ende mærkes på kollektionerne. -KK
1. Astrid Andersen
Det har været et stort år for den danske designer med det engelske fokus. Ikke alene bliver hendes karakteristiske og luksusfokuserede bud på street- og sportswear kun mere og mere relevant i et modebillede, hvor det netop er hverdagsinspirationen, der stjæler opmærksomheden. Astrid Andersen lader også til at hvile mere i sin æstetik og stole på sine virkemidler, der ikke er bange til at prikke til mændenes maskulinitet, samtidig med at den åbenlyst dyrker den.
I år skubbede Astrid Andersen også til sig selv, da hun præsenterede sin første kvindekollektion under London Collections Men i juni. Den viste både, hvor oplagt tilføjelsen var, da den lagde sig i naturlig forlængelse af herrernes sporty silhuetter og blanding af tekniske jakker med gulddetaljer og blonder, samtidig med at den tilføjede mere feminine træk som lange polokjoler.
Vigtigst af alt så viste både herre- og kvindekollektionerne, at Astrid Andersen stadig er på vej fremad og ikke er færdig med at give os nye oplevelser. Og så kunne hun slutte året med at annoncere, at hun i februar igen viser show under Copenhagen Fashion Week, hvor hun præsenterer sin AW17-kvindekollektion. -KK
Læs også: Interview: Astrid Andersens skelsættende år
Læs også: Årets bedste udenlandske designere – fra Demna Gvasalia til Tommy Hilfiger